یک تیبا مدل سال 90 آگهی شده که در مقابل قیمت آن نوشته شده است 145میلیون تومان که طی اقساط 2.5میلیون تومانی پرداخت میشود. نمونههای بسیار دیگری هم دیده میشود؛ از پژو 405 تولید سال 88 تا پژو پارس مدل سال 93. البته غالب آگهیها برای خرید پرایدهای دستدوم است. به نظر میرسد کاهش قدرت خرید خودرو در جامعه کار را به جایی رسانده که بعد از فروش اقساطی خودروهای صفر، حالا شاهد اقساط 24ماهه پرایدهای دستدوم هم باشیم. طی سالیان گذشته خرید خودرو از دسترس بسیاری از افراد خارج شد، به طوری که با جمعیت 88میلیون و 900 هزار نفری کشور طبق آخرین آمار وزارت صمت تنها 21میلیون دستگاه خودروی سواری در کشور تردد دارند که نشان میدهد سرانه خرید خودرو در کشور بسیار کم است. از طرف دیگر سیاستگذار نیز که مدام وعده تولید یا واردات خودروی اقتصادی میداد، در این زمینه موفق نبود.
خودروهای وارداتی که عمدتا قیمتی بیشتر از یکمیلیارد و 500میلیون تومان دارند به هیچ وجه نمیتوانند خودروی اقتصادی باشند. خرید خودروهای داخلی از کارخانه نیز به یک صف طولانیمدت بدل شده که با پیچوخمهای زیاد عملا برخی را از خرید آنها منصرف میکند. در چنین شرایطی بخشی از هرم تقاضا که با افزایش قیمت خودرو توان خرید را از دست داده بود حالا دیگر از معادلات خرید و فروش دستدومها نیز کنار گذاشته شده تا تنها بتواند همان خودروهای قدیمی را هم با شرایط اقساطی خریداری کند.