یک لکه رنگ روی کاپوت ماشینهای داخلی حداقل 15 میلیون از قیمت خودرو کم میکند. نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده بهشکلی است که معمولا بهازای پنج سال کارکرد حدود 100 میلیون از ارزش ماشین کم میشود.
به گزارش فرارو، تیبا صندوقدار صفرکیلومتر در بازار آزاد خودرو حدود 340 میلیون معامله میشود، اما در بازار مدلهای دستدوم، قیمت کارشناسیشده و منصفانه تیبا صندوقدار مدل 97 با فرض 100 کیلومتر کارکرد به حدود 245 میلیون میرسد.
در نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده، به جز کارکرد خودرو فاکتورهای دیگری مثل شرایط فنی و بدنی لحاظ میشود و یک لکه رنگ روی کاپوت ماشینهای داخلی حداقل 15 میلیون از قیمت خودرو کم میکند.
نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده؛ تاثیر کارکرد ماشین
قیمت تیبا صندوقدار بهعنوان یکی از ارزانترین سواریهای صفرکیلومتر به حدود 340 میلیون تومان رسیده است. در بازار مدلهای دستدوم معمولا بابت تیبا صندوقداری که یک سال از زمان تولیدش گذشته باشد و در این مدت چیزی حدود 20 هزار کیلومتر راه رفته باشد، با فرض سالم بودن شرایط فنی و بدنی حدود 285 میلیون ردوبدل میشود و قیمت تیبا صندوقدار مدل 97 بااحتساب 100 هزار کیلومتر کارکرد (سالی 20 هزار کیلومتر) به حدود 245 میلیون تقلیل پیدا میکند.
قیمت تیبا صندوقدار دستدوم با این اوصاف به ازای پنج سال کارکرد، حدود 100 میلیون نسبت به مدلهای صفرکیلومتر کمتر است و همین اتفاق در شیوه قیمتگذاری اکثر مدلهای داخلی تاثیر دارد.
پژو 206 یکی دیگر از مدلهای پرطرفدار بازار است که البته مثل تیبا از چرخه تولید خودروسازان کنار رفته است. قیمت پژو 206 تیپ 2 صفرکیلومتر در بازار آزاد خودرو حدود 480 میلیون تومان تخمین زده میشود، اما اگر در بازار مدلهای دستدوم روی پژو 206 مدل 97 با 100 هزار کیلومتر کارکرد دست بگذاریم، ارقام پیشنهادی فروشندهها بهشکل متوسط حدود 100 میلیون پایین میآید و به مرز 380 میلیون تومان میرسد.
کوییک دندهای ساده فعلا پرتیراژترین سواری داخلی است که خرید مدلهای صفرکیلومتر آن تقریبا 345 میلیون آب میخورد. همین کوییک دندهای در بازار خودروهای دستدوم با فرض پنج سال کارکرد بهشکل منصفانه بین 256 تا 278 میلیون قیمتگذاری میشود.
پژو پارس همچنان در خط تولید ایرانخودرو حضور دارد و الان مدلهای صفرکیلومتر تیپ LX را حولوحوش 650 میلیون دست به دست میکنند. اما اگر در بازار مدلهای دستدوم سراغ پژو پارس LX مدل 97 برویم که در این سالها حدود 100 هزار کیلومتر از آن کار کشیدند، قیمت پژو پارس دستدوم تا 460 میلیون پایین میآید.
نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده؛ تاثیر شرایط فنی و بدنی
قیمت تیبا صندوقدار مدل 97 با فرض 100 هزار کیلومتر کارکرد حدود 245 میلیون تخمین زده میشود. یک لکه رنگ روی کاپوت خودرو حدود 15 میلیون از قیمت تیبا صندوقدار مدل 97 کم میکند و ارزش این مدل در بازار خودروهای دستدوم به شکل منصفانه به حدود 230 میلیون تومان میرسد.
وجود دو لکه رنگ روی بدنه خودرو، قیمت تیبا صندوقدار مدل 97 را تا 220 میلیون پایین میآورد و دوررنگ بودن بدنه خودرو میتواند قیمت تیبا صندوقدار مدل 97 را با فرض 100 هزار کیلومتر کارکرد تا 170 میلیون تنزل دهد.
پژو 206 تیپ 2 مدل 97 به شرط سالم بودن شرایط فنی و بدنی و با احتساب 100 هزار کیلومتر کارکرد، حدود 380 میلیون ارزش دارد. اگر یک لکه رنگ روی یکی از درهای ماشین بهچشم بخورد یا گلگیر آن قبلا رنگ شده باشد، آنوقت قیمت پژو 206 تیپ 2 مدل 97 حدود 15 میلیون کم میشود و دوررنگ بودن بدنه، میتواند قیمت پژو 206 تیپ 2 مدل 97 را 320 میلیون کم کند.
کوییک دندهای مدل 97 در حالت عادی یعنی با فرض شرایط فنی و بدنی سالم بهشکل متوسط 267 میلیون ارزش دارد. اگر خریدار متوجه یک رنگ روی صندوق عقب خودرو شود، قیمت کوییک دندهای مدل 97 حدود 15 میلیون کم میشود و خرید کوییک دندهای مدل 97 دوررنگ با حدود 200 میلیون امکانپذیر است.
قیمت پژو پارس LX مدل 97 نیز که در بازار مدلهای دستدوم با احتساب 100 هزار کیلومتر کارکرد به شکل منصفانه و کارشناسیشده، به 460 میلیون رسیده، با اضافه شدن یک لکه رنگ روی کاپوت خودرو به حدود 440 میلیون تقلیل پیدا میکند. همین پژو پارس LX مدل 97 اگر به اسم دوررنگ آگهی شود، بیشتر از 330 میلیون ارزش ندارد.