فاصله بازار جهانی گردشگری تا «قبل از کرونا» به ۱۰‌درصد رسید

رشد قوی توریسم در ۲۰۲۳

شماره روزنامه: ۵۸۹۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۹/۱۴ ...

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، توریسم بین‌المللی تا پایان سال‌جاری تقریبا  به90‌درصد از سطوح پیش از همه‌گیری می‌رسد. طبق این آمار، حدود 975 میلیون گردشگر در 9 ماهه امسال یعنی بین ژانویه تا سپتامبر 2023 سفرهای بین‌المللی داشته‌اند که نسبت به ماه‌‌‌های مشابه سال 2022، حدود 38‌درصد افزایش داشته است. مطابق با سناریوهای سازمان جهانی گردشگری، انتظار می‌‌‌رود که در سال 2023، تعداد کل ورودی‌‌‌های بین‌المللی به 1.3 میلیارد  نفربرسد که 33‌درصد نسبت به سال 2022 افزایش خواهد یافت. به‌‌‌طور دقیق‌‌‌تر، گردشگری بین‌المللی 87‌درصد از سطوح پیش از همه‌گیری را در ژانویه تا سپتامبر 2023 بهبود می‌د‌‌‌هد اگرچه همچنان 13درصد کمتر از سال 2019 خواهد بود.

آمارهای سازمان جهانی گردشگری نشان می‌‌‌دهد، مقاصد جهان در سه‌ماهه سوم سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22‌درصد بیشتر از گردشگران بین‌المللی استقبال کردند که نشان‌‌‌دهنده فصل قوی سفرهای تابستان در نیمکره‌شمالی است. ورود گردشگران بین‌المللی به 91‌درصد از سطوح قبل از همه‌گیری در سه‌ماهه سوم رسید و در ژوئیه به 92‌درصد رسید که بهترین ماه از زمان شروع همه‌گیری تاکنون بوده است. در مجموع، گردشگری در ژانویه تا سپتامبر 2023 حدود 87‌درصد از سطوح قبل از همه‌گیری را احیا کرد که برآوردها حاکی از رسیدن به سطح 90درصدی تا پایان سال 2023 است.

همچنین، درآمدهای گردشگری بین‌المللی می‌تواند در سال 2023 به 1.4تریلیون دلار برسد که حدود 93‌درصد از 1.5 تریلیون دلاری است که توسط مقاصد در سال 2019 به دست آمده است. هزینه‌‌‌های گردشگری نیز حاکی از رشد قوی در این بازار است. تقاضای زیاد برای سفرهای خروجی توسط چند مقصد پر‌طرفدار در این دوره نشان می‌‌‌دهد که بسیاری از آنها از سطح سال 2019 فراتر رفتند. آلمان و ایالات‌متحده به ترتیب 13 و 11‌درصد بیشتر از 9 ماهه سال 2019 برای سفرهای خروجی هزینه کردند، در حالی که ایتالیا 16‌درصد بیشتر از ماه اوت هزینه کرد.

همچنین، داده‌‌‌های یاتا و ردیاب بازیابی سازمان جهانی گردشگری نشان می‌‌‌دهد که بهبود پایدار در عملکرد شاخص‌‌‌های صنعت توریسم منعکس شده که بهبودی قوی در تعداد مسافران هوایی و اشغال اقامتگاه‌‌‌های توریستی حاصل شده است. در کنار این موضوع، گردشگری بین‌المللی به‌رغم چالش‌‌‌های اقتصادی مانند تورم بالا و تولید ضعیف‌‌‌تر جهانی و همچنین تنش‌‌‌ها و درگیری‌‌‌های ژئوپلیتیکی مهم، در مسیر بهبود کامل سطوح قبل از همه‌گیری در سال 2024 است.

خاورمیانه و اروپا پیشتاز بهبودی

بهبود قوی تقاضا در سال 2023 در همه مناطق جهان چشمگیر بود، که بیش از همه در خاورمیانه و اروپا خود را نشان داده است. البته، برخی از زیر مناطق توانستند حتی از سطح پیش از همه‌گیری فراتر بروند. طبق داده‌‌‌های ارائه شده سازمان جهانی گردشگری، آفریقای شمالی با 5درصد رشد، آمریکای مرکزی با 4درصد و اروپای مدیترانه جنوبی با یک‌درصد همچنان در ژانویه تا سپتامبر 2023 از سطوح پیش از همه‌گیری فراتر رفتند.

خاورمیانه همچنان پیشتاز بهبود در بین مناطق جهان است که توانست ورود  گردشگر20‌درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری در 9 ماه منتهی به سپتامبر 2023 را تجربه کند. خاورمیانه تنها منطقه جهانی است که در این دوره از سطوح سال 2019 پیشی گرفته است که این اتفاق را می‌توان ناشی از اقدامات تسهیل روادید، توسعه مقاصد جدید، سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌‌های جدید مرتبط با گردشگری و میزبانی رویدادهای بزرگ دانست. چند مقصد خاورمیانه از نتایج فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای در 2023 برخوردار شده‌‌‌اند که در میان آنها قطر با رشد 91درصدی و عربستان سعودی با افزایش 50درصدی قرار دارند.

اروپا، بزرگ‌ترین منطقه مقصد جهان، پذیرای 550 میلیون گردشگر بین‌المللی در این دوره بوده است که 56‌درصد از کل گردشگران جهان را تشکیل می‌‌‌دهد. این نشان‌‌‌دهنده بازگشت  به 94‌درصد سطوح قبل از همه‌گیری است. این بازگشت با تقاضای قوی درون منطقه‌‌‌ای و همچنین تقاضای قوی ایالات متحده تحقق یافت. طبق گزارش دفتر ملی سفر و گردشگری ایالات متحده (NTTO)، سفر ایالات متحده به اروپا تا ماه اوت (در مقایسه با سال 2022) حدود 33‌درصد رشد داشته است که 21‌درصد از کل سفرهای خارجی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد.

در اروپا، برخی از قوی‌‌‌ترین نتایج در این دوره توسط آلبانی (رشد 49درصدی نسبت به سال 2019)، آندورا (33درصد)، ارمنستان (26درصد)، ایسلند (15درصد)، لیختن‌اشتاین (15درصد) و صربستان (14درصد) گزارش شده است که همگی از سطح 2019 فراتر رفتند. همچنین، در میان پربازدیدترین مقاصد، «فرانسه و اسپانیا» عملا به سطح سال 2019 رسیدند و بهبودی 99 درصدی داشتند. آفریقا 92‌درصد از بازدیدکنندگان قبل از همه‌گیری را در این دوره 9ماهه بازیابی کرد، اتیوپی (26درصد)، تانزانیا (19درصد) و مراکش (10درصد) در ژانویه و سپتامبر 2023 بسیار بیشتر از سطح قبل از همه‌گیری پذیرای توریست‌‌‌های خارجی بودند.

ورود به قاره آمریکا در این دوره به 88‌درصد از اعداد سال 2019 رسیده است که السالوادور (35درصد)، کلمبیا (23درصد)، کوراسائو (21درصد) و جمهوری دومینیکن (21درصد) در میان دیگر بازیگران قوی پیشرو بودند.  این منطقه همچنین از تقاضای قوی ایالات متحده، به‌ویژه مقاصد کارائیب، سود برده است. اما، آسیا و اقیانوسیه در این دوره به دلیل بازگشایی آهسته‌‌‌تر سفرهای بین‌المللی به 62‌درصد از سطوح قبل از همه‌گیری رسیده‌‌‌اند. با این حال، عملکرد کشورها در این منطقه متفاوت است، به طوری که آسیای جنوبی 95درصد از سطوح قبل از همه‌گیری را بهبود می‌‌‌بخشد، اما شمال شرق آسیا تنها حدود 50درصد بازیابی شد. با این حال، مالدیو (9درصد)، فیجی و مغولستان (هر دو 2درصد) برخی از مقاصد آسیا و اقیانوسیه هستند که بیشتر از سال 2019 بهبود یافته‌‌‌اند.

بر اساس اطلاعات Trip.com، نتایج جست‌وجوی جهانی برای سفرهای ورودی به چین در سه‌ماهه سوم 2023 تقریبا 40‌درصد نسبت به سه‌ماهه دوم بهبود یافته است. از نظر سفرهای خارجی چینی‌ها، رزرو هتل و بلیت هواپیما را به 80‌درصد از سطوح قبل از همه‌گیری در سه‌ماه سوم بهبود داده اند. این نشانه‌هایی از بهبود تدریجی ترافیک فرامرزی پس از بازگشایی مرزهای چین در اوایل سال‌جاری را نشان می‌دهد. در 24 نوامبر، چین سیاست ورود بدون روادید 15 روزه یک‌جانبه را برای دارندگان گذرنامه‌‌‌های معمولی از فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا و مالزی از اول دسامبر 2023 تا 30 نوامبر 2024 اعلام کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان