میزان نگرانی از تشعشعات آنتن های مخابراطی

استاندارد تشعشعات سایت‌ها در سطح بین الملل مشخص است و اگر عدد بالاتر از این باشد، سایت خطرناک خواهد بود؛ در ایران این عدد ۴ اعلام شده و اگر سطح تشعشات از این عدد فراتر رود اجازه نصب سایت داده نمی‌شود

یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است که در حوزه آسیب‌های ناشی از امواج یا تشعشات فناوری‌هایی مانند تلفن همراه هنوز در دنیا به یک اجماع واحد نرسیده‌اند اما توصیه می‌شود افرادی که آسیب‌پذیرند مانند زنان باردار یا کودکان ترجیحا از این نوع تشعشعات دور باشند.

به گزارش ایسنا، تشعشعات موبایل و مخاطراتی که ممکن است برای سلامت انسان به همراه داشته باشد، موضوعی است که همواره مطرح بوده اما این که این نگرانی تا چه اندازه جایز است و راهکارهای مقابله با مخاطرات ناشی از تشعشعات موبایلی از چه قرار است؟ موضوعی است که درباره آن نظرات متفاوتی وجود دارد.

سایت‌ها و دکل‌های موبایل معمولا در پشت بام منازل یا واحدهای اداری و تجاری شهری، در پارک‌ها، دیوارها، خیابان‌ها، چهارراه‌ها، جاده‌ها و نزدیک به جاده‌ها و قطارهای بین شهری  نصب می‌شوند و نصب سایت روی پشت بام منازل، با توجه به آنچه اعلام می‌شود، هیچ گونه خطر پرتوگیری برای ساکنین در بر ندارد، یکی از روش‌های متداول در جهان است که برای توسعه سریع شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این زمینه بارها گفته شده است که استاندارد تشعشات سایت‌ها در سطح بین الملل مشخص است و اگر عدد بالاتر از این باشد، سایت خطرناک خواهد بود؛  در ایران این عدد 4 اعلام شده و اگر سطح تشعشات از این عدد فراتر رود اجازه نصب سایت داده نمی‌شود. با این حال بسیاری تصور می‌کنند تشعشعات حاصل از دکل‌های موبایل یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به انواع سرطان است، اما این موضوع تاکنون به صورت علمی ثابت نشده و تحقیقات در یک موسسه تحقیقاتی آلمانی نشان می‌دهد که نیاز به نگرانی خاصی در این زمینه بویژه درباره تشعشعات آنتن‌های موبایل وجود ندارد.

در همین رابطه کیوان نقره کار - یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این موضوع اظهار کرد: اساسا در حوزه آسیب‌های ناشی از مواج یا تشعشات فناوری‌هایی مانند تلفن همراه هنوز در دنیا به یک اجماع واحد نرسیده‌اند.

وی افزود: نزدیک به چهار دهه از استفاده از تلفن همراه می‌گذرد و آنطور که باید اعلام نشده است که امواج تلفن همراه هم ممکن است تأثیرگذار باشد. بنابراین هر کارشناس یا مسئولی که درباره تاثیر داشتن یا نداشتن اعلام نظر می‌کند، هر کدام براساس شواهد یا تجربه‌های مختلف اعلام می‌شود؛ همچنین تحقیق علمی در این باره نداریم و آسیب‌های ناشی از این تشعشات هم آسیب‌های زود نشانی نیستند.

نقره کار بر این عقیده است که شاید نیاز باشد سال‌ها بگذرد تا دقیقا مشخص شود به طور مثال آیا آنتن‌های نزدیک منزل شخص تاثیر گذار بوده یا خیر. اما توصیه می‌شود افرادی که آسیب‌پذیرند مانند افراد مسن، زنان باردار یا کودکان ترجیحا از این نوع تشعشعات دور باشند اما به صورت کلی نمی‌توان گفت تأثیرگذار است یا نه.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: برای تعیین عدد استاندارد میزان تشعشعات در کشور باید آمارهای حوزه سلامت و پزشکی بررسی شود اما نکته مهم این است اگر به شاخص عددی دست پیدا کردیم، باید از سوی ارگان مرتبط اعلام شود که این اندازه از تأثیر در آنتن‌های بی‌تی‌اس وجود دارد یا خیر؛ بنابراین این موارد مسائل تخصصی است که باید دست اندرکاران این حوزه اعلام کنند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اوایل تابستان سال جاری برای پایان دادن به شائبه‌های موجود در این زمینه اعلام کرد برای ایجاد پوشش کامل ارتباطی در نقاط کور شهرها و روستاها، اپراتورهای ارتباطی نیاز به نصب دکل‌های مخابراتی و تجهیزات مربوطه را دارند. اما گاهی اوقات به خاطر ذهنیتی که برخی از مردم از مضر بودن تشعشات این دکل‌ها دارند، به اپراتورها اجازه نصب دکل و تجهیزات ارتباطی را در محله‌ها داده نمی‌شود که طبیعتا این اقدام باعث ایجاد مشکل و عدم آنتن دهی مناسب در نقاط کور می‌شود که حل این مشکل جز با همکاری ساکنین آن محله ها قابل حل نیست.

این درحالیست که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر اساس وظیفه ذاتی خود مستمرا تشعشعات دکل‌های مخابراتی را مورد پایش قرار داده و این روند همواره از سوی نهادهای نظارتی تخصصی همچون سازمان انرژی اتمی نیز بر اساس استانداردهای جهانی مورد بررسی دقیق و سختگیرانه‌ای قرار می‌گیرد چراکه حفظ سلامت مردم در اولویت وزارت ارتباطات قرار دارد.

خوشبختانه اندازه‌گیری میزان تشعشعات و نظارت دقیق بر آنها باعث شده که تاکنون میزان تشعشعات دکل‌های مخابراتی در سراسر کشور بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی قرار داشته باشد. از همین رو نیاز است تا رسانه‌ها با ارائه اطلاعات دقیق، نگرانی مردم از مضر بودن تشعشعات دکل‌های مخابراتی را برطرف کنند تا بتوان روند توسعه زیرساخت‌های ارتباطی سیار در کشور را با شتاب دنبال کرد.

اما از سوی دیگر به دلیل اینکه اخبار نسل پنجم اینترنت در گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری در انتظار اجرای آن هستند، کشورهای مختلفی از جمله ایران با همکاری بزرگترین اپراتورهای اینترنت در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت‌ هستند و درباره این نسل از اینترنت گفته شده که پهنای باند بسیار بالایی دارد.

بنابراین همزمان با توسعه 5G در کشور همچنان نگرانی درباره تشعشعات این نسل از اینترنت وجود دارد که چندی پیش عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در همایش ملی نسل پنجم اینترنت در ایران توضیحاتی درباره آن ارائه کرد.

او گفت برخی درباره تشعشعات نسل پنجم اینترنت هم صحبت می‌کنند اما باید اعلام کنم که تشعشعات اینترنت 5G تفاوتی با نسل‌های دیگر ندارد. تشعشعات در کشور ما همیشه نسبت به استاندارد جهانی کمتر بوده بنابراین این فناوری ایمن است و مردم نگران توسعه آن نباشند چراکه بخش قابل‌توجهی از مردم چین در حال استفاده از این تکنولوژی هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان