«بلید رانر ۲۰۴۹» Blade Runner ۲۰۴۹: رازی پنهان در جهانی پرتنش

سی سال پس از اتفاقات فیلم اول، یک بلید رانر جدید (بلید رانرها یک واحد ویژه پلیس لس‌آنجلس هستند)، افسر کی (رایان گاسلینگ) یک راز مخفی‌شده را کشف می‌کند که می‌تواند جامعه را به آشوب بکشاند

سی سال پس از اتفاقات فیلم اول، یک بلید رانر جدید (بلید رانرها یک واحد ویژه پلیس لس‌آنجلس هستند)، افسر کی (رایان گاسلینگ) یک راز مخفی‌شده را کشف می‌کند که می‌تواند جامعه را به آشوب بکشاند. این اکتشاف کی، او را وارد سفری برای یافتن ریک دکارد می‌کند. یک بلید رانر سابق که 30 سال است ناپدیدشده…

فیلم «بلید رانر 2049» Blade Runner 2049 دنباله‌ای است بر فیلم تریلرِ علمی تخیلیِ رایدلی اسکات Ridley Scott «بلید رانر» Blade Runner که مدت‌ها در انتظار آن بودیم. این فیلم توسط دنی ویلنو Denis Villeneuve کارگردان 49 ساله کاناداییِ نامزد اسکار فیلم «ورود» Arrival کارگردانی شده است. هریسون فورد Harrison Ford به این فیلم برگشته تا دوباره در نقش ریک دکارد ظاهر شود. رایان گاسلینگ Ryan Gosling در نقش اصلی ظاهر می‌شود؛ به‌عنوان پلیسی که رازی قدمیِ پنهان‌شده درباره دنیای دیستوپیاییِ (پاد آرمان شهری) لس‌آنجلس را در سال 2049 را کشف می‌کند. از دیگر ستارگان فیلم جرد لتو  Jared Leto (در نقش والاس یک تولیدکننده رپلیکانت)، رابین رایت  Robin Wrigh، دیوید باتیستا  Dave Bautista، آنا دِ آرماس Ana de Armas، لنی جیمز  Lennie James، سیلویا هوکس Sylvia Hoeks، مکنزی دیویس  Mackenzie Davis، برخد عبدی Barkhad Abdi، ادوارد جیمز الموس Edward James Olmos و… هستند. نویسنده فیلم‌نامه این اثر مایکل گرین Michael Green و همپتون فانچر Hampton Fancher هستند.

از چپ به راست: دنی ویلنو، رایدلی اسکات، هریسون فورد و رایان گاسلینگ «بلیدرانر2049»

رایدلی اسکات که فیلم اصلی (بلید رانر) را در سال 1982 کارگردانی کرده بود در این فیلم به‌عنوان تهیه‌کننده حضور دارد، به همچنین ایده کار را او داده است. او در مصاحبه‌ای گفته است: ” کمپانی الکُن اینترتینمنت می‌خواستند عنوان فیلم را از من بخرند آنها به من گفتند: ببین ما می‌خواهیم خدا می‌داند چند میلیون دلار پرداخت کنیم، آیا فکر می‌کنی که پتانسیل یک دنباله وجود دارد؟ و من گفتم: البته. آنها پرسیدند: داستانش چیست؟ و من گفتم: هر وقت پول دادید به شما می‌گویم. ”
ویلنو کارگردان «بلید رانر 2049» درباره فیلم می‌گوید: “فیلم اول یک فیلم نوآر بود؛ کاملاً پرشور همراه مالیخولیا و بحران‌ وجودی؛ بنابراین به نظر من ما خیلی از تم اصلی فیلم اول دور نیستیم.” او می‌افزاید: ” این همان ژانر و با همان اتمسفر است “.
«بلید رانر 2049» قرار است در تاریخ 6 اکتبر 2017، به‌صورت دوبعدی، سه‌بعدی و آی‌مکس سه‌بعدی در ایالات‌متحده اکران شود.فیلم کالتِ «بلید رانر» فیلمی نئو نوآر و علمی تخیلی محصول 1982 به کارگردانی رایدلی اسکات و با بازی هریسون فورد، روتخر هاور Rutger Hauer ، شان یانگ Sean Young و ادوارد جیمز الموس Edward James Olmos است. در نوشتار آغازین فیلم چنین می‌آید:

“در ابتدای قرن بیست و یکم، کمپانی روبات‌سازی تایرِل، موفق به تکمیل روبات‌های مدل نِکسوس 6 شد؛ موجوداتی که از انسان قابل‌تشخیص نبودند و رپلیکانت نام گرفتند. رپلیکانت‌ها ازنظر سرعت و قدرت جسمانی از انسان برتر بودند و توان ذهنی‌ آنها دست‌کم با مهندسان نابغه‌ای که خلقشان کرده بودند برابری می‌کرد. رپلیکانت‌ها در جهان‌های خارجی به‌عنوان برده کارگر به خدمت گمارده شدند و از آنها برای عملیات اکتشاف و مسکونی سازی در سیارات مسموم و غیرقابل زیست استفاده می‌شد. پس از بروز شورشی خونین توسط یک گروه رزمی نکسوس 6 دریکی از مهاجر‌نشین‌های خارجی، حضور رپلیکانت‌ها در سطح سیاره زمین ممنوع شد و سرپیچی از این قانون مجازات مرگ به همراه داشت. یک رسته ویژه پلیس تحت عنوان واحد بلِید رانر ایجاد شد که افراد آن وظیفه داشتند در صورت ورود رپلیکانت‌ها به زمین آنها را بکشند. به این عمل اعدام نمی‌گفتند؛ آن را بازنشست کردن می‌نامیدند “.

پوستر فیلم «بلید زانر» 1982

دکارد (هریسون فورد) از طرف نیروهای پلیس کلان-شهر لس‌آنجلس در سال 2019 مأموریت دارد که انسان‌های با ژن مصنوعی (موسوم به رپلیکانت) را که حضورشان بر روی کره زمین ممنوع گردیده را شناسایی و تعقیب و خطرشان را از جامعه زمینی رفع کند. تا اینکه یک گروه شبه‌نظامی رپلیکانت متواری، مخفیانه وارد لس‌آنجلس گردیده و سعی در نفوذ به داخل شرکت تایرل کورپوریشن می‌کنند یعنی همان شرکتی که آنها را به وجود آورده است…
دستمایه اصلی فیلم «بلید رانر» رمان علمی تخیلی “آیا آدم مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟” ؟Do Androids Dream of Electric Sheep منتشرشده در سال 1968 اثر فیلیپ کی. دیک Philip K. Dick نویسنده آمریکایی است. این داستان به دغدغه‌های روحی که برای مردی به نام ریک دکارد پیش می‌آید می‌پردازد. زمان وقوع داستان در نسخه اصلی سال 1992 بوده که در نسخه جدید آن به سال 2021 تغییر کرده است. رایدلی اسکات و گروه فیلم‌نامه نویسان او، همپتون فانچر و دیوید پیپلز David Peoples با تغییراتی اساسی در این داستان پست آپوکالیپستیک؛ فیلم‌نامه‌ای علمی تخیلی را با مضمون‌های فلسفی به دست دادند که نتیجه‌اش فیلمی خاص و مورد احترام شد که به فیلمی کلاسیک تبدیل‌شده است.
منتقدین سینمایی در سال‌های اولیه پس از به تصویر آمدن فیلم بر روی پرده از این فیلم انتقادات بسیار نمودند، اما با گذشت زمان محبوبیت فیلم رفته رفته اوج گرفت تا جایی که برخی این فیلم را برترین فیلم تاریخ سینما شمرده‌اند. این فیلم توسط موسسه فیلم آمریکا American Film Institute در زمره یک‌صد فیلم برتر تاریخ سینما قرار گرفته است. باید دید آیا دنی ویلنو توانسته میراث آن را خدشه‌دار نکرده و ادامه شایسته‌ای بر قسمت اول بسازد یا خیر.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان