مرگ و میر هزاران نفر بر اثر مصرف دارویی که ترامپ در دوران کرونا توصیه کرده بود!

مصرف هیدروکسی کلروکین در دوره کرونا ظاهراً باعث مرگ ۱۷ هزار نفر شده است.

دارویی که از سوی دونالد ترامپ توصیه شده بود، ظاهراً در دوران همه‌گیری کرونا باعث مرگ‌ومیر هزاران نفر شده است.

به گزارش دیجیاتو، داروی «هیدروکسی کلروکین» در طول همه‌گیری کرونا معمولاً بدون برچسب و مجوز خاصی مصرف می‌شد. اکنون تحقیقات نشان می‌دهد که این داروی ضدمالاریا ممکن است باعث مرگ حدود 17,000 نفر در پنج کشور اروپایی و ایالات متحده در طول موج اول همه‌گیری کرونا شده باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا در اسفند 1398 مجوز این دارو را صادر کرد، اما پس از چهار ماه دستور لغو آن را داد.

براساس مقاله منتشرشده در Biomedicine & Pharmacotherapy، این دارو باعث عوارض جانبی شدید مانند اختلالات ریتم قلب می‌شود. این دارو در طول همه‌گیری کرونا به‌عنوان یک درمان معجزه‌آسا توسط اقلیتی از پزشکان، از جمله میکروبیولوژیست فرانسوی، «دیدیه راول» معرفی شد. گفته‌های این دانشمند مبنی بر اینکه این دارو درمانی برای کووید-19 است، توسط برخی از سیاست‌گذاران نیز تأیید شد. «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه از مرکز وی بازدید کرد و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا این دارو را در سال 2020 توصیه کرد و اظهار داشت که قبلاً آن را مصرف کرده است.

عوارض مرگبار هیدروکسی کلروکین

مرگ و میر هزاران نفر بر اثر مصرف دارویی که ترامپ در دوران کرونا توصیه کرده بود!

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مجوز استفاده اضطراری از هیدروکسی کلروکین یا HCQ را در مارس 2020 (اسفند 1398) صادر کرد اما چهار ماه بعد آن را لغو کرد. چون مشخص شد که این دارو عوارض شدیدی به همراه داشته است.

محققان در پژوهش جدید خود، داده‌‌ها و تحقیقات انجام‌شده در فرانسه، ایالات متحده، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه را از مارس 2020 تا ژوئیه 2020 (اسفند 1398 تا خرداد 1399) بررسی کردند. براساس نتایج پژوهش آن‌ها، استفاده از داروی HCQ با افزایش 11 درصدی نرخ مرگ‌و‌میر همراه بوده است؛ تعداد مرگ‌ومیر در کشورهای اروپایی در بلژیک 240، در فرانسه 199، در ایتالیا 1822 و در اسپانیا 1895 نفر تخمین زده می‌شود.

البته محققان می‌گویند که این ارقام در یک بازه زمانی مشخص و فقط در چند کشور بررسی شده است و احتمالاً تعداد مرگ‌ومیر باید بیشتر از این ارقام باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان