ماهان شبکه ایرانیان

ویژگیهای جن از نظر قرآن

کلمه"جن"به معنای نوعی از مخلوقات خداست که از حواس ما مستورند، و قرآن کریم وجود چنین موجوداتی را تصدیق کرده، و در آن باره مطالبی بیان کرده:

گفتاری پیرامون جن (آنچه در باره جن در آیات قرآن آمده است)

کلمه"جن"به معنای نوعی از مخلوقات خداست که از حواس ما مستورند، و قرآن کریم وجود چنین موجوداتی را تصدیق کرده، و در آن باره مطالبی بیان کرده:

اول اینکه: این نوع از مخلوقات قبل از نوع بشر خلق شده اند.

دوم اینکه: این نوع مخلوق از جنس آتش خلق شده اند، همچنان که نوع بشر از جنس خاک خلق شده اند، و در این باب فرموده: "و الجان خلقناهم من قبل من نار السموم" (1).

سوم اینکه: این نوع از مخلوقات مانند انسان زندگی و مرگ و قیامت دارند، و در این باب فرموده: "اولئک الذین حق علیهم القول فی امم قد خلت من قبلهم من الجن و الانس" (2).

و چهارم اینکه: این نوع از جانداران مانند سایر جانداران نر و ماده و ازدواج و توالد وتکاثر دارند، و در این باره فرموده: "و انه کان رجال من الانس یعوذون برجال من الجن" (3).

پنجم اینکه: این نوع مانند نوع بشر دارای شعور و اراده است، و علاوه بر این، کارهایی سریع و اعمالی شاقه را می توانند انجام دهند، که از نوع بشر ساخته نیست، همچنان که درآیات مربوطه به قصص سلیمان(ع)و اینکه جن مسخر آن جناب بودند، و نیز در قصه شهر سبا آمده است.

ششم اینکه: جن هم مانند انس مؤمن و کافر دارند، بعضی صالح و بعضی دیگرفاسدند، و در این باره آیات زیر را می خوانیم"و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون" (4) ، "اناسمعنا قرانا عجبا یهدی الی الرشد فامنا به" (5) ، "و انا منا المسلمون و منا القاسطون" (6) ، "و انامنا الصالحون" (7) ، و"قالوا یا قومنا انا سمعنا کتابا انزل من بعد موسی مصدقا لما بین یدیه

............................................

(1)جان را ما قبلا از آتشی سموم آفریده بودیم.سوره حجر، آیه 27.

(2)اینان کسانیند که همان عذابهایی که امت های گذشته جنی و انسی را منقرض کرده بود، برایشان حتمی شده.سوره احقاف، آیه 18.

(3)و اینکه مردانی از انس بودند که به مردانی از جن پناه می بردند.سوره جن، آیه 6.

(4)من جن و انس را خلق نکردم مگر برای اینکه مرا عبادت کنند.سوره ذاریات، آیه 56.

(5)سوره جن، آیه 1 و 2.

(6)سوره جن، آیه 14.

(7)سوره جن، آیه 11.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان