صدرنشینی پوشاک در جستجوهای یلدایی دیوار

بیشترین سهم این جستجوها متعلق به زیردسته‌های لباس و پوشاک است. ۶۸ درصد کل جستجوهای یلدایی کاربران دیوار در این زیردسته‌ها بوده؛ و البته که سهم «کفش و لباس بچه» بیشتر از نصف این جستجو‌ها و طبعا بیشتر از «لباس بزرگسالان» است.

فکر می‌کنید کاربران دیوار برای شب یلدا، بیشتر چه چیزی را جستجو کرده‌اند؟ خوراکی؟ تجهیزات و لوازم یلدایی؟ نه! هیچ‌کدام از این‌ها! 68 درصد جستجوهای مرتبط با یلدا، در زیردسته‌های لباس و پوشاک انجام شده. از آن طرف هم اهالی استان‌های قم، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نسبت به جمعیت‌شان بیشتر از همه آگهی یلدایی منتشر کرده و کاربران بوشهر، کرمان و کردستان هم بیشتر از همه به آگهی‌هایی از جنس یلدا واکنش نشان داده‌اند.
 
معمولا یلدا را به هندوانه و انار و تنقلاتش می‌شناسیم و نونوار شدن بیشتر ما را به یاد نوروز می‌اندازد. اما داده‌های دیوار، می‌گوید بسیاری از کاربران اتفاقا یلدا را هم نونوار می‌خواهند. 90 درصد کل جستجوها در دیوار و برای جشن یلدا در زیردسته‌های مرتبط با پوشاک و همچنین لوازم دکوری و تزیینی بوده است.
 
برای اینکه حال و هوای یلدا در بین کاربران دیوار دستمان بیاید، نگاهی انداخته‌ایم به آمار آذر 1401، تا ببینیم کاربران برای جشن گرفتن طولانی‌ترین شب سال چه چیزهایی را تدارک می‌بینند و بیشتر چه چیزهایی را جستجو می‌کنند؛ اینکه یلدا بیشتر جشن بزرگ‌ترهاست یا بچه‌ها، اینکه اهالی کدام استان‌ها بیشتر آگهی‌های یلدایی منتشر می‌کنند و ساکنان کدام استان‌ها بیشتر با آگهی‌های یلدایی تماس می‌گیرند.

هر روز یلدایی‌تر از دیروز!

به گزارش اتاق خبر دیوار، آمارهای روزانه کاربران دیوار نشان می‌دهد از اول آذر، هر چه به یلدا نزدیک‌تر می‌شویم، هم انتشار آگهی و هم میزان جستجو برای یلدا بیشتر می‌شود. تعداد این جستجوها در آخرین روز آذر بیش از 5 برابر روز اول این ماه بوده؛ همچنین در روزهای پایانی آذر حدود 4 برابر روزهای اول این ماه آگهی‌های مرتبط با یلدا منتشر شده.

«یلدا» چی بپوشم؟

«یلدا» یکی از عبارات بسیار گسترده در دیوار است، البته در آذر ماه. در 87 زیردسته از این پلتفرم، آگهی‌های اقلام مرتبط با این شب منتشر شده. کاربران برای جستجوی اقلام یا خدمات مد نظرشان، در این زیردسته‌ها، کلمه «یلدا» را به تنهایی یا در کنار کلمات دیگری در نوار جستجوی دیوار وارد کرده‌اند. مثلا در زیردسته «ظروف سرو و پذیرایی»،‌ هم کلمه «یلدا» را به تنهایی و هم عباراتی مانند «ظرف آجیل یلدا» را جستجو کرده‌اند.
 
بیشترین سهم این جستجوها متعلق به زیردسته‌های لباس و پوشاک است. 68 درصد کل جستجوهای یلدایی کاربران دیوار در این زیردسته‌ها بوده؛ و البته که سهم «کفش و لباس بچه» بیشتر از نصف این جستجو‌ها و طبعا بیشتر از «لباس بزرگسالان» است. از کفش و جوراب تا کلاه، از سارافون تا هودی، از «سنتی» تا «شیک»، از «محلی» تا «مجلسی» همه و همه در بین جستجوها به چشم می‌خورد. تعدادی از کاربران هم به دنبال لباس‌هایی بودند که با سایر اعضای خانواده «ست» باشد و برایش عبارت‌های «ست لباس مادر دختری یلدا»، «ست لباس مادر پسری یلدا» و حتی «ست لباس خواهر برادری و پدری یلدا» را جستجو کرده‌اند.
 
بعد از لباس، کاربران «لوازم دکوری و تزیینی» را جستجو کرده‌اند. این زیردسته 22 درصد کل جستجوهای یلدا را به خودش اختصاص داده. این جستجوها به خوبی نشان می‌دهد که حال و هوای یلدا،‌ بیش از هر چیز حال و هوای نونوار شدن است.
 
صدرنشینی پوشاک در جستجوهای یلدایی دیوار

جغرافیای یلدا در دیوار

در بین تمامی استان‌های کشور، ساکنان استان قم نسبت به جمعیت‌شان، بیشترین آگهی یلدا را منتشر کرده‌اند. بعد از آن، به ترتیب استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.
 
اما پروپاقرص‌ترین مشتریان این آگهی‌ها اهالی استان بوشهر بوده‌اند. بوشهری‌ها به طور میانگین 11 بار اطلاعات تماس هر آگهی منتشرشده در استان‌شان را دریافت کرده‌اند. پس از آن، به ترتیب استان‌های کرمان و کردستان قرار دارند. در هر کدام از این استان‌ها، اطلاعات تماس هر آگهی یلدا به طور میانگین بیش از 10 بار دریافت شده است.

این مردم نازنین

می‌گویند یلدا در اصل جشن میلاد خورشید بوده در بلندترین شب سال. این چه در تاریخ واقعیت داشته باشد چه نداشته باشد، تمثیلی است از خلقیات و روحیات اهالی ایرانِ فرهنگی. مردمان این فرهنگ، فارغ از مرزهای جغرافیایی انگار عادت داشته‌اند در سخت‌ترین لحظات خودشان را امیدوار و سرپا نگه دارند و شاید این تنها سرمایه‌شان برای بقا بوده و هست. با این همه، تکاپوی کاربران در دیوار برای جشن گرفتن یلدا شاید یک معنی‌اش این باشد که هنوز باید به همین امید کم‌رمق امیدوار باشیم. راستی، دیوار برای شما شب یلدای زیبایی را آرزو می‌کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان