گزارش مشرق؛

‌ طوفان در دولت بایدن/ شورش مقامات آمریکا در دفاع از فلسطین +عکس و فیلم

شماری از مقامات دولت بایدن در واکنش به تداوم حمایت واشینگتن از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه اقدام به استعفا یا ابراز علنی حمایت از فلسطین کرده‌اند.

سرویس جهان مشرق از زمان آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه، شماری از مقامات دولت آمریکا بر خلاف رویه‌ی معمول، اقدام به انتقاد از رژیم صهیونیستی یا حمایت از فلسطین کرده‌اند. این موضع‌گیری‌ها تلویحاً یا صراحتاً در انتقاد از رویکرد دولت بایدن در حمایت بی‌چون‌وچرا از جنایات جنگی و ضدبشری اسرائیل در نوار غزه صورت گرفته‌اند. از سوی دیگر، برخی رسانه‌های آمریکایی در گزارش پیش رو به دو مورد از این اعلام موضع‌ها می‌پردازیم.

‌ «طوفان» در دولت بایدن/ «شورش» مقامات آمریکا در دفاع از فلسطین +عکس و فیلم

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا (چپ)، در سفر به فلسطین اشغالی با «بنیامین نتانیاهو» (راست) نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دیدار می‌کند. بایدن در این سفر نه‌تنها جنایات این رژیم در غزه را محکوم نکرد، بلکه وعده داد کمک‌های هنگفتی به اسرائیل کند. (+)

«حمایت کورکورانه از یک طرف»؛ استعفای مقام وزارت خارجه‌ی آمریکا

«جاش پال» از مدیران دفتر امور سیاسی-نظامی وزارت خارجه‌ی آمریکا، با انتشار یادداشتی صریح، ضمن اعلام استعفای خود[1]، از تصمیم دولت بایدن به افزایش کمک‌های نظامی به رژیم صهیونیستی[2] انتقاد کرد و نوشت: «گمان می‌کنم داریم همان اشتباهاتی را تکرار می‌کنیم که طی دهه‌های گذشته مرتکب شده‌ایم؛ و من از این‌که بیش از این در این‌باره نقشی داشته باشم، امتناع می‌کنم.» پال تأکید کرد که «حمایت کورکورانه‌ی دولت بایدن از یک طرف» منجر به تصمیم‌گیری‌های سیاسی‌ای شده است که «کوته‌بینانه، مخرب، ناعادلانه، و در تضاد با دقیقاً همان ارزش‌هایی هستند که در ملأ عام از آن‌ها حمایت می‌کنیم[3]

‌ «طوفان» در دولت بایدن/ «شورش» مقامات آمریکا در دفاع از فلسطین +عکس و فیلم

«جاش پال» که 11 سال در صادرات سلاح‌های آمریکایی به متحدان و هم‌پیمانان واشینگتن نقش داشت، در اعتراض به ارسال سلاح و کمک‌های دیگر به رژیم صهیونیستی در طول جنگ کنونی در نوار غزه، از سمت خود استعفا داد. گفته‌های پال و گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که صدها نفر دیگر از کارمندان وزارت خارجه‌ی آمریکا نیز درباره‌ی احتمال استعفا با یک‌دیگر صحبت کرده‌اند. (+)

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با وجود جنایت وحشیانه‌ی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، طی سفر به فلسطین اشغالی و دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، عملاً به اسرائیل چراغ سبز نشان داد تا هرگونه که می‌خواهد علیه مردم در نوار غزه عمل کند[4]. از جمله‌ی حمایت‌های کورکورانه‌ی بایدن از رژیم صهیونیستی زمانی بود که پس از حمله‌ی این رژیم به بیمارستان «المعمدانی» در نوار غزه، طی سفرش به اسرائیل صرفاً با استناد به گفته‌های مقامات اسرائیلی ادعا کرد به نظر می‌آید این حمله «کارِ طرف دیگر» بوده باشد.

حملات راکتی اسرائیل به بیمارستان المعمدانی/ جنایت روز سه‌شنبه کار چه کسی بود؟ / مدعیان نسل‌کشی یهودیان چگونه مسلمانان را نسل‌کشی می‌کنند؟

شماری از مجروحان بمباران بیمارستان «المعمدانی» در نوار غزه را به بیمارستان «شفا» در فاصله‌ی حدود یک کیلومتری این بیمارستان آورده‌اند. اکثر شهدا و مجروحان را کودکان، زنان و سالمندانی تشکیل می‌دادند که یا برای مداوا به بیمارستان المعمدانی آمده بودند و یا از بیم بمباران خانه‌هایشان به این بیمارستان پناه آورده بودند. (+)

توضیحات شبکه‌ی «الجزیره» درباره‌ی بمباران بیمارستان «المعمدانی». الجزیره شبکه‌ای بود که همزمان با بمباران بیمارستان در حال پخش زنده از حوالی آن بود. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› جنایت بیمارستان المعدانی کار چه کسی بود؟

پال، که یازده سال در زمینه‌ی صادرات سلاح از آمریکا به هم‌پیمانان این کشور مسئولیت داشت، پس از استعفا به یکی از منتقدان جدی حمایت بی‌قیدوشرط بایدن از رژیم صهیونیستی[5] تبدیل شده و نظراتش را در مصاحبه با شبکه‌های مختلف خبری و رسانه‌های دیگر[6] به‌صراحت بیان کرده است. وی در مصاحبه با روزنامه‌ی آمریکایی نیویورک‌تایمز می‌گوید سیاست ادامه‌دار آمریکا در اعطای «چک سفیدامضا» به اسرائیل برای قتل یک نسل از دشمنان، صرفاً موجب به وجود آمدن یک نسل دشمن دیگر خواهد شد و نهایتاً منافع ایالات متحده را تأمین نخواهد کرد[7].

حملات راکتی اسرائیل به بیمارستان المعمدانی/ جنایت روز سه‌شنبه کار چه کسی بود؟ / مدعیان نسل‌کشی یهودیان چگونه مسلمانان را نسل‌کشی می‌کنند؟

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، پس از فرود هواپیمایش در فرودگاه «بن‌گوریون» در فلسطین اشغالی، با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهونیستی خوش‌وبش می‌کند. بایدن طی سفر به فلسطین اشغالی نه‌تنها صهیونیست‌ها را به خاطر جنایت جنگی و نسل‌کشی در فلسطین توبیخ نکرد، بلکه روایت ساختگی رژیم صهیونیستی درباره‌ی بمباران بیمارستان «المعمدانی» را تکرار کرد و وعده داد کشورش کمک بی‌سابقه‌ای به اسرائیل کند. (+)

این مقام سابق وزارت خارجه‌ی آمریکا همچنین به نیویورک‌تایمز گفت از زمانی که نامه‌ی استعفایش را در اینترنت منتشر کرده سیلی از ابراز حمایت‌ها از جانب همکاران سابقش در وزارت خارجه و همچنین کارکنان دفاتر نمایندگان کنگره به سویش روان شده است. وی می‌گوید: «افراد زیادی دارند با سیاست فعلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند [و با آن مخالف هستند] و آن را مشکل‌آفرین می‌دانند.» این مسئله نشان می‌دهد افراد بیش‌تری مانند پال در وزارت خارجه‌ی آمریکا، به عنوان مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده درباره‌ی سیاست خارجی ایالات متحده، هستند که با سیاست دولت بایدن در قبال جنگ در غزه مخالفند.

قسمت اول مصاحبه‌ی مشرق با خاخام «ییسروئل داوید وایس» سخنگوی سازمان یهودی «ناتوری کارتا»، درباره‌ی جنگ اخیر اسرائیل علیه نوار غزه [دانلود با حجم ~ 130 مگابایت]

پیش‌تر نیز رسانه‌ها گزارش داده بودند که صدها نفر از کارمندان وزارت خارجه‌ی آمریکا نامه‌ی سرگشاده‌ای را امضا کرده‌اند که خواستار فشار دولت بایدن به رژیم صهیونیستی با هدف برقراری آتش‌بس است. یکی از دیپلمات‌های آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی انگلیسی «میدل‌ایست‌آی» می‌گوید: «به‌رغم اعتراضات مقامات خودمان، گزارش‌های میدانی، [و مخالفت‌های] گروه‌های بین‌المللی، و افکار عمومی آمریکا، سیاست خارجی ایالات متحده در قبال اسرائیل هیچ تغییری نکرده، مگر افزایش حمایت و بودجه برای تداوم کشتار غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی[8] اگرچه گزارش‌های زیادی درباره‌ی شورش[9] و کودتا در وزارت خارجه‌ی آمریکا هشدار می‌دهند، اما مسئله منحصر به وزارت خارجه نیست.

قسمت دوم مصاحبه‌ی مشرق با خاخام «ییسروئل داوید وایس» سخنگوی سازمان یهودی «ناتوری کارتا»، درباره‌ی جنگ اخیر اسرائیل علیه نوار غزه [دانلود با حجم ~ 54 مگابایت]

دفاع از فلسطین در عالی‌ترین سطح سی‌آی‌ای

یکی از موارد حمایت مقامات آمریکایی از فلسطین که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت، اقدام یکی از مقامات ارشد سی‌آی‌ای به انتشار تصویری در فیس‌بوک[10] در حمایت از فلسطین بود[11]. این مقام ارشد، که در ابتدا نامی از او برده نشد، «اِیمی مک‌فادن» دستیار معاون مدیر سی‌آی‌ای در امور تجزیه‌وتحلیل، بود[12]. مک‌فادن در صفحه‌ی فیس‌بوک شخصی‌اش تصویری از مردی را به اشتراک گذاشته بود که پرچم فلسطین را به اهتزاز درآورده است. این اتفاق از آن جهت اهمیت داشت که اولین بار بود که یکی از مقامات جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا موضع طرفدار فلسطین می‌گرفت. سی‌آی‌ای یکی از نقاط قوت خود را غیرسیاسی بودن و ارائه‌ی اطلاعات بی‌طرف به رئیس‌جمهور معرفی می‌کند.

‌ «طوفان» در دولت بایدن/ «شورش» مقامات آمریکا در دفاع از فلسطین +عکس و فیلم

«ایمی مک‌فادن» دستیار معاون مدیر سی‌آی‌ای در امور تجزیه‌وتحلیل، با انتشار تصویری از یک مرد با پرچم فلسطین (تصویری که در پایین آمده) عملاً حمایت خود از فلسطین و مخالفتش با سیاست‌های دولت بایدن در دفاع بی‌قیدوشرط از رژیم صهیونیست را نشان داد. مک‌فادن یکی از عالی‌رتبه‌ترین مقامات سی‌آی‌ای است و قبلاً مسئول نظارت بر گزارش‌های توجیهی روزانه‌ی رئیس‌جمهور بوده است. وی در سِمت کنونی‌اش نیز بر تأیید تمام اطلاعات آژانس نظارت مستقیم دارد. (+)

انتشار این تصویر موجب شد سی‌آی‌ای با صدور دستورالعمل‌هایی به مأموران خود تأکید کند که از اتخاذ مواضع و افشای مواضع سیاسی شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند[13]. مک‌فادن پس از آن‌که از سوی رسانه‌ها با او تماس گرفته شد، هم این تصویر و هم تصویر دیگری را که قبلاً به اشتراک گذاشته بود و روی آن نوشته بود «فلسطین را آزاد کنید» از حساب کاربری خود در فیس‌بوک حذف کرد. سی‌آی‌ای در پاسخ به سؤالات رسانه‌ای در این‌باره، در عین این‌که تأکید کرد مأموران این آژانس اجازه ندارند دیدگاه‌های سیاسی شخصی خود را در تجزیه‌وتحلیل اطلاعاتی دخیل کنند، حاضر به ارائه‌ی توضیح در این‌باره نشده که آیا مک‌فادن را توبیخ یا اخراج خواهد کرد یا نه. در همین حال، برخی منابع ناشناس نیز گفته‌اند منظور مک‌فادن اتخاذ موضع سیاسی نبوده و او توبیخ نخواهد شد.

‌ «طوفان» در دولت بایدن/ «شورش» مقامات آمریکا در دفاع از فلسطین +عکس و فیلم

تصویری که «ایمی مک‌فادن» دستیار معاون مدیر سی‌آی‌ای در امور تجزیه‌وتحلیل اطلاعات، اخیراً در صفحه‌ی فیس‌بوک خود منتشر کرد. مک‌فادن پس از غوغای رسانه‌ای مجبور شد این تصویر و تصویر دیگری را که چند سال قبل با نوشته‌ی «فلسطین را آزاد کنید» منتشر کرده بود، از صفحه‌ی شخصی‌اش پاک کند. (+)

با این وجود، پس از اقدام مک‌فادن نیز بار دیگر رسانه‌ها درباره‌ی وجود «شکاف‌های عمیق» در دولت بایدن درباره‌ی واکنش واشینگتن به جنگ اسرائیل علیه نوار غزه هشدار دادند[14]. بیش از 500 عضو سابق ستاد انتخابات بایدن که در پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری به او کمک کردند، اکنون با امضای یک نامه‌ی سرگشاده خطاب به بایدن[15]، از او خواسته‌اند از نفوذ خود برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس استفاده کند[16]. اگرچه گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان به سیاست خارجی بایدن و دفاع او از اسرائیل با وجود جنایت‌های جنگی این رژیم در نوار غزه اکثریت کارکنان دولت را تشکیل می‌دهند، اما همه‌ی مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا چنین موضعی ندارند.

حملات راکتی اسرائیل به بیمارستان المعمدانی/ جنایت روز سه‌شنبه کار چه کسی بود؟ / مدعیان نسل‌کشی یهودیان چگونه مسلمانان را نسل‌کشی می‌کنند؟

شماری از قربانیان حمله‌ی هوایی به بیمارستان «المعمدانی» در نوار غزه، از جمله کودکی که در این جنایت جنگی صهیونیست‌ها جان خود را از دست داده است. «بنیامین نتانیاهو» چند روز پیش از حمله‌ی رژیم متبوعش به بیمارستان المعمدانی گفته بود جنگ فلسطینیان و اسرائیلی‌ها «نبرد میان فرزندان نور و فرزندان ظلمت» است. جنایت رژیم صهیونیستی در بیمارستان المعمدانی به‌خوبی نشان داد که چه‌کسانی فرزندان نور هستند و جه کسانی فرزندان ظلمت. (+)

حملات راکتی اسرائیل به بیمارستان المعمدانی/ جنایت روز سه‌شنبه کار چه کسی بود؟ / مدعیان نسل‌کشی یهودیان چگونه مسلمانان را نسل‌کشی می‌کنند؟

پاهای یکی از کودکان قربانی بمباران بیمارستان «المعمدانی» (کودکی که در تصویر قبل نیز پیکرش دیده می‌شود). اسرائیل نه‌تنها با حمله به بیمارستان‌های غزه مرتکب جنایت جنگی می‌شود، بلکه با کشتار کور غیرنظامی، از جمله زنان و کودکان عملاً به قوانین جنگ دهن‌کجی می‌کند. این در حالی است که آمریکا در سازمان ملل قطعنامه‌های خواهان برقراری آتش‌بس در غزه را وتو می‌کند. (+)

در رأس این افراد، جو بایدن است که بارها حماس را به خاطر «آغاز جنگ» محکوم و از قربانی شدن اسرائیلی‌ها در درگیری‌های اخیر ابراز ناراحتی کرده، اما به هیچ عنوان اشاره‌ای به قتل‌عام هزاران فلسطینی، از جمله چندین هزار کودک، به دست صهیونیست‌ها، نمی‌کند و حتی یک بار اسرائیل را به خاطر ارتکاب مکرر جنایات جنگی محکوم نکرده است. همچنین، همزمان با ادامه‌ی جنگ در نوار غزه، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد یکی از مقامات سابق دولت آمریکا، یک فروشنده‌ی «غذای حلال» را در نیویورک آزار می‌دهد. این مقام سابق که «استوارت سلدوویتس» کارمند سابق وزارت خارجه و مقام سابق دستگاه امنیت ملی دولت باراک اوباماست، این فروشنده‌ی دوره‌گرد را «تروریست» می‌خواند و می‌گوید: «اگر ما 4000 بچه‌ی فلسطینی را بکُشیم، باز هم کافی نیست.»

‌ «طوفان» در دولت بایدن/ «شورش» مقامات آمریکا در دفاع از فلسطین +عکس و فیلم

«کیو حلال» کیوسک متحرک فروش غذای حلال که توسط «استوارت سلدوویتس» مورد آزار و اذیت قرار گرفت. این کیوسک معمولاً در محله‌ی «آپر ایست ساید» منطقه‌ی «منهتن» نیویورک برپا می‌شود. گفته می‌شود سلدوویتس چندین بار اقدام به آزار فروشنده‌ی این کیوسک کرده است. کاغذی روی شیشه‌ی کیوسک است که به نظر می‌آید پس از این آزارها خطاب به فروشنده آن را چسبانده‌اند. روی کاغذ نوشته: «آپر ایست ساید عاشق و در کنار توست.» (+)

حملات راکتی اسرائیل به بیمارستان المعمدانی/ جنایت روز سه‌شنبه کار چه کسی بود؟ / مدعیان نسل‌کشی یهودیان چگونه مسلمانان را نسل‌کشی می‌کنند؟

شماری از مجروحان حادثه‌ی بمباران بیمارستان «المعمدانی» در نوار غزه خود را به بیمارستان «شفا» رسانده‌اند تا تحت مداوا قرار گیرند. رژیم صهیونیستی برای توجیه حمله‌ی وحشیانه به بیمارستان‌های نوار غزه، ادعا می‌کند مقاومت فلسطین زیر این بیمارستان‌ها تونل دارد و رهبران و اعضای گروه‌های مقاومت در بیمارستان مستقر شده‌اند. این در حالی است که پس از تصرف بیمارستان شفا توسط نیروهای این رژیم، هیچ اثری از حضور فرماندهان یا نیروهای حماس در اطراف بیمارستان پیدا نشد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› خاخام وایس: موجودیت اسرائیل مصداق جنایت است/ ما زخم‌خورده قتل‌عام فلسطینیان هستیم

›› خاخام وایس: آمریکا حمایت از این نکبت را متوقف کند/ برای برقراری صلح باید اسرائیل را حذف کرد


[1] State Dept. official resigns, citing objection to Israel arms transfers Link

[2] Biden pledges military aid, political support for Israel amid Gaza war Link

[3] State Department official resigns over Biden’s handling of Israel-Gaza war Link

[4] Biden arrives in Tel Aviv, backs Israel’s narrative on Gaza hospital strike Link

[5] The Week When Biden Hugged Bibi Link

[6] Why a State Department Official Lost Hope in Israel Link

[7] State Department Official Resigns Over Arms Transfers to Israel Link

[8] Israel-Palestine war: State Department officials prepare dissent cables in opposition to Gaza assault Link

[9] Exclusive: ‘Mutiny Brewing’ Inside State Department Over Israel-Palestine Policy Link

[10] Senior CIA official posted pro-Palestine image on her Facebook page Link

[11] Israel-Palestine war: Senior CIA official posts, then removes Pro-Palestine content Link

[12] Meet the Senior CIA Official Who Posted Pro-Palestinian Images to Social Media Link

[13] CIA warns staff about social media posts after senior officer shares pro-Palestinian image Link

[14] Pro-Palestine Facebook post sparks CIA warning Link

[15] More than 500 Biden campaign alumni want a Gaza ceasefire Link

[16] Former Biden campaign staffers call for Israel-Hamas ceasefire Link

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان