تور مالیاتی برای فرارمالیاتی/

مالیات گریزی با قلدری

انتشار یک سند اولیه ۴۵صفحه‌ای از لایحه بودجه سال آینده کافی بود که انتقادها به شیوه بودجه‌ریزی دولت و البته منابع پیش‌بینی شده افزایش یابد.

به گزارش مشرق، دولت با چه منطقی میزان درآمدهای مالیاتی را در بودجه سال آینده نزدیک به 50درصد افزایش داده است؟ آیا این میزان رشد درآمدهای مالیات باعث فشار بیشتر بر مالیات‌دهندگان نمی‌شود؟ پاسخ مقامات دولتی این است که نه، باعث فشار بیشتر بر مالیات‌دهندگان نمی‌شود؛ چراکه هم پایه‌های جدید مالیاتی ازجمله مالیات بر درآمدها شناسایی شده و هم از سوی دیگر قرار است جلوی فرار مالیاتی گرفته شود.

تمرکز بر شناسایی دانه‌درشت‌ها، فراری‌ها و مالیات‌گریزها

نگران نباشید! قرار نیست مالیات زیاد از همه گرفته شود؛ چراکه تمرکز دولت بر شناسایی دانه‌درشت‌ها، فراری‌ها و مالیات‌گریزهاست و البته قرار است که مالیات ندهندگان هم سال آینده دخل خودشان را بدهند؛ ازجمله اینکه به‌گفته سازمان امور مالیاتی یکی از بخش‌هایی که مالیات کافی نمی‌دهد اصناف هستند که نیمی از اصناف و مشاغل مالیات‌شان صفر است و 40درصدشان هم سالانه کمتر از 20میلیون تومان مالیات می‌پردازند؛ یعنی 90درصد از اصناف و مشاغل کشور مالیاتی کمتر از 20میلیون تومان می‌پردازند و سهم‌شان از کل مالیات دولت فقط 5درصد است.

معافیت‌های مالیاتی در خط پایان

گذشته از اصناف یکی از مطالبات مردم این است که دولت از بنیادها و نهادهای خاص هم مالیات بگیرد و فقط به‌دنبال گرفتن مالیات بیشتر از حقوق‌بگیران و دستمزدبگیران نباشد و از سوی دیگر سراغ کسانی برود که هر سال میلیاردها تومان درآمد دارند؛ تا جایی که 40درصد اقتصاد ایران معاف از مالیات است.

حالا دولت سیزدهم در حال تغییر ریل است و می‌خواهد معافیت‌های غیرضروری را بردارد. قرار است در قالب اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بخش مهمی از درآمدهای مالیاتی کشور در سال‌های آینده از محل اصلاح این معافیت‌های مالیاتی غیرضرور و غیرکارآمد محقق شود که به‌گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، این اقدام درآمد چندصدهزار میلیارد تومانی را برای دولت به همراه خواهد داشت.

مالیات گریزی با قلدری

مالیات گریزی با قلدری

مالیات گریزی با قلدری

مالیات در بودجه 1403

انتشار یک سند اولیه 45صفحه‌ای از لایحه بودجه سال آینده کافی بود که انتقادها به شیوه بودجه‌ریزی دولت و البته منابع پیش‌بینی شده افزایش یابد.

براساس این سند قرار است جمع منابع عمومی بودجه دولت در سال آینده نسبت به امسال 18.2درصد رشد کند و نکته مهم اینکه دولت سقف منابع پیش‌بینی شده از محل فروش نفت و میعانات گازی را در قالب واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 11.6درصد کاهش داده و به جای آن به افزایش 41.9درصدی درآمدها دل بسته؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی شده میزان درآمدهای مالیاتی در سال آینده با رشدی 49.8درصدی به 1132میلیارد تومان برسد.

با این حال دولت می‌گوید: بودجه سال آینده باز هم با کسری تراز عملیاتی مواجه خواهد بود؛ هرچند که شکاف بین دخل و خرج کمتر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان