۴ ترفند سازنده برای اوقات فراغت مادران باردار

در دوران بارداری سعی نکنید که به همه چیز به صورت هوشمندانه بنگرید. بی‌خیال و آزاد باشید و بگذارید که اتفاق‌ها یکی پس از دیگری رخ دهند. شما نظاره‌گر باشید، نه مدافع. بیشتر به حل کردن جدول سودوکو و جدول اطلاعات عمومی

4 ترفند سازنده برای اوقات فراغت مادران باردار

به قلم :   سمیرا بیژنی ؛ دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی

 

تحریریه زندگی آنلاین : به انجام امور متفرقه بپردازید و بی‌خیال باشید

در دوران بارداری سعی نکنید که به همه چیز به صورت هوشمندانه بنگرید. بی‌خیال و آزاد باشید و بگذارید که اتفاق‌ها یکی پس از دیگری رخ دهند. شما نظاره‌گر باشید، نه مدافع. بیشتر به حل کردن جدول سودوکو و جدول اطلاعات عمومی، بازی‌های فکری و هر کار مثبت و بی‌خطری که باعث بی‌خیالی شما و آرامش‌تان می‌شود و استرس را از شما دور می‌کند، بپردازید. می‌توانید در این دوره به کلاس نقاشی بروید و نقاشی کردن را بیاموزید. در این صورت شما یک هنر زیبا نیز آموخته‌اید. به سریال‌ها و فیلم‌های مورد علاقه‌تان بپردازید. احساس کنید که در این چند ماه به یک جزیره سرگرمی دعوت شده‌اید. خودتان را خوشحال و شاداب نگه دارید. سرگرم فعالیت‌های شادی‌آور باشید و تا می‌توانید بی‌خیال دنیا و دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های آن شوید.

بیشتربخوانید:

هر آنچه باید درباره شیردهی در دوران بارداری بدانید

 

تصویرسازی مثبت

قدرت ذهن خود را دست‌کم نگیرید. شما هر آنچه را که در دنیای بیرون مشاهده می‌کنید، در ذهن خود تصور نموده و باور کرده‌اید. پس با قدرت آرامش، لحظاتی خود را رها کنید. بر روی یک کاناپه یا صندلی راحت یا روی تخت دراز بکشید، ترجیحا محلی باشد که از سر و صدا دور باشد و تنها باشید. در ذهن خود مجسم کنید زمان زایمان شما فرا رسیده است. همچنان لبخند خود را حفظ کنید. به خوبی هر چه تمام زایمان شما انجام می‌شود. حال تصور کنید که فرزند زیبای خود را در آغوش گرفته‌اید و نام بر او می‌نهید. بر گوش او اذان می‌خوانید و فرزند خود را که در نهایت سلامت و شادابی است، به دیگران نشان می‌دهید. برای جشن تولد او تدارک‌ها می‌بینید و همچنان خود را در ذهن مشغول بزرگ کردن فرزند زیبایتان کنید. این تصویر‌سازی را هرگز از یاد نبرید و در هفته دو تا سه بار آن را تکرار نموده و لبخندتان را فراموش نکنید. می‌توانید برای کمک به قوه خیال‌پردازی خود از موسیقی طبیعت یا ترانه‌های شاد کودکانه استفاده کنید.

 

آری، به کودک درون خود لبخند بزنید

این کودک فرزند شما نیست. این کودک خود شما هستید. وقت آن رسیده که کودک درون خود را فعال کنید تا فرزندتان نیز با او هم بازی شود و از بودن با او لذت ببرد. از شخصیت جدی به شخصیت یک کودک شاد تغییر جهت دهید. برنامه کودک‌های شاد دوران کودکی خود را تماشا کنید. برنامه کودک‌هایی مثل خداوند لک‌لک‌ها را دوست دارد، زنان کوچک و زی‌زی‌گولو را بار دیگر تماشا کنید. به مرکز خرید عروسک بروید و این بار عروسک‌هایی را نه برای سیسمونی فرزندتان، بلکه برای اتاق خواب خودتان بخرید. این صحبت خاص من با کسانی است که بار اول است طعم مادر بودن را تجربه می‌کنند. شما زمانی عروسک بازی می‌کردید و اینک عروسکی واقعی را به دنیا خواهید آورد. پس بهتر است به خاطره‌های کودکی خود باز گردید و از آن عروسک‌ها یاد کنید، آن‌ها را در آغوش بگیرید و ببویید. آن‌ها بودند که اولین بار احساس زیبای مادر بودن را به شما القا کرده‌اند؛ درست زمانی که تنها سه، چهار سال داشتید. کتاب داستان‌های بچگی‌تان را بخوانید، آلبوم کودکی‌تان را ورق بزنید، یادگاری‌ها و لباس‌های کودکی‌تان را دوباره به معرض ظهور بیاورید، دفتر مشق دبستان خود را باز کنید و حتی اگر می‌توانید با معلمین دوران دبستان و دوستان قدیمی‌تان دیدار تازه کنید و تا حد امکان از اماکن مقدس کودکی‌تان دیدن کنید.

بیشتر بخوانید:

دوران بارداری را با شادی سپری کنید

افسردگی پس از زایمان

 

 

 

قدم زدن را فراموش نکنید

مهم‌ترین مسئله‌ای که مادران با آن روبرو هستند، ماه‌های آخر دوران بارداری است. آن‌ها از اینکه وزن‌شان بالارفته است، احساس خستگی می‌کنند و بیشتر تمایل به نشستن دارند تا قدم زدن. من توصیه می‌کنم که غروب‌ها هم‌زمان با خداحافظی خورشید از آسمان آبی، سلامی دوباره به روزتان بدهید. حدودا نیم ساعت به راه رفتن آرام بپردازید. توجه داشته باشید که هنگام پیاده‌روی آهسته، شخصی مطمئن شما را همراهی کند. می‌توانید یک بطری آب هندوانه، خرما یا ساندویچ‌هایی که از لبنیات و سبزیجات درست شده‌اند و یک بطری آب معدنی نیز به همراه داشته باشید. لباسی راحت به تن کنید و آزاد قدم بزنید. بگذارید تا جریان هوای تازه و خنک به آرامی صورت‌تان را نوازش کند و همچون پیچک عشق به دور جسم و روح شما بپیچد و شما را طراوت ببخشد. می‌توانید در هنگام قدم زدن، با شخص همراه‌تان صحبت کنید. توجه داشته باشید که در هنگام قدم زدن، هرگز عجله نکنید و آرام و بی‌دغدغه این نیم ساعت را در هوای خوش سپری کنید. معمولا لب دریا یا پارک بانوان محلی مناسب است. باید در نظر داشته باشید که مکانی شلوغ را انتخاب نکنید؛ چه از نظر صدا و چه افراد حاضر در محل. دلیل پیاده‌روی شما صرفا احساس شادی و آرامش است، نه استرس و هیجان، البته اگر بارداری شما در فصل زمستان باشد، باید مراقبت‌های ویژه به عمل آورید. لباس گرم بپوشید و نیم ساعت را به ده دقیقه پیاده‌روی کاهش دهید و در منزل به پیاده‌روی بپردازید که به عارضه سرماخوردگی دچار نشوید. یک روز در میان پیاده‌روی نیم ساعته را در فصل تابستان و ده دقیقه‌ای را در فصل زمستان در هوای آزاد و مطبوع مد نظر داشته باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان