«دنیای اقتصاد» بازارها را بررسی می‌کند

حرکت بازارها درپی نشست فدرال رزرو

شماره روزنامه: ۵۹۰۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۹/۲۵ ...

بازار داخلی

سبقت عملکرد هفتگی سکه

هفته معاملاتی بازار سهام کشور در روز چهارشنبه در حالی به انتها رسید که شاخص کل بورس، شاخص هم‌وزن بورس و شاخص کل فرابورس همگی در این روز با افتی اندک، به ترتیب در محدوده 2 میلیون و 158‌هزار واحد، 752‌هزار و 111 واحد و 26‌هزار و 255 واحد قرار گرفتند و بازدهی هفتگی 0.59-، 0.64+ و 0.22+‌درصد را نیز به ثبت رساندند.

همچنین در این هفته بورس و فرابورس مجموعا شاهد 1053 میلیارد تومان خروج پول بودند و میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد نیز در سطح 5272 میلیارد تومان قرار گرفت. از نگاه برخی تحلیلگران حرکت رو به بالای بعدی بازار سهام، از طریق محرک دلار نیمایی خواهد بود که گفته می‌شود تا حدود 40 الی 42‌هزار تومان افزایش خواهد یافت که این مساله باعث حرکت مثبت بازار در دی‌ماه خواهد شد.

همچنین در هفته گذشته بازار طلا نیز روزهایی آرام و بدون تلاطم را سپری کرد. به طوری که هر گرم طلای 18 عیار در هفته یاد شده نوساناتی محدود در کانال 2 میلیون و 400‌هزار تومان داشت و کمترین و بیشترین قیمت پایانی آن با ثبت قیمت 2 میلیون و 438‌هزار تومان و 2 میلیون و 482‌هزار تومان رقم خورد.

اما تحرکات مثبتی در قیمت سکه دیده شد و هر قطعه سکه امامی که تا روز چهارشنبه نوساناتی محدود را تجربه می‌کرد، در آخرین روز معاملاتی این بازار حدود 500‌هزار تومان افزایش یافت و در محدوده 29 میلیون و 600‌هزار تومان مورد خرید و فروش قرار گرفت.

کارشناسان این بازار معتقدند که دلیل جهش قیمتی سکه، صعود پر شیب قیمت طلای جهانی بوده است و به دلیل ثبات نرخ دلار، پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده قیمت سکه تحت‌تاثیر طلای جهانی قرار داشته باشد.

همچنین نرخ دلار مانند هفته گذشته نوسانات مثبت و منفی محدودی را تجربه کرد. به صورتی که کمترین مقدار ثبت شده برای دلار در روز شنبه و قرار گرفتن در محدوده 50‌هزار و 200 تومان، و بیشترین مقدار آن در روز سه شنبه و با قرار گرفتن در محدوده 50‌هزار و 350 تومان رقم خورد.

بازار خارجی

حمایت پاول از انبساط چرخه اقتصادی

از ابتدای هفته منتهی به 15 دسامبر، با انتشار آمار مثبت و کاهشی تورم در ایالات متحده، همه فعالان منتظر برگزاری نشست فدرال رزرو در روز چهارشنبه بودند.

پاول در این نشست ضمن رضایت از بازار کار عنوان کرد اشتغال در حال رسیدن به تعادل است. پاول عنوان کرد که نرخ بهره در نزدیکی اوج خود برای چرخه فعلی اقتصادی است و با این صحبت از قیمت‌‌‌گذاری بازار مبنی بر کاهش نرخ بهره طی ماه مه ‌2024 حمایت کرد.

پس از این جلسه بازار کاهش بیش از 1.4درصد نرخ بهره توسط فدرال رزرو را طی سال 2024 قیمت‌‌‌گذاری کرد. از آنجا که بازارهای جهانی آینده را قیمت‌‌‌گذاری می‌‌‌کنند، با وجود عدم‌تغییر در نرخ بهره طی جلسه چهارشنبه، شاخص دلار به استقبال کاهش نرخ بهره رفت و با کاهش قیمت به سطح 102واحد رسید.

در مقابل طلای داوجونز و شاخص اس‌اند پی با واکنش مثبت بالایی از سمت سرمایه‌گذاران همراه شدند و نزدک برای اولین بار از ژانویه 2022 به سقف قیمتی جدید رسید. طلا نیز از افت نرخ بهره استقبال کرد و با رشد قیمت همراه شد به‌‌‌طوری که سطح 2هزار دلار را پس گرفت و ساعت 19دیروز به وقت تهران در سطح قیمتی 2هزار و 35دلار به ازای هر اونس قرار گرفت.

نفت نیز با رفع نگرانی از افزایش عرضه‌‌‌ها به استقبال کاهش نرخ بهره رفت و با افزایش نسبی قیمت همراه شد به‌‌‌طوری که هم‌‌‌اکنون نفت برنت در سطح قیمت 77دلار قرار گرفته است. در ادامه هفته داده‌‌‌های مربوط به خرده‌فروشی و مدعیان بیمه بیکاری مثبت بود و بهتر از پیش‌بینی تحلیلگران انتشار یافت.  همین امر منجر به افزایش انتظارات از فدرال رزرو مبنی بر کاهش نرخ بهره طی سال آینده میلادی شد و به رشد قیمت بازار سهام، طلا و نفت منتهی شد.  باتوجه به انقباضی بودن بانک‌‌‌های مرکزی در کشورهای دیگر و مثبت بودن داده‌‌‌های منتشر شده در آمریکا، سرمایه‌گذاران دلار را در مقابل اکثر ارزهای دیگر فروختند و این امر منجر به تداوم افت شاخص دلار در آخرین روز هفته شد.

10 copy

11 copy

Untitled-1 copy

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان