ویژه‌های مشرق؛

گروهک نهضت آزادی: به جای انتخابات باید تنور خیابان را گرم کنیم/ هاشمی رفسنجانی سرلیست اعتدالی‌ها در انتخابات شد!

در روزهای اخیر گروهک نهضت آزادی عدم مشارکت در انتخابات را تبلیغ و تصریح می‌کنند ما نمی‌خواهیم تنور انتخابات را گرم کنید، باید خیابان را گرم نکه داشت!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

***********

روزنامه‌های امروز سه شنبه 21 آذرماه در حالی چلپ و منتشر شد که چرا امریکا به جنگ غزه بیش از اسرائیل اصرار دارد؟ موفقیت مشروط مالیات ستانی، پاییز پربارش چه شد؟ درس بازار خودرو به شورای رقابت و ادامه بازتاب‌ها به مساله فساد چای در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

پس از دوسال دوری از متن سیاست ایران بار دیگر اعتدالیون برای حضور در راس حاکمیت، اهدافی را مشخص کردند که در این مورد به‌خصوص باید به‌حضور «دو سیاستمدار» از «حزب اعتدال و توسعه» با «دو لیست» در 2 انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اشاره کنیم. «حسن روحانی»، رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم و همچنین «محمدباقر نوبخت»، رییس سابق سازمان برنامه و بودجه و نمانیده ادوار مجلس شورای اسلامی نفراتی هستند که به‌ترتیب خود را برای رقابت‌های انتخاباتی خبرگان و بهارستان آماده می‌کنند. حضور روحانی در مجلس خبرگان و آمادگی نوبخت برای حضور در بهارستانِ دوازدهم، می‌رساند که این حزب تلاش دارد خود را در سیاست ایران ثابت کند و بعد از حضور در دولت‌ حالا عزم خود را جمع کرده‌اند تا بار دیگر با رای شهروندان وارد سیستم حکمرانی شوند.

روزنامه آرمان امروز در گزارشی با عنوان «خیز اعتدالی‌ها برای انتخابات» نوشته است:

محدویت‌هایی که برای طیف‌های اصلاح‌طلب جهت حضور در میدان انتخابات مانند ردصلاحیت‌ها وجود دارد، گریبان‌گیر اعتدالیون نخواهد شد و این خود نشان می‌دهد که آنها می‌توانند به‌نوعی اهداف اصلاح‌طلبانه را در دستور کار خود قرار دهد. همینطور فراموش نکنید که مخالفان این جریان سیاسی همواره در تلاش‌ند تا با حاشیه‌سازی یا آنچه با نام «خلاص‌سازی» در رسانه‌ها مطرح می‌شود نفرات منتصب به این حزب را از دایره خارج کنند ولی تا کنون نتوانسته‌اند به این هدف خود برسند البته هنوز برای پیش‌بینی نفراتی که از فیلتر شورای نگهبان عبور خواهند کرد خیلی زود است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

«اعتدال و توسعه بعد از تجدید قوایی که با برگزاری کنگره انجام داد، تصمیم دارد در انتخابات به‌صورت فعال وارد شود و استراتژی حزب هم این است که به این گروه و آن گروه وابسته نباشد، بلکه شفاف و مستقل در مسیر انتخابات و توسعه گام برمی‌داریم. تلاش حزب این است که با نگاه امیدوارانه بین مردم و با پرهیز از مجادلات رسانه‌ای و حزبی وارد میدان سیاسی شود و تب‌وتاب انتخابات و مشارکت را بالا ببریم و فعلاً تمام هدف ما ایجاد بستر مناسب برای مشارکت بالا در انتخابات است.

گروهک نهضت آزادی: به جای انتخابات باید تنور خیابان را گرم کنیم/ هاشمی رفسنجانی سرلیست اعتدالی‌ها در انتخابات شد!

روزنامه آرمان ملی نیز با همین خط خبری از سرلیستی روحانی با هدف تبدیل شدن به هاشمی نوشته و در بخشی از گزارش خود آورده است:

در گذشته این آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بود که زمانی تلاش کرد در انتخابات خبرگان از افراد موثر حمایت کند و به نوعی روند آرایش سیاسی خبرگان بر اساس لیست‌هایی که مورد حمایت او بود تعیین شد هر چند پیروزی او نیز مطلق نبود و افرادی نزدیک به طیف آیت‌ا ... مصباح یزدی نیز در انتخابات حضور پیدا کردند. از این رو به نظر می‌رسد اگر قرار باشد یک نفر نقشی شبیه به هاشمی در انتخابات خبرگان قبلی بازی کند تنها حسن روحانی است که می‌تواند چنین نقشی را بازی کند. به عبارت بهتر انگشتری هاشمی رفسنجانی در خبرگان رهبری اکنون در دست روحانی است هرچند از هم اینک برخی ادعا کرده‌اند که حسن روحانی به هیچ وجه از زیر تیغ رد صلاحیت‌ها خارج نمی‌شود.

گروهک نهضت آزادی: به جای انتخابات باید تنور خیابان را گرم کنیم/ هاشمی رفسنجانی سرلیست اعتدالی‌ها در انتخابات شد!

مجموعه کنش‌های سیاسی- رسانه ای چهره های جریان اعتدال بیانگر آن است که این جریان تلاش دارد تا مساله سیاست خارجی و برجام را به عنوان دال مرکزی کمپین انتخاباتی خود مورد بهره برداری قرار دهد.

بررسی‌ها در این زمینه نشان می دهد اعتدالی ها بنا دارند با خطاب قرار دادن دولت و مجلس به عنوان جریانی که در حوزه رفع تحریم ها تسویف کرده اند، اقدام به کنشگری کرده و تاکید کنند که حاصل عملکرد مجلس یازدهم نه تنها از دست دادن فرصت برای احیای برجام و رفع تحریم ها بوده که خود عاملی برای تولید انسداد برای گره گشایی ها بوده است.

در این کمپین اما کنشگری های محمدجواد ظریف، محمدجواد آذری جهرمی و محمدباقر نوبخت بخشی از تلاش های بروز یافته طی هفته ها و ماه های گذشته می باشد.

القای خالص‌سازی توسط گروهک‌ها

گروهک نهضت آزادی طی بیانیه ای تمسک به کلیدواژه «خالص‌سازی» محورهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان را تشریح و تنظیم کرده است، این گروهک در بخش دیگری از بیانیه نوشته است که سیاست‌ها و تصمیم‌سازی‌های ناظر بر یک‌دست‌سازی قدرت، ظرفیت عبور از بحران‌های متعدد و ساختاری موجود را فراهم نمی‌کند!

تحرکات جدید گروهک آمریکایی نهضت آزادی مورد توجه روزنامه تندرو هم‌میهن قرار گرفته است، یکی از اعضای درجه دوم نهضت آزادی به این روزنامه گفته است:

خالص‌سازی یک عنوان به‌ظاهر بهداشتی و مجعول و از معنا تهی‌شده است، برای اینکه بتواند جنبه‌های امنیتی استفاده از واژه یکدست‌سازی را پوشش دهد و این دو، تفاوتی با هم ندارد. آن‌چه که دارد محقق می‌شود، یک‌دست‌سازی و تمامیت‌خواهی و انحصارگرایی است تا هر نوع تفکر منتقد قدرت و هر جریان و سازمان مستقل از روند نومحافظه‌کاری را از عرصه مشارکت عمومی حذف کند.

گروهک نهضت آزادی: به جای انتخابات باید تنور خیابان را گرم کنیم/ هاشمی رفسنجانی سرلیست اعتدالی‌ها در انتخابات شد!

بررسی‌ها نشان می دهد در لایه های فکری و عملیاتی جبهه اصلاحات بحث در خصوص انتخاب راهبردهای «صندوق محوری» و «جامعه محوری» همچنان محل بحث بوده و پیشنهاداتی نیز برای رسیدن به راه حل نهایی طرح و بیان شده است. بر اساس احصاء صورت گرفته حامیان راهبرد «جامعه محوری» در بیان استدلال های خود و در انتقاد به راهبرد «صندوق محوری» تاکید دارند که استفاده از ابزار انتخابات در شرایط موجود با بحران اساسی رو به رو است.

اعضای این گروهک غیرقانونی بابیان اینکه اصلاحات قدرت‌مدار و انتخابات‌محور دیگر کاربردی ندارد، عدم مشارکت در انتخابات را مورد تأکید قرار داده و تصریح می‌کنند ما نمی‌خواهیم تنور انتخابات را گرم کنید، باید خیابان را گرم نکه داشت!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان