امید سرمایه‌گذاران به فرود نرم

کاهش درخشندگی هفت شگفت‏‏‌انگیز

شماره روزنامه: ۵۹۱۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ ...

7 copy

به گزارش بلومبرگ، پس از آخرین افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو که در اواسط ژوئیه رخ داد، اعتمادها به عملکرد اقتصاد کل این کشور افزایش یافت و دستاوردهای این هفت‌شرکت رنگ باخت. از اواخر ژوئیه تا انتهای سال 2023 این شرکت‌ها حدود 6‌درصد رشد داشته‌‌‌اند، در حالی که رشد کل بازار حدود 4درصد بوده است. با وجود آنکه بعضی از اقتصاددانان همچنان از امکان بروز رکود به دلیل سیاست‌‌‌های فدرال‌رزرو سخن می‌‌‌گویند، اکثر سرمایه‌گذاران رخداد سناریوی «فرود نرم» را کاملا پذیرفته‌‌‌ و درنتیجه شروع به خرید سهام شرکت‌های کوچک‌تر حوزه فناوری و سهام بخش‌‌‌هایی که در سال 2023 منفی بوده‌‌‌اند، کرده‌‌‌اند. درواقع سرمایه‌گذاران در حال کاهش سهم هفت‌شگفت‌‌‌انگیز در سبد دارایی‌شان هستند. به گفته ویلیامز، استراتژیست ارشد شرکت مدیریت دارایی اسپوت‌راک، این هفت شگفت‌‌‌انگیز تنها با ‌تحقق نیافتن سناریوی فرود نرم می‌توانند شرایط کنونی خود را حفظ کنند. نگاهی به شرایط هر یک از این شرکت‌ها به پیش‌بینی افق رشد آنها در 2024 کمک می‌کند.

قیمت سهام شرکت اپل در سال 2023 حدود 50درصد رشد داشت و ارزش بازار آن به بیش از 3‌هزار میلیارد دلار افزایش یافت که این شرکت را به بزرگ‌ترین شرکت در تمام دنیا تبدیل کرد. پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ها حاکی از آن است که به دلیل پیشرو بودن اپل در بازار، این شرکت همچنان برای پیشرفت و افزایش قیمت جا دارد؛ به‌‌‌ویژه اینکه اپل رشدی کمتر از شش‌شرکت دیگر داشته است. البته این به این معنا نیست که این شرکت با هیچ مشکلی مواجه نخواهد بود. بررسی سیکل فروش محصولات اپل، نشان می‌دهد که این شرکت تا نیمه دوم 2024 به اوج فروش خود نرسد.

شرکت مایکروسافت نیز در سال 2023 به دلیل خوش‌بینی‌‌‌ها نسبت به هوش مصنوعی رکورد بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای را به ثبت رساند. این شرکت توانست تکنولوژی چت جی‌‌‌بی‌‌‌تی را با محصولات خود ادغام کند. از نظر بعضی سرمایه‌گذاران، این شرکت به دلیل پتانسیل بالا در استفاده از هوش مصنوعی بهترین موقعیت را در بین این هفت‌شگفت‌‌‌انگیز دارد. خوش‌بینی‌‌‌ها درخصوص عملکرد این شرکت بسیار بالاست.

شرکت آمازون توانسته است طی یک‌سال گذشته به رشد تقریبی 80درصد برسد. می‌توان گفت شرکت آمازون در میان این هفت‌شرکت دیرتر از باقی شروع به رشد کرده، اما در مقابل شانس بهتری نیز در رشد در زمینه حوزه هوش مصنوعی دارد. سهام این شرکت همچنان پایین‌تر از قیمت 187دلار به ازای هر سهم خود در سال 2021 است. این مساله موجب امیدواری سرمایه‌گذاران به رشد احتمالی سهام این شرکت در سال جدید شده است. انویدیا پس‌‌‌از تقاضای بالا برای تراشه‌‌‌های تولیدی این شرکت و رشد بالای درآمدی آن، عزیزکرده هوش مصنوعی لقب گرفت. رشد بیش ‌‌‌از 200درصدی سهام انویدیا در سال 2023 موجب شد این شرکت در هر دو شاخص S&P500 و نزدک بهترین عملکرد را داشته باشد. طبق پیش‌بینی‌‌‌ها درآمد این شرکت در سال 2024 نیز افزایش خواهد یافت. بازار امید زیادی به این تولیدکننده تراشه دارد. در سال گذشته تخمین وال‌‌‌استریت برای درآمد سال 2025 این شرکت بیش از 150‌درصد افزایش یافت. میانگین قیمت هدف تحلیلگران برای هر سهم این شرکت در سال جدید 652دلار است که افزایش 30درصدی را نشان می‌دهد. شرکت آلفابت احتمالا بزرگ‌ترین رقیب مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی است. سهام این شرکت طی سال گذشته رشد بیش ‌‌‌از 60‌درصدی داشته است. در حال حاضر آلفابت با نسبت قیمت به درآمد 20 معامله می‌شود که نسبت به باقی این هفت شرکت بسیار منطقی‌‌‌تر بوده و پایین‌تر از رکورد تاریخی خود این شرکت است.

شرکت متا نیز وضعیتی مشابه آلفابت دارد. با توجه به اینکه میانگین قیمت به درآمد در بین هفت شگفت‌‌‌انگیز 32 است، متا و آلفابت ارزان‌تر از باقی شرکت‌ها به‌نظر می‌‌‌رسند. تسلا با نسبت قیمت به درآمد 70، گران‌ترین سهام را دارد. قیمت سهام شرکت متا در سال گذشته میلادی رشد سه‌برابری داشته؛ هرچند هنوز به سقف قیمتی خود در سال 2021 نرسیده است. به گفته تحلیلگران سیتی‌‌‌گروپ، متا تا زمانی‌‌‌که از محصولات خود در حوزه‌‌‌های اجتماعی، هوش مصنوعی و ابزارهای تبلیغاتی سود می‌‌‌برد، همچنان انتخاب برتر آنها باقی خواهد ماند.

شرکت تسلا، سالی متلاطم‌‌‌تر از سایر هفت شگفت‌‌‌انگیز داشته، اما باز هم قیمت سهام آن دوبرابر شده است. با وجود موفقیت این شرکت در حوزه اتومبیل‌‌‌های برقی طی سال میلادی گذشته، تحلیلگران معتقدند سود این شرکت در 2024 به دلیل کاهش تقاضا برای محصولات آن کاهش می‌‌‌یابد. با این حال به دلیل توانایی تسلا در زمینه هوش مصنوعی و پروژه‌‌‌های پیشران این شرکت، امکان پیشرفت آن در سال جدید نیز وجود دارد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان