در انتظار صعود

شماره روزنامه: ۵۸۸۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۹/۴ ...

نکته قابل‌توجه در روزهای اخیر بازار، میانگین ارزش معاملات پنج‌روزه است که از اواسط آبان‌ماه روند صعودی خود را در پیش گرفته است و در روز چهارشنبه با عبور از میانگین ارزش معاملات 60روزه، نشانه‌های امیدبخشی از برگشت بازار را به نمایش گذاشته است. افت 0.81درصدی دماسنج اصلی بازار در هفته اخیر در حالی محقق شد که نماگر هم‌وزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه وضعیت نمادهای مختلف بازار سهام است، با رشد 0.59درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی چهارشنبه در سطح 706هزار و 224 واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، در هفته گذشته حدود 0.54درصد سبزپوش شد و در نهایت در سطح 25هزار و 112واحدی کار خود را به اتمام رساند.

میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در هفته اخیر که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار 3هزار و 983میلیارد تومانی را ثبت کرد. مجموع خروج نقدینگی از بازار در هفته معاملاتی منتهی به روزهای پایانی هشتمین ماه سال، رقم 387میلیارد تومانی را به ثبت رساند.   صعودی شدن شاخص کل بورس تهران در روزهای آخر هفته می‌تواند نتیجه اخبار منتشر‌شده مربوط به بودجه‌بندی و مالیاتی که به صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی تعلق می‌گیرد باشد. در شرایط کنونی و با توجه به اصلاح ضعیف شاخص کل در هفته گذشته، می‌توان روند اصلی را صعودی در نظر گرفت و احتمال رشد و صعود در سهام شاخص‌ساز و به‌تناسب، رشد و صعود در نماگر اصلی تالار شیشه‌ای وجود دارد.

با توجه به شباهت معنادار وضعیت کنونی بازار با وضعیت سال گذشته بازار در این روزها، میانگین ارزش معاملات و خریدهای حقوقی در ماه‌های گذشته می‌تواند نشانه نویدبخشی برای صعود بازار در هفته‌های آینده باشد. بررسی لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد بودجه عمومی نسبت به سال جاری در مجموع رشد 18درصدی را تجربه کرده است. از طرفی صادرات روزانه نفت یک‌میلیون و 350هزار بشکه پیش‌بینی شده است.  همچنین درآمد‌های نفتی نسبت به سال گذشته حدود 16درصد کاهش داشته است.  در بازار ارز قیمت 50هزارتومانی اسکناس آمریکایی کف حمایتی معتبری تشکیل داده است.

نرخ ارز در ماه‌های گذشته بعد از نزدیک‌شدن به قیمت 60هزار تومان، وارد یک فاز اصلاحی پیچیده شد و با توجه به نشانه‌های موجود، احتمال اتمام فاز اصلاحی در شرایط کنونی و رشد قیمت دلار وجود دارد. با بررسی کلیت بازار سهام تهران در بلندمدت، می‌توان پیش‌بینی کرد که صعود پرقدرت این بازار با توجه به فرسایشی شدن روند فعلی، با اما‌و‌اگرهای زیادی روبه‌رو باشد و می‌توان امیدوار بود بازار روزهای درخشان‌تری را پیش رو داشته باشد. بازار در شرایط کنونی از ارزندگی مناسبی برخوردار است و می‌تواند برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان