وبلاگ مشرق

اژه‌ای: معیشت مردم زیر فشار است/ ورود دادستانی اردبیل به قتل عمدی یک حیوان

دادستان اردبیل در یک اقدام جالب قضایی دستور دستگیری مردی را صادر کرد که یک گربه را عمدا کشته بود. "حیوان‌آزاری" در دین مبین اسلام یک امر خلاف و مذموم است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اژه‌ای: معیشت مردم زیر فشار است

اژه‌ای: معیشت مردم زیر فشار است/ ورود دادستانی اردبیل به قتل عمدی یک حیوان

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا در نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه گفته است: مردم ما صبور و انقلابی هستند و زیر بار فشارها برای حفظ ارزش‌ها و نظام خود کمر خم نمی‌کنند اما ما وظیفه داریم برای بهبود شرایط تلاش کنیم.

به گزارش جماران، او تصریح می‌کند: امروز جمع قابل توجهی از مردم از لحاظ معیشت امورات روزمره تحت فشار هستند. بنده همواره به همکاران خود می‌گویم باید نگاه کنیم اگر تحریم و فشار دشمن هست اما قوانینی داریم که می‌تواند گره‌گشا باشد. ما بسیار تکلیف سنگینی برعهده داریم.[1]

*در گام اول دقت شود که مجلس و قوه قضائیه نسبت به معیشت مردم دو ضلع فرعی ماجرا محسوب می‌شوند و به جز وضع قانون و نظارت؛ کار چندانی در ید قدرت آنها نیست.

اما در گام دوم و در مبحث مورد اشاره حجت‌الاسلام اژه‌ای به قوانین راهگشا برای معیشت مردم می‌توان به وظیفه مدعی‌العمومی قوه قضائیه در قانون اشاره کرد.

وظیفه‌ای که قوه قضائیه را مدعی‌العموم حقوق عامه قرار داده و این قوه می‌تواند در هر ظلم عمومی بعنوان حق‌خواه مردم وارد عرصه شود.

یکی از مصادیق بارز این مسئله نیز "گرانی بیقاعده" و قیمت‌گذاری‌های بی‌ضابطه‌ی مجرمانه در بازار است که قوه قضائیه وظیفه دارد بصورت علی‌الرأس وارد برخورد با آنها شود.

هم‌اکنون در بازار با قیمت‌های عجیبی در بخش‌های مسکن، خودرو، مواد غذایی و... مواجه هستیم که دوست و دشمن اذعان دارند این قیمت‌های عجیب هیچ قاعده خاصی ندارند.

جالب است که حتی می‌بینیم دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تعیین سقف برای اجاره‌بها نیز رعایت نمی‌شود.

قوه قضائیه طبق قانون می‌تواند با همه این گرانی‌ها و عوامل آنها برخورد کند و آنها را به کانال واقعی برگرداند.

گفتنیست وظیفه مدعی‌العمومی قوه عدلیه در بحث گرانی در ایام ریاست آیت‌ا... آملی لاریجانی کاملا اجرا می‌شد و بعدها مسکوت ماند تا به دوران حجت‌الاسلام اژه‌ای رسید.

حجت‌الاسلام اژه‌ای نیز 2 سال قبل بخشنامه‌ای در این زمینه صادر کرده و خواستار ورود دادستان‌ها به مسئله گرانی شده است...[2]

***

ورود دادستانی اردبیل به قتل عمدی یک حیوان

اژه‌ای: معیشت مردم زیر فشار است/ ورود دادستانی اردبیل به قتل عمدی یک حیوان

شخصی که یک گربه را عمدا کشته بود؛ به جرم حیوان‌آزاری در اردبیل دستگیر شد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان اردبیل روز دوشنبه در این زمینه اعلام کرد: گشت سایبری دادستانی مرکز استان با رصد فضای مجازی انتشار فیلم حیوان‌آزاری این شخص را مورد پیگیری قرار داد.

بر اساس این اطلاعیه، شخص حیوان‌آزار با وارد کردن چندین ضربه چوب‌دستی به سر گربه‌ای در برابر مغازه‌اش منجر به مرگ حیوان شده بود که با دستور دادستان اردبیل شناسایی و دستگیر شده است.[3]

*دین مبین اسلام برای تعیین نسبت انسان با حیوانات، دستورات زیادی دارد که بخشی از آنها که دستورات حکومتی هستند باید در یک حکومت اسلامی رعایت شوند.

این دستورات همانطور که از نزدیک شدن انسان به حیطه حیوانات مضرّ منع می‌کنند و یا خواستار جلوگیری از ایذاء حیوانات علیه انسان هستند اما در عین حال بر رعایت حقوق حیوانات نیز تأکید می‌کنند.

حقوق حیوانات در دین اسلام یک قاعده کلی دارد و آن "ظلم نکردن انسان به حیوانات" است. یعنی انسان مگر در شرایط خاص؛ مجاز نیست به هیچ حیوانی آسیب برساند.

اقدام معقول دادستان محترم اردبیل در رسیدگی به جرم شخص مذکور ناشی از عقلانیت و پیشرفتگی حکمرانی در دین مبین اسلام است.

در اینجا لازم به تأکید است همانگونه که برخورد با حیوان آزاری یک ضرورت عقلانی، دینی و حکومتی است؛ برخورد با کسانی که بوسیله حیوانات به مردم آسیب می‌زنند نیز یک ضرورت حکومتی و قضایی است.

حمله سگ‌های صاحبدار به مردم و تردد سگ در پارک‌ها معضلاتی هستند که باید با عوامل آنها برخورد جدی و بازدارنده صورت گیرد.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1615941

2_ mshrgh.ir/1249470

3- https://irna.ir/xjP8HL

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان