۴‌میلیون مخاطب در آبان‌ماه به سینما رفتند

در آستانه رویای هزار میلیاردی

شماره روزنامه: ۵۸۸۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۹/۴ ...

مهرماه امسال هم فروش سینماها به 90میلیارد تومان رسید و در آبان‌ماه هم طبق گزارشی که خبرگزاری ایلنا منتشر کرده 149میلیارد و 295میلیون تومان به دخل سینماها اضافه شده است. با این حساب می‌توان گفت که سینماها در هشت ماه گذشته بیش از 670میلیارد تومان فروش داشته‌اند که رکورد بسیار قابل‌توجهی است. اما آیا چهار ماه پیش رو این رقم را به هزار می‌رساند؟ کمی بعید است اما غیرممکن نیست. چیدمان درست اکران، در کنار تبلیغات مناسب فیلم‌ها می‌تواند رویای هزار میلیاردی را محقق کند؛ اما با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از فروش کل امسال تنها در دخل یک فیلم یعنی «فسیل» بوده است، می‌توان گفت امسال تحقق رویای هزار میلیاردی چندان نزدیک نیست.

جزئیات فروش آبان

سینمای ایران در دومین ماه پاییز 149میلیارد و 295میلیون تومان فروخت. روز نوزدهم آبان با فروش 9میلیارد و 321میلیون، 26 آبان با فروش 9میلیارد و 87میلیون تومان و 5 آبان با فروش 8میلیارد و 462میلیون تومان به‌ترتیب پرفروش‌ترین روزهای این ماه بودند و تا اینجا ماه آبان پرفروش‌ترین ماه سینمای ایران در سال 1402 بوده‌ است.

فیلم‌های سینمایی «هتل» با فروش بیش از 84 میلیارد تومان، «بچه‌زرنگ» با فروش بیش از 21میلیارد تومان، «فسیل» با فروش بیش از 13میلیارد تومان، «گیج‌گاه» با فروش بیش از 7میلیارد تومان، «نارگیل2» و «شهر هرت» هر کدام با فروش بیش از 4میلیارد تومان، «عامه‌پسند» با فروش بیش از 2میلیارد تومان، «جوجه تیغی»، «حدود 8 صبح»، «جنگل پرتقال» و «هولیا» هر کدام با فروش بیش از یک‌میلیارد تومان به ترتیب، اول تا یازدهم جدول فروش آبان را به خود اختصاص دادند. براساس گزارش‌های منتشر‌شده در این ماه نزدیک به 4میلیون نفر به سینما رفتند که این آمار، 62درصد بیشتر از مدت‌زمان مشابه ماه قبل بوده است و نشان می‌دهد مخاطبان سینما طی ماه اخیر، استقبال قابل‌توجهی از فیلم‌های روی پرده به عمل آورده‌اند.

نکته قابل‌توجه آمار آبان‌ماه اینکه طی این ماه، 75هزار و 297سانس اکران وجود داشت و این آمار، 12درصد بیشتر از سانس‌های مهرماه است. با توجه به افزایش 62درصدی میزان مخاطب، سانس‌ها رشد چندانی را نشان نمی‌دهند که همین عامل ثابت می‌کند ضریب اشغال صندلی‌ها طی آبان‌ماه، به‌مراتب بیشتر از مهرماه بوده است و این یکی از بهترین نشانه‌ها در جهت رونق سینما به حساب می‌آید.

پر‌فروش‌های ماه

پرمخاطب‌ترین فیلم آبان‌ماه، کمدی «هتل» ساخته مسعود اطیابی بود که 2میلیون و 22هزار نفر را به سینماها کشاند. «بچه‌زرنگ»، ساخته بهنود نکویی، دومین فیلم پرمخاطب این ماه بود که 701هزار مخاطب داشت. «فسیل»، ساخته کریم امینی، در آخرین روزهای اکرانش، همچنان با اقبال خوبی مواجه می‌شود. این فیلم در آبان‌ماه، با 334هزار مخاطب، سومین فیلم پرمخاطب ماه شناخته شد. «گیج‌گاه»، نخستین ساخته عادل تبریزی، چهارمین فیلم پراقبال آبان بود. در این ماه، 188هزار مخاطب داشت و 7میلیارد و 869میلیون تومان نیز فروخت. «نارگیل 2» ساخته داوود اطیابی هم که سه‌ماه‌ونیم از اکران آن می‌گذرد، همچنان چراغ‌خاموش می‌فروشد. این فیلم در آبان‌ماه، موفق به جذب 140هزار مخاطب و فروش 4میلیارد و 912میلیون تومانی شد.

امیدواری بسیاری وجود دارد که آمار خوشایند آبان‌ماه، در آخرین ماه پاییز بهبودی جدی پیدا کند. به‌رغم اقبال بسیار بالایی که نسبت به فیلم‌های «هتل» و «بچه‌زرنگ» وجود دارد، فیلم‌های اجتماعی نیز این روزها، روی دور استقبال قرار گرفته و قطعا آمار آنها طی آذرماه با صعود قابل‌توجهی همراه است. قرار است در این ماه، چند فیلم پرمخاطب ازجمله «ویلای ساحلی»، ساخته کیانوش عیاری با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی، به روی پرده بروند که ترکیب اکران و گیشه آن را متحول کرده و سینما را با اتفاق‌هایی به‌مراتب شیرین‌تر مواجه خواهند ساخت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان