اصول طراحی ویلای مدرن و لاکچری

در تصور عموم، معماری سنتی و مدرن اغلب مترادف با طراحی‌های قدیمی و جدید است اما واقعیت این است که معماری یک ویلای ۱۰۰ ساله هم می‌تواند مدرن باشد.

اصول طراحی ویلای مدرن و لاکچری

به قلم : آذین نعمتی ؛ کارشناس ارشد معماری

تحریریه زندگی آنلاین : در تصور عموم، معماری سنتی و مدرن اغلب مترادف با طراحی‌های قدیمی و جدید است اما واقعیت این است که معماری یک ویلای 100 ساله هم می‌تواند مدرن باشد. در واقع تفاوت بین معماری سنتی و مدرن، تفاوت در چیدمان داخلی و اصول طراحی است. درحالی‌که خانه‌های سنتی دارای طرح‌های پیچیده‌تر و ایوان‌های بزرگ، تیرک‌های چوبی و سقف نوک‌تیز هستند، ویلاهای مدرن طرح‌های مینیمال و ساده دارند. امروزه بسیاری از معماران طراحی‌های مدرن و سنتی را با یکدیگر ترکیب و سبکی نوین و لاکچری را خلق می‌کنند. 

 

 نورپردازی درست

نورپردازی درست یک از مهم‌ترین اصول طراحی ویلای مدرن و لاکچری است. یک طراح حرفه‌ای باید بداند که در کدام بخش‌هایی از خانه از چه نوع سبک نورپردازی استفاده کند. نور، زیبایی خانه را بیش‌ازپیش به نمایش می‌گذارد و علاوه‌ بر آن مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد. یک نقشه نورپردازی مناسب باید شامل چراغ‌های کم‌نور رنگی یا نورافکن‌های کوچک و بزرگ در تراس، نورهای مخفی در دیواره بیرونی ویلا و چراغ‌های دیواری باشد.

بیشتربخوانید:

درمان افسردگی با دکوراسیون

 

 

 

انتخاب موقعیت و قاب پنجره‌ مناسب

انتخاب موقعیت مناسب و یک قاب پنجره درست، از نکات مهمی است که طراحان باتجربه به آن واقف هستند. یک طرح پنجره خوب، نمای بیرونی ویلای لاکچری شما را تکمیل خواهد کرد. قاب‌های پنجره از متریال‌های متنوعی ساخته می‌شوند که انتخاب آن‌ها براساس نوع نقشه محیط و آب‌وهوای منطقه صورت می‌گیرد. برای ویلاهای ساخته شده در مناطق شمالی کشور، اغلب از پنجره‌های شیشه‌ای با قاب‌های آلومینیومی و باریک استفاده می‌کنند. علاوه بر این، ویلاهای مدرن و لاکچری که در جنگل ساخته می‌شوند برای داشتن تعادل و هارمونی با محیط، دارای پنجره‌هایی از جنس چوب هستند. ابعاد پنجره‌ها باید با توجه به متراژ ویلا انتخاب گردد تا نور طبیعی کافی وارد محیط شود. امروزه پنجره‌های وسیع و گسترده از سقف تا کف محبوبیت بسیاری دارند.

انتخاب رنگ مناسب

رنگ جزء جدایی‌ناپذیر در طراحی‌های مدرن و لاکچری ویلاهای شمال کشور است. انتخاب درست ترکیب رنگی در ظاهر نمای بیرون و داخلی خانه اهمیت بسیاری دارد. یک ترکیب رنگی مناسب باید ادغامی از رنگ‌های خنثی و رنگ‌های شاد تیره و روشن باشد. در سال‌های اخیر، بیشتر طراحان از رنگ‌های پاستیلی در طراحی مدرن ویلاها استفاده می‌کنند. در حقیقت یک ترکیب رنگی مناسب، تعادل و هارمونی طراحی فضا را حفظ می‌کند. رنگ‌های زرد روشن و خاکستری، سفید و خاکستری تیره، سفید و نقره‌ای، سفید و آبی کاربنی، کرمی روشن و قهوه‌ای و نارنجی و سفید از محبوب‌ترین مکمل‌های رنگی در دکوراسیون داخلی و طراحی ویلاهای مدرن محسوب می‌شوند. انتخاب رنگ‌ها در فضا باید به‌گونه‌ای باشد که احساس آرامش‌ و نشاط را در وجود افراد ایجاد کند.

بیشتربخوانید:

کنترل و پیشگیری از وسواس به کمک دکوراسیون

 

 

 

استفاده از الگوها و بافت‌های مختلف در طراحی فضا

یکی از اصول طراحی ویلا  الگو گرفتن از بافت‌های رایج در آن منطقه است. همان‌طور که اشاره کردیم، طراحان بسیاری از نقش و الگوی خانه‌های تاریخی الهام می‌گیرند و نقشه ویلاهای مدرن و لاکچری امروزی را براساس آن‌ها طراحی می‌کنند. وجود یک الگو و بافت‌ خاص در نقشه، طراحی داخلی و بیرونی ویلا را متمایز و منحصربه‌فرد نشان خواهد داد. امروزه استفاده از خطوط مورب، شکسته و منحنی و حجم‌های هندسی و چندضلعی‌ در نقشه‌های مدرن بسیار مرسوم است. شیشه‌های رنگی، فلز، سنگ و چوب از اصلی‌ترین متریال‌هایی است که در طراحی‌های لاکچری ویلا در شمال کشور استفاده می‌شوند.

وجود فضای ذخیره‌سازی کافی

از اصولی که حتماً باید در طراحی ویلاهای مدرن رعایت شود، وجود فضای ذخیره‌سازی کافی است. خوشبختانه در نقشه‌های مدرن فضاهای خاصی را به‌عنوان انباری در نقاط مختلف ساختمان اختصاص می‌دهند. وجود چنین مکان‌هایی همچون انبار مواد غذایی در آشپرخانه از هرج‌ومرج و شلوغی فضای داخلی جلوگیری می‌کند. بسیاری از این فضاها مخفی هستند و وسایل اضافی را از دید مهمانان پنهان می‌کنند.

طراحی آشپزخانه و سالن ناهارخوری مدرن

طراحی آشپزخانه و فضای ناهارخوری از قسمت‌های مهم یک معماری اصولی است. آشپزخانه و ناهارخوری مکانی است که اعضای خانواده زمان بسیاری را در آنجا می‌گذرانند. وجود یک فضای مدرن و دلباز در ویلا برای قرار دادن میز غذاخوری الزامی است. بسیاری از آشپزخانه‌های مدرن علاوه بر میز، دارای یک جزیره بزرگ هستند که این امکان را به اعضای خانواده می‌دهد تا دور آن جمع شوند. نورپردازی مناسب آشپزخانه و سالن غذاخوری نیز مانند سایر بخش‌ها اهمیت زیادی دارد. یک مکان نورگیر، فضا را بزرگتر از آنچه هست، نشان می‌دهد. کابینت و کانتر، فضا برای نصب ماشین ظرفشویی، پریز برق توکار و انبار نگهداری مواد غذایی خشک از مهم‌ترین امکاناتی هستند که یک آشپزخانه مدرن باید داشته باشد.

یشتر بخوانید:

چطور اتاق خواب سالم و راحتی داشته باشیم؟

 

 

 

طراحی مدرن فضای داخلی اتاق‌ خواب‌ها

نقشه مناسب اتاق ‌خواب از دیگر اصول طراحی ویلای مدرن و لاکچری است. چراکه اتاق ‌خواب مکانی است که در آن به آرامش نیاز دارید. اندازه اتاق باید به‌گونه‌ای باشد که فضای کافی برای قرار دادن تخت‌خواب، دراور، آباژور و مبلمان را داشته باشد. علاوه بر این، در نقشه اتاق ‌خواب‌های مستر باید یک فضای اختصاصی برای حمام و سرویس بهداشتی در نظر گرفته شود. اتاق‌ خواب‌ ویلاهایی با طراحی‌های لاکچری، در تراس خود یک استخر شنا یا یک وان جکوزی نیز دارند.

استفاده از طراحی‌های بهینه در ویلاهای مدرن

توجه به نقشه و موقعیت جغرافیایی از اصولی است که باید معماران در زمان نقشه برداری آن را رعایت کنند. در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی دقیق محل ساخت ویلا و رعایت اصول نقشه برداری، تأثیر زیادی در بهینه‌سازی ساختمان و صرفه‌جویی انرژی دارد. مصالح و عایق‌ها باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که از هدر رفت هوای گرم و سرد در طول زمستان و تابستان به خارج و داخل ساختمان جلوگیری کنند. رعایت این موارد نه‌تنها هزینه‌های ساختمان را کاهش می‌دهد بلکه به حفظ محیط‌زیست نیز کمک شایانی خواهد کرد.

هنگام ساخت ویلای مدرن رؤیاهای، ضروری است که به همبستگی و هماهنگی طراحی فضای داخلی و نمای بیرونی هم توجه داشته باشید. بهترین راه برای ایجاد تعادل بین محیط داخل و خارج از منزل این است که در سبک چیدمان زیاده‌روی نکنید. در طراحی‌ فضای باز نیز باید اصول زیبایی‌شناسی را مانند داخل ویلا رعایت نمایید. گیاهانی را انتخاب کنید که علاوه بر ایجاد زیبایی، کاربردی هم باشند. دراین‌بین گیاهانی که دافع حشرات و حیوانات موذی هستند، بهترین انتخاب خواهند بود.

نکته آخر در طراحی فضای بیرونی، وجود یک استخر جذاب است. استخر را می‌توان از اصلی‌ترین المان‌های فضای بیرونی یک ویلای لاکچری دانست. تعادل و هارمونی بین المان‌های مختلف یک ویلای لاکچری، نمای آن را خاص و منحصربه‌فرد خواهد کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان