علیزاده طباطبایی ، وکیل خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی : متهم ردیف اول پرونده هواپیمای اوکراینی آزاد شده / شکایت مشمول مرور زمان شده

وکیل چندتن از خانواده‌های هواپیمای اوکراینی درباره نتیجه فرجام خواهی گفت: «فرجام خواهی به دیوان عالی کشور رفته و هنوز تصمیمی گرفته نشده است. درواقع پرونده از همان ابتدای سال تاکنون تغییری نکرده است.»

علیزاده طباطبایی، وکیل چندتن از خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی درخصوص وضعیت متهمان این پرونده گفت: تنها یکی از متهمان در بازداشت بود که آزاد شده است. بقیه متهمان هم حکم‌شان قطعی نشده تا بازداشت شوند. متهم ردیف اول بیش از نیمی از محکومیتش را گذرانده و، چون حکم قطعی نشده بود، با قرار آزاد شد.
 
به گزارش سایت دیده‌بان ایران، چهار سال از ساعت 6 و 19 دقیقه صبح روز هجدهم دی ماه که پرواز PS752 اوکراین توسط موشک‌های پدافند هوایی ساقط شد، می‌گذرد. طی این چهار سال 20جلسه دادگاه برگزار و در نهایت اواخر فروردین ماه امسال حکم بدوی این پرونده صادر شد. متهم ردیف اول پرونده به عنوان فرمانده سامانه دفاعی تور ام یک به 13 سال حبس و پرداخت دیه و 9 متهم دیگر به یک تا سه سال حبس محکوم شدند. محمود علیزاده طباطبایی، همان زمان مطرح کرد که اعتراض خود را به این حکم ثبت می‌کنند.
 
همچنین یک ماه پس از صدور حکم بدوی، یعنی در اردیبهشت ماه امسال، محسن اسدی لاری، پدر دو تن از قربانیان این پرواز از امکان آزادی مشروط متهم ردیف اول خبر داده و مطرح کرده بود: «مطابق قانون هر زندانی اگر یک سوم محکومیتش را طی کند، می‌تواند به صورت مشروط آزاد باشد؛ بنابراین آقای (م. خ) که ماشه شلیک دو موشک را به هواپیمای مسافربری زده، طبق قانون می‌تواند به صورت مشروط آزاد شود.»

پس از گذشت ده ماه، دیوان عالی کشور هنوز رای صادر نکرده است

محمود علیزده طباطبایی، وکیل چندتن از خانواده‌های هواپیمای اوکراینی درباره نتیجه فرجام خواهی گفت: «فرجام خواهی به دیوان عالی کشور رفته و هنوز تصمیمی گرفته نشده است. درواقع پرونده از همان ابتدای سال تاکنون تغییری نکرده است.»
 
وی در پاسخ به اینکه آیا عدم رسیدگی و صدور رای توسط دیوان عالی پس از گذشت ده ماه روند عادی است یا خیر، عنوان کرد: «خیر، چندان نرمال نیست. ضمن اینکه ما از مسئولین هواپیمایی کشوری، نظامی و سیاسی همان زمان به اتهام نشر اکاذیب شکایت کرده بودیم، ولی دادسرای نظامی مسئولان هواپیمایی کشوری رای عدم صلاحیت داد و به دادسرای عمومی ارجاع داد. پرونده نشر اکاذیب در دادسرای عمومی رسیدگی و رای صادر شد که مشمول مرور زمان شده است. درصورتی که شکایت در دست دستگاه قضایی بود، ولی گفتند مشمول مرور زمان شده است.»

گفتند مشمول مرور زمان شده و قرار منع تعقیب صادر کردند!

علیزاده طباطبایی در پاسخ به اینکه این رای صادر شده به چه معناست، بیان کرد: «گفته‌اند درست است که آن‌ها مرتکب نشر اکاذیب شده‌اند، ولی مشمول مرور زمان شده و منع تعقیب زده‌اند.»
 
وی همچنین به انصراف تعدادی از خانواده‌ها از پیگیری شکایت خود در دادگاه‌های ایران اشاره کرد: «تعداد زیادی از شکات همان زمان در دادگاه نظامی در اعتراض به نحوه رسیدگی انصراف دادند و شکایت را پس گرفتند، ولی ما که به وضعیت رسیدگی امیدوار بودیم و شکایت‌مان را پس نگرفتیم، هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم. حدود 100 و خورده‌ای خانواده شکایت کرده بودند که فقط 12 خانواده شکایت خود را پس نگرفته‌اند.»

فقط متهم اول پرونده در بازداشت بود که او هم آزاد شده است

وی در پاسخ به اینکه آیا متهم ردیف اول آزاد شده است، عنوان کرد: «تنها یکی از متهمان در بازداشت بود که آزاد شده است. بقیه متهمان هم حکم‌شان قطعی نشده تا بازداشت شوند.»
 
علیزاده طباطبایی ادامه داد: «متهم ردیف اول بیش از نیمی از محکومیتش را گذرانده و چون حکم قطعی نشده بود، با قرار آزاد شد. به دلیل اینکه ایشان با قرار بازداشت در زندان بود، بعد از این همه سال باید تبدیل به قرار وثیقه شده باشد.»
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان