مدیریت التهاب مزمن پسوریازیس

اگرچه علت دقیق پسوریازیس ناشناخته است ، پزشکان آن را یک بیماری التهابی ناشی از سیستم ایمنی می دانند. این بدان معنی است که ریشه این بیماری التهاب است.

مدیریت التهاب مزمن پسوریازیس

مترجم : مرضیه عارف

 

تحریریه زندگی آنلاین : اگرچه علت دقیق پسوریازیس ناشناخته است ، پزشکان آن را یک بیماری التهابی ناشی از سیستم ایمنی می دانند. این بدان معنی است که ریشه این بیماری التهاب است.این بیماری باعث علائم پوستی مانند برآمدگی پلاک ها و تغییر رنگ می شود و همچنین می تواند سایر قسمت های بدن مانند مفاصل و چشم ها را تحت تاثیر قرار دهد.کارشناسان معتقدند التهاب عامل مشترکی است که می تواند این نواحی را تحت تاثیر قرار دهد.

 

علت التهاب در پسوریازیس چیست؟

در افراد مبتلا به پسوریازیس ، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی باعث ایجاد سلول های التهابی در لایه میانی پوست می شود که به نام درم شناخته می شود. این بیماری همچنین رشد سلول های پوست را در اپیدرم ، لایه بیرونی پوست ، سرعت می بخشد.

به طور معمول ، سلول های پوست در مدت یک ماه رشد کرده و پوسته پوسته می شوند. این روند در افراد مبتلا به پسوریازیس تا چند روز افزایش می یابد. به جای ریزش ، سلول های پوست روی سطح پوست انباشته می شوند که منجر به علائم ناراحت کننده ای مانند برآمدگی پلاک ها ، پوسته ها ، تورم و قرمزی یا تغییر رنگ می شود.

اگرچه پسوریازیس یک بیماری پوستی است ، اما التهاب مرتبط با پسوریازیس بر کل بدن تاثیر می گذارد. می تواند خطر بیماری قلبی ، سرطان ، بیماری التهابی روده و آرتریت پسوریاتیک را افزایش دهد.

 بیشتربخوانید:

اگر دچار این بیماری پوستی هستید کبدتان چرب است

 

 

 

 

آیا راهی برای درمان التهاب وجود دارد؟

اگرچه التهاب در پسوریازیس به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن است ، مطالعات نشان می دهد که می توان این التهاب را از طریق تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی کاهش داد. این موضوع می تواند به کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

علاوه بر این ، داروهای خاصی برای درمان پسوریازیس با کاهش التهاب وجود دارد. این داروها شامل کورتیکواستروئیدهای موضعی ، داروهای بیولوژیک تزریقی و داروهای خوراکی است.

افراد مبتلا به پسوریازیس متفاوت هستند. برخی از افراد به درمان گسترده تری نسبت به بقیه نیاز دارند.

 

 

چگونه التهاب را مدیریت کنیم؟

در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد ، عادات زیر ممکن است به کاهش التهاب مرتبط با این بیماری و افزایش شانس بهبودی فرد کمک کند.

استفاده از یک رژیم غذایی مغذی

رژیم غذایی به شدت با التهاب سیستمیک مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که برخی از الگوهای غذایی می تواند خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش داده و علائم را بدتر کند.یک رژیم غذایی مغذی برای همه متفاوت به نظر می رسد. با این حال ، مراحل زیر ممکن است کمک کننده باشد.

بیشتربخوانید:

آشنایی با بیماری پسوریازیس

اجتناب از غذاهای التهاب زا:

برخی غذاها و نوشیدنی ها حاوی مواد پیش التهابی هستند که التهاب را افزایش می دهند و علائم پسوریازیس را تحریک می کنند. به عنوان مثال می توان به نوشابه و غذاهای فوق فراوری شده مانند تنقلات شور، شیرینی ها و محصولات گوشتی فراوری شده اشاره کرد.

در نظر گرفتن یک رژیم غذایی ضد التهابی:

رژیم های غذایی سرشار از میوه ها ، سبزیجات و سایر غذاهای مغذی به طور مداوم علائم پسوریازیس را کاهش می دهند. به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2018 روی 35735 نفر از جمله 3557 نفر مبتلا به پسوریازیس نشان داد که افرادی که رژیم مدیترانه ای را دنبال می کردند در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی دیگری داشتند پسوریازیس شدیدتری داشتند.

 

حفظ وزن سالم

چاقی یک عامل خطر برای ایجاد پسوریازیس است. افراد مبتلا به پسوریازیس که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند نیز ممکن است علائم شدیدتری را نسبت به افراد با وزن متوسط تجربه کنند.

کاهش وزن ممکن است نشانگرهای التهابی را کاهش دهند و به کاهش علائم پسوریازیس در افراد چاق کمک کند.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که افراد مبتلا به پسوریازیس و اضافه وزن یا چاقی که از طریق یک برنامه 10 هفته ای وزن بدن خود را تا 12 درصد کاهش دادند ، 50 تا 75 درصد کاهش در شدت پسوریازیس داشتند.

 

ایجاد سایر عادات سالم

چندین عادت می تواند به کاهش التهاب و بهبود علائم پسوریازیس کمک کند ، مانند:

ترک سیگار: سیگار به طور قابل توجهی به سلامت فرد آسیب می رساند و بیماری های التهابی از جمله پسوریازیس را بدتر می کند.

الکل: نوشیدن بیش از حد می تواند به التهاب و بدتر شدن علائم پسوریازیس کمک کند.

فعالیت : اجتناب از نشستن طولانی مدت ممکن است به کاهش علائم پسوریازیس کمک کند. یک بررسی تحقیقاتی نشان داد که افراد مبتلا به پسوریازیس که زندگی کم تحرکی دارند در مقایسه با افرادی که به طور منظم ورزش می کنند علائم شدیدتری دارند.

خواب کافی: نداشتن خواب کافی می تواند منجر به یک حالت پیش التهابی در بدن شود. مطالعات نشان می دهد که خواب ضعیف و ناسازگار می تواند نشانگرهای التهابی را در خون افزایش دهد.

کارشناسان توصیه می کنند که بزرگسالان برای داشتن سلامتی مطلوب ، 7 تا 9 ساعت در شب بخوابند.

مدیریت سطوح استرس: استرس طولانی مدت سیستم ایمنی را بیش از حد فعال می کند و به حالت پیش التهابی کمک می کند. تا 88 درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس ، استرس را به عنوان محرک علائم خود گزارش می دهند. استفاده از تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن و یوگا ممکن است کمک کننده باشد.

 

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشکی باشید؟

متخصص پوست می تواند روش های درمانی را بر اساس شدت علائم توصیه کند و همچنین توصیه هایی برای تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی ارائه دهد که ممکن است به کاهش التهاب ناشی از پسوریازیس کمک کند. همچنان ممکن است مصرف ویتامین ها و مکمل ها را پیشنهاد کنند.

 بیشتر بخوانید:

آشنایی با بیماری های پوستی زنانه

 

 

 

آیا طب سوزنی می تواند به درمان پسوریازیس کمک کند؟

بسیاری از پزشکان بر این باورند که طب سوزنی می تواند به تسکین علائم پسوریازیس و آرتریت  پسوریاتیک کمک کند. طب سوزنی روش قدیمی قرار دادن سوزن های نازک در پوست است. مردم هزاران سال است که از آن به عنوان یک درمان  مکمل استفاده می کنند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی می تواند به تسکین درد ، مدیریت استرس ، پاسخ سیستم ایمنی و التهاب کمک کند. با این حال ، محققان قبل از اینکه بتوانند این موضوع را اثبات کنند ، نیاز به انجام مطالعات در مقیاس های بزرگتر دارند.

دانشمندان همچنین اثرات طب سوزنی را در پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک بررسی کرده اند. اگرچه آنها هنوز مزایای ادعایی آن را تایید نکرده اند ، انجام طب سوزنی در جای معتبر و توسط شخص متخصص را بی خطر دانسته اند ، بنابراین ممکن است ، برای افرادی که پسوریازیس یا PSA دارند امتحان این نوع درمان بی ضرر باشد.

Medicalnewstoday.com

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر