تحلیل روز/

حذف آذر منصوری از جبهه اصلاحات کلید خورد/ سخنگوی جبهه اصلاحات: بهزاد نبوی برای حل اختلافات به میدان آمده است

بازگشت چریک پیر شکاف شکل گرفته در جبهه اصلاحات و عدم حضور برخی سران احزاب در جلسات این جبهه را تایید می‌کند.

سرویس سیاست مشرق- بازگشت چریک به جبهه اصلاحات قطعی و علنی شد؛ پیرمردی که تیرماه امسال به صورت شبانه از محفل چپ‌ها اخراج شده بود حالا در آستانه نشستن دوباره روی کرسی ریاست جبهه اصلاحات قرار دراد، این فعل و انفعالات سیاسی و رفتن و آمدن‌های بی‌نشانه، حکایت از نارضایتی اکثریت چپ‌ها از آذر منصوری رئیس خودخوانده این تشکیلات و بازکردن آغوش مجدد به سوی بهزاد نبوی دارد.

پیش از این «مشرق» در گزارشی تحلیلی خبر داده بود که تعدادی از اعضای جبهه اصلاحات با بهزاد نبوی برای فعال کردن یک کارگروه ویژه مذاکره کرده‌اند؛ هدف از راه اندازی این کارگروه حل بحران‌های عمیق در جبهه اصلاحات است.

ریشه این اختلافات نیز به رفتارهای دیکتاتورگونه آذر منصوری باز می‌گردد که به تعبیر برخی از اعضای جبهه اصلاحات باعث «رشد بلشویکی رادیکالیسم» در دوم‌خردادی‌ها شده است. واکنش به این رفتارهای تند سیاسی تا جایی پیش‌رفت که افرادی چون حسین مرعشی از حزب کارگزاران سازندگی و الیاس حضرتی از حزب اعتماد ملی با آبستراکسیون سیاسی از حضور در جلسات جبهه اصلاحات خودداری کنند.

بیشتر بخوانید:

اعتراف گیری اصلاح‌طلبان رادیکال از چریک پیر! / بهزاد نبوی چرا از مواضع اصولی خود درباره جبهه اصلاحات پا پس کشید؟

درگیری‌های تشکیلاتی میان اصلاح‌طلبان بالا گرفت/ رادیکال‌های جبهه اصلاحات خطاب به چریک پیر: تو اصلاح‌طلب نیستی!

ردپای اعضای گروهک نهضت آزادی در پروژه حذف چریک پیر/ آیا اصلاح‌طلبان بازهم انتخابات را تحریم خواهند کرد؟ / یک عضو جبهه اصلاحات: در حق بهزاد نامردی شد!

بهزاد نبوی: اصلاح‌طلبان لوچ شده‌اند!

افراد استخوان‌دار در جبهه اصلاحات نگران آن بودند که رفتارهای رادیکال سیاسی باعث شود که ماشین جبهه اصلاحات در همان ابتدای مسیر چپ کرده و از جاده سیاست‌ورزی در ایران منحرف گردد، آن‌ها نگران آینده خود بودند زیرا خبر داشتند که به زودی حزب اتحاد ملت با انداختن سایه هژمونیک خود روی جبهه اصلاحات بیانیه تحریم انتخابات اسفندماه را امضا خواهد کرد، از نگاه احزابی چون کارگزاران، ندای ایرانیان و اعتماد ملی تحریم انتخابات یک خودکشی سیاسی محسوب شده و راه را برای ادامه فعالیت جناح چپ برای همیشه خواهد بست!

نگرانی شدید از رفتارهای تند در جبهه اصلاحات باعث شد تا برخی از اعضای این تشکیلات سیاسی با بهزاد نبوی تماس گرفته و او را متقاعد سازند که برای حل بحران دوباره به میدان باز گردد، اصلاح‌طلبان امید دارند که بهزاد نبوی بتواند برای این اختلافات علنی شده و خطرناک چاره‌ پیدا کند، از یک سو مانع انشقاق گردد و از سوی دیگر رفتارهای جنون‌آمیز سیاسی چون تحریم انتخابات را تعدیل کند، چریک پیر به میدان آمده تا برخلاف گذشته این‌بار مانع بمب‌گذاری زیر ساختمان نیمه مخروبه اصلاح‌طلبان شود!

حذف آذر منصوری از جبهه اصلاحات کلید خورد/ سخنگوی جبهه اصلاحات: بهزاد نبوی برای حل اختلافات به میدان آمده است

کشتی‌بان را سیاست جدید باید!

بازگشت بهزاد نبوی به صحنه سیاسی پس از افتضاح اخراج او از جبهه اصلاحات حالا علائم روشنی نیز پیدا کرده است، از جمله آن‌که سخنگوی جبهه اصلاحات خبر مسئولیت جدید بهزاد نبوی در این جبهه را تایید کرده است، جواد امام با اعلام خبر تشکیل «کمیته تعامل» در درون جبهه اصلاحات ایران گفت، این کمیته‌ برای تقویت درون‌تشکیلاتی، هم‌افزایی، انسجام بیشتر و رایزنی با دبیران کل و شخصیت‌های تأثیرگذار درون جبهه اصلاحات تشکیل شده است، وی همچنین تاکید کرد، ریاست کمیته تعامل بر عهده بهزاد نبوی است.

البته کمیته تعامل در جبهه اصلاحات تنها نقش ریش‌سفیدی را بازی نکرده، بلکه «کمیته انتقالی» تغییر رئیس جبهه اصلاحات نیز محسوب می‌شود، این کمیته علاوه بر تعدیل مواضع جبهه اصلاحات به زودی سازوکارهای لازم برای حذف آذرمنصوری و پایان دادن بر هژمونی رادیکالیسم اتحادملتی‌ها را نیز رقم خواهد زد.

مدتی قبل محمدقوچانی با استعاره از یک فیلم سینمایی حذف بهزاد نبوی از جبهه اصلاحات را شورش برادران لیلا علیه پدر خوانده و نوشته بود:

در حالی که مردان و پیران همچنان صحنه گردان داستان هستند تحولات پوپولیستی و فمینیستی در جبهه اصلاحات صورتی اپورتونیستی از تحولات عمیق‌تر دموکراتیک شامل جنبش حقوق زنان است که در نهایت یادآور شعارهای فیلم «برادران لیلاست. سیلی دختری جوان جسور و به دور از حرمت‌های خانوادگی بر گونهٔ پدری پیر که در نهایت به مرگ او می‌انجامد. در این نزاع اما برادران لیلا که جرأت و جسارت و تا حدودی وقاحت خواهر خود را ندارند منفعلانه و حتی فرصت طلبانه پشت جبهه جنگ دختر - پدر در کمین قرار می‌گیرند تا جنگ مغلوبه شود.

این بار نه فقط نوید محمدزاده که همه برادران لیلا شبیه اصلاح طلبان هستند که هر یک در نواختن این سیلی به گوش پدر سهمی دارند عاقبت کار البته مرگ پدری است که پس از درگذشت او هر کس سعی می‌کند گوشه‌ای از تابوت را روی دست بگیرد تابوت مرگ اصلاحات و عبور به دوران پسا اصلاحات، این بار نه فقط حاکمیت که خود اصلاحات کمر به قتل خود بسته است؛ این یک خودکشی است.

به نظر می‌رسد بازگشت بهزاد نبوی به صحنه سیاسی پس از پنج ماه حکایت از شورش برادران علیه لیلا دارد که می‌خوالست یک تنه در برابر سنت‌گرایان اصلاح‌طلب ایستاده و با اقدامات اپورتونیستی مرگ اصلاحات را رقم بزند، در جبهه اصلاحات تضاد لیبرال‌ها، ناسیونالیست‌ها و چپ‌گراها در حال رقم زدن یک واقعه جدید است که تنها تاکتیکی نبوده بلکه تمامی ارکان سیاسی جناح چپ را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حذف آذر منصوری از جبهه اصلاحات کلید خورد/ سخنگوی جبهه اصلاحات: بهزاد نبوی برای حل اختلافات به میدان آمده است

نکته قابل توجه در این میان آن‌که ارجاع دوباره اصلاح‌طلبان به سوی بهزاد نبوی دارای چند علامت ویژه است.

الف- بازگشت چریک پیر شکاف شکل گرفته در جبهه اصلاحات و عدم حضور برخی سران احزاب در جلسات این جبهه را تایید می‌کند.

ب- رجوع اصلاح طلبان به بهزاد نبوی برای تشکیل کمیته تعامل بیانگر آن است که اضلاع، ارکان و ریاست جبهه اصلاحات در کنار هم نشاندن منتقدان درونی جبهه اصلاحات ناتوان می‌باشند.

ج- سخنگوی جبهه اصلاحات گرچه از تلاش برای هم افزایی میان چهره های برجسته جبهه اصلاحات سخن به میان می آورد اما وی در حال پنهان سازی ماموریت اصلی اصلاح طلبان رادیکال مبنی بر بهره گیری از ظرفیت بهزاد نبوی برای به عرصه کشاندن نیروهای منتقد درونی جبهه اصلاحات در جلسات این جبهه می باشد اما با این تفاوت آشکار و ماموریت ناگفته که در مجموع اصلاح طلبان رادیکال به دنبال تجمیع نظرات اصلاح طلبان به نفع عدم مشارکت در انتخابات هستند.

سران جبهه اصلاحات با بیان اینکه در شرایط کنونی دیدگاه قاطبه مردم عدم مشارکت در انتخابات است از بهزاد نبوی خواسته اند تا طی یک کارگروه به منظور ایجاد همدلی در میان طیف های مختلف جریان اصلاحات اقدام کرده و با ریش سفیدی شرایط حضور دوباره مرعشی و حضرتی را در جبهه اصلاحات فراهم آورند. از سوی دیگر گفته می شود سران جبهه اصلاحات بر این باورند در صورت شکل گیری این کارگروه زمینه های برای بحث جدی برای رسیدن به ایده عدم مشارکت در این جبهه تقویت خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان