چرا جلسه کابینه جنگ اسرائیل لغو شد؟

دوئل نظامیان با سیاستمداران در تل‌آویو

شماره روزنامه: ۵۹۱۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ ...

 ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی از حزب افراطی ناسیونالیست «قدرت یهودی» گفت که این موضوع خارج از اختیارات کابینه جنگ است. حزب «صهیونیست مذهبی» بزالل اسموتریچ وزیر دارایی اعلام کرد که در اعتراض به حذف وی از بحث، نشست خود را برگزار می‌کند. بن‌گویر و اسموتریچ در کابینه امنیتی بزرگ‌تر حضور دارند؛ اما بخشی از کابینه جنگ که اعضای اصلی آن را نتانیاهو، یوآو گالانت وزیر جنگ و بنی‌گانتس رهبر مخالفان تشکیل می‌دهند، نیستند.«آلن فیشر» گزارشگر الجزیره که از بیت‌المقدس شرقی اشغالی گزارش می‌داد، روز جمعه گفت: «[اسموتریچ] نمی‌خواست این بحث [«روز پس از جنگ»] انجام شود. او بسیار مخالف این است که تشکیلات خودگردان فلسطین پس از جنگ بر غزه حکومت کند.» تحت چنین فشاری، نتانیاهو تصمیم گرفت که «کابینه جنگ» درباره این موضوع صحبت نکند؛ موضوعی که روز سه‌شنبه در «کابینه امنیتی» بررسی خواهد شد.

ایالات متحده پیشنهاد کرده است که تشکیلات خودگردان باید پس از دستیابی اسرائیل به هدف اعلام‌شده خود برای از بین بردن حماس، بر غزه حکومت کند. فیشر گفت: «نتانیاهو کابینه جنگ را لغو کرد؛ زیرا نگران بود که ممکن است ائتلاف او را به هم بزند، دولت او را با در هم ریختگی مواجه و موقعیت او به‌عنوان نخست‌وزیر را در معرض خطر قرار دهد.» خبرنگار الجزیزه افزود: «کابینه جنگ همچنین قرار بود درباره توافقی با حماس بر سر مبادله اسرای اسرائیلی با اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل بحث کند.»«نیکولاس اسلاوسون» و «آدام فولتون» هم در گزارش 30دسامبر در گاردین نوشتند، آتش تانک‌های اسرائیلی و بمباران هوایی در خان‌یونس باعث شد که طی 24ساعت جمعه 200نفر شهید شوند. به نوشته گاردین، ارتش اسرائیل اعلام کرد خانه یکی از رهبران حماس (یحیا سنوار) را با خاک یکسان کرد.

این در حالی است که تعداد شهدای فلسطینی به نوشته گاردین 21507 نفر اعلام شد. به نوشته گزارشگر الجزیره، احمد هلال، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای Global Counsel، گفت که لغو نشست کابینه جنگ «مدت‌ها مطرح بوده» زیرا تشکیلات نظامی و نخبگان سیاسی از هم دورتر شده‌اند. به گفته هلال، «نخبگان نظامی طی 10سال گذشته به‌طور فزاینده‌ای پریشان شده‌اند. آنها به هیچ وجه صلح‌طلب نیستند؛ آنها کبوتر نیستند. اما درک می‌کنند که چه چیزی از نظر استراتژیک برای اسرائیل مهم است و علیه جاه‌طلبی‌های بیش از حد نظامی دولت غیرنظامی فشار می‌آورند.»آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، قرار است هفته آینده سفر دیگری به خاورمیانه داشته باشد تا درباره جنگ غزه گفت‌وگو کند. «ناتالی توچی»، مدیر اندیشکده ایتالیایی

 Istituto Affari Internazionali، به الجزیره گفت: این دیپلمات ارشد ایالات متحده احتمالا با متحدان عرب منطقه‌ای روبه‌رو خواهد شد که به‌طور فزاینده‌ای برای آتش‌بس فشار می‌آورند. مصر که با نوار غزه هم‌مرز است، نقش اصلی را در فشار برای آتش‌بس، از جمله ارائه طرحی برای پایان دادن به جنگ، ایفا کرده است (دنیای‌اقتصاد چهارشنبه 6دی ماه در گزارش «طرح مصری- قطری برای آینده غزه» به این مساله اشاره کرده بود).«اسامه حمدان» یکی از مقامات ارشد حماس روز پنج‌شنبه گفت که این گروه اسرای اسرائیلی بیشتری را بدون «توقف کامل فعالیت‌های تجاوزکارانه علیه مردم از طریق مذاکراتی که در راستای منافع مردم ما باشد» آزاد نخواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان