سازمان بهداشت جهانی از پکن توضیح خواست

شیوع یک بیماری دیگر در چین

شماره روزنامه: ۵۸۸۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۹/۴ ...

سازمان بهداشت جهانی با استناد به گزارش‌های تاییدنشده رسانه‌ای مبنی بر ذات‌الریه تشخیص داده‌نشده در کودکان، به‌طور رسمی از چین درخواست کرده است که اطلاعات دقیقی درباره افزایش اخیر بیماری‌های تنفسی به اشتراک بگذارد. به گزارش نیویورک‌تایمز، چین ماه‌هاست که از افزایش بیماری‌های تنفسی خبر می‌دهد.

گزارش‌های رسانه‌های چینی صف‌های طولانی را در بیمارستان‌های اطفال تشریح کرده‌اند و پزشکان گفته‌اند که موج امسال شدیدتر از سال‌های گذشته به نظر می‌رسد. مقامات چینی این بیماری‌ها را به عوامل بیماری‌زای شناخته شده‌ای مانند آنفلوآنزا، سارس کوو-2 (کرونا) و مایکوپلاسما پنومونیه، یک باکتری رایج که معمولا باعث بیماری خفیف در کودکان می‌شود، نسبت داده‌اند؛ اما برخی اخبار و گزارش‌های رسانه‌های اجتماعی انبوه کودکان مبتلا به ذات‌الریه را در بیمارستان‌ها توصیف کرده‌اند، بدون اینکه علت دقیق بیماری را مشخص کنند. روز چهارشنبه، سازمان بهداشت جهانی اطلاعات بیشتری از چین درخواست کرد. سازمان جهانی بهداشت، یکی از آژانس‌های سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «معلوم نیست که آیا اینها با افزایش کلی عفونت‌های تنفسی که قبلا توسط مقامات چینی گزارش شده است یا رویدادهای جداگانه مرتبط است یا خیر؟»

در طول شیوع سارس در سال2003 و همه‌گیری ویروس کرونا که در سال2020 آغاز شد، نظارت و گزارش چین از بیماری‌های عفونی مورد بررسی و انتقاد جهانی قرار گرفت. هر دوبار، مقامات موارد اولیه را پنهان کردند و اهمیتی به درخواست‌های مقامات بهداشتی خارج از کشور، از جمله سازمان بهداشت جهانی، برای اطلاعات بیشتر و دسترسی به داده‌های بیماران ندادند. چندین کارشناس در مصاحبه‌های خود گفتند که افزایش کنونی موارد ممکن است جای نگرانی نداشته باشد و خاطرنشان کردند که آزمایش‌های بیشتر می‌تواند دلایل موارد ظاهرا تشخیص داده‌نشده را روشن کند. اما آنها اذعان کردند که بسیاری در سراسر جهان با توجه به گزارش‌های چین در حالت آماده‌باش هستند. راینا مک اینتایر، استاد امنیت زیستی جهانی در دانشگاه «نیو ساوت ولز» در استرالیا گفت: «قطعا، نگرانی درباره شفافیت از سوی چین وجود دارد. با توجه به تاریخچه اتفاقی که با کووید رخ داد، فکر می‌کنم سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفته است که این بار پیشقدم شود که چیز خوبی است و اکنون اطلاعاتی را از چین درخواست کند.»

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که نتایج آزمایشگاهی از خوشه‌های گزارش‌شده در میان کودکان و همچنین جزئیات بیشتری را درباره بار فعلی بر سیستم‌های مراقبت بهداشتی درخواست کرده است. این سازمان همچنین گفت که از طریق شبکه‌های خود در چین با پزشکان و دانشمندان در تماس است. یکی از گزارش‌های خبری درخصوص این بیماری ناشناخته، توسط یک رسانه در تایوان، به نام سایت «ProMED» به اشتراک گذاشته شده که یک سایت ردیابی بیماری است که توسط انجمن بین‌المللی بیماری‌های عفونی اداره می‌شود. این سایت برخی از اولین گزارش‌های مربوط به ویروس سارس در سال2003 و سارس کوو-2 را برجسته کرد. مقامات چینی این‌بار به‌طور علنی نگرانی درباره پاتوژن‌های ناشناخته را تایید نکرده‌اند، در عین حال که آشکارا به بیانیه سازمان بهداشت جهانی پاسخ نداده‌اند.

در رسانه‌های داخلی، آنها خواستار آرامش درباره افزایش بیماری‌های تنفسی شده‌اند و می‌گویند که این افزایش تا حدی به‌دلیل لغو محدودیت‌های سختگیرانه سه ساله چین برای ویروس کرونا است.تانگ ژائوهویی، مدیر موسسه بیماری‌های تنفسی پکن، در یک کنفرانس خبری گفت که این محدودیت‌ها بسیاری از بیماری‌های عفونی دیگر را که به‌طور معمول در فصل زمستان در گردش هستند، دور نگه داشته بود و این‌ آزادسازی باعث شده است که موج فعلی چشمگیرتر احساس شود؛ درحالی‌که این حجم از مراجعه در این وقت از سال طبیعی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان