چرا رهبر غول‌های نفتی از برچیده شدن تدریجی منابع هیدروکربنی هراس دارد؟

رسوایی اوپک در وتوی حذف سوخت‌های فسیلی

شماره روزنامه: ۵۸۹۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۹/۲۰ ...

به گزارش رویترز، هیثم الغیس، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نامه‌‌‌‌‌‌ای به تاریخ 6دسامبر به همه اعضا درباره افزایش فشار در نشست برای هدف قرار‌دادن سوخت‌های فسیلی هشدار داد و این طرح‌ها را «با انگیزه‌‌‌‌‌‌های سیاسی» توصیف کرد و افزود: «مبارزات علیه کشورهای نفت‌خیز، سعادت و آینده مردم را به‌خطر می‌اندازد.» الغیس از تولیدکنندگان نفت خواست که هر متن یا فرمولی را که آینده تامین انرژی را هدف قرار می‌دهد (مثلا سوخت‌های فسیلی) رد کنند.  صنعت سوخت‌های فسیلی استدلال می‌کند که مشکل از انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای است و پیشنهاد می‌کند که اگر گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای مانند دی‌اکسیدکربن و متان مهار یا حذف شوند، جهان می‌تواند به سوزاندن نفت، گاز و زغال‌سنگ ادامه دهد.

برخی دیگر استدلال می‌کنند که چنین راه‌حلی در حال‌حاضر از نظر فنی غیرممکن است و از تغییر به سمت انرژی‌های خورشیدی، بادی و دیگر منابع انرژی تجدیدپذیر حمایت می‌کنند.نامه اوپک که توسط رویترز گزارش شده‌است، مهم است زیرا، بر اساس قوانین سازمان ملل، هر توافقی که در اجلاس آب و هوا ایجاد شود، نیاز به تایید متفق‌القول دارد، به این معنی که هریک از 198کشور شرکت‌کننده می‌توانند یک توافق را وتو کنند.

چالش‌برانگیزترین مرحله اجلاس کاپ28

درحالی‌که وزیران و دیپلمات‌های دولتی وارد چالش‌برانگیزترین مرحله اجلاس دو هفته‌ای کاپ 28 می‌شوند، اوپک از بحث در مورد این نامه خودداری کرده‌است. پیش‌‌‌‌‌‌نویس عمومی متن مذاکره شامل گزینه‌‌‌‌‌‌های مختلفی است، از درخواست برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی تا عدم‌اشاره به آینده نفت، گاز و زغال‌سنگ. این احتمالات همچنین شامل حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی می‌شود و در صورتی‌که فناوری بتواند انتشار کربن حاصل را جذب و ذخیره کند، استفاده مداوم را پیشنهاد می‌کند. در حال‌حاضر، چنین فناوری در مقیاس بزرگ وجود ندارد. نامه اوپک یک رویارویی بالقوه در روزهای باقی‌مانده از اجلاس بین کشورهای عضو این گروه و سایر کشورها از جمله ایالات‌متحده ایجاد می‌کند که از گذر از سوخت‌های هیدروکربنی به انرژی‌‌‌‌‌‌های تجدیدپذیر حمایت می‌کنند.

دانشمندان بر لزوم توقف سوزاندن زغال‌سنگ، گاز و نفت برای محدود‌کردن گرمایش زمین تا 1.5درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی‌شدن تاکید می‌کنند. این سیاره قبلا 1.2درجه سانتیگراد ‌گرم شده‌است. با ثبت سال‌2023 به‌عنوان گرم‌ترین سال‌ در تاریخ، هشدارهای دانشمندان فوریت بیشتری پیدا کرده و فشار بر دیپلمات‌ها در دبی را افزایش می‌دهد تا اقدام معنا دار‌تری انجام دهند. محمد آدو، مدیر پاور شیفت آفریقای یک گروه محیط‌زیستی، گفت: «نامه اوپک نشان می‌دهد که حتی علاقه‌مندان به سوخت‌های فسیلی به این درک رسیده‌اند که تغییرات به سمت منابع انرژی پاک‌تر و پایدارتر اجتناب‌ناپذیر است.» روز شنبه، گروهی از فعالان زیست‌محیطی در غرفه اوپک در اجلاس کاپ 28 تحصن کردند و آن را مانعی آشکار برای مذاکرات آب‌و‌هوایی خواندند و خواستار توقف سریع، منصفانه و دائمی سوخت‌های فسیلی شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان