ماهان شبکه ایرانیان

رپرتاژ آگهی

معماری باز؛ پیش شرط چابک سازی تحول دیجیتال

دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال؛ بانک و بیمه» با رویکرد هوش مصنوعی روز 16 دی 1402 در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت به‌پرداخت ملت، در دومین پنل تخصصی این کنفرانس که با عنوان «تبیین راهکار‌های چابک‌سازی نظام بانک و بیمه در مواجهه با تحول دیجیتال» برگزار شد، محمدمهدی تقی‌پور، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت با بیان این‌که چابک‌سازی در سازمان برای همسویی با تحول دیجیتال باید از طریق پرورش و مشارکت همگانی منابع انسانی اتفاق بیفتد، اظهار داشت: «همگام‌سازی سازمان با استفاده از چارچوب‌ اسکرام در متدولوژی‌های اجرا قابل تحقق است.»

معماری باز؛ پیش شرط چابک سازی تحول دیجیتال

وی با تاکید بر این‌که حرکت در مسیر چابک‌سازی باید از سطوح پایین سازمان آغاز شود و برای این مهم فقط هوشمندی رهبران سازمان کافی نیست، افزود: «رهبرانی که در پی چابک‌سازی سازمان‌های متبوع خود هستند، باید از ویژگی Hyper Awareness برخوردار بوده به این معنی که تصمیم‌گیری‌های بسیار آگاهانه و سریعی انجام می‌دهند؛ آن‌ها استراتژی سازمان را به‌صورت شفاف و محکم به کل سازمان منتقل کرده و در این راستا، ضمن برقراری تعامل با بخش‌های مختلف سازمان، بازخوردهایی که در فرایند این تحول دریافت می‌کنند را مد نظر قرار می‌دهند.»

تقی‌پور ادامه داد: «در این بین، با هدف تبدیل فناوری به فرایندهای کسب‌وکار یک سازمان، از فناوری‌های روز دنیا هم استفاده‌های فراوانی می‌شود؛ ازجمله بحث هوش مصنوعی که این روزها همه‌جا صحبت از آن است و می‌تواند به چابک‌سازی بسیاری از فرایندهای دیجیتال کمک کند.»

وی با بیان این‌که مباحثی همچون «ارتباط بین پلتفرم‌ها» و «معماری باز» در چابک‌سازی سازمان برحسب تحول دیجیتال بسیار کاربردی است، اضافه کرد: «اما صِرف استفاده از APIها و میکروسرویس‌ها بدون برخورداری از یک معماری باز، به اتفاق خاصی بین پلتفرم‌ها نمی‌انجامد. این در حالی است که معماری باز می‌تواند در سرعت تطبیق سازمان‌ها با تحول دیجیتال تاثیر به‌سزایی داشته باشد.»

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت همچنین اظهار داشت: «اگر بخواهیم Agile transformation (تحول چابک) و Digital transformation (تحول دیجیتال) را به‌رغم تفاوت های آن‌ها، در کنار هم داشته باشیم؛ باید موضوعاتی مانند تغییرات رادیکال در فرایندهای کسب‌وکار را با محوریت مشتری‌گرایی، تبدیل فناوری به بخش بنیادین کسب وکار، نهادینه‌شدن سازوکارهای مشتری‌مدار در سازمان و سرویس‌های End-to-end یا سربه‌سر را با جدیت دنبال کنیم.»

وی در پایان گفت: «تحول چابک هم مباحث درون‌سازمانی را شامل می‌شود و هم موضوعات برون‌سازمانی مانند رگولاتوری و فضای کسب‌وکار و بازار را در برمی‌گیرد که باید همسو با این تحول پیش بروند، اما محوریت این تحول با مباحث درونی سازمان است که می‌تواند فضای بیرونی آن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.»

هادی سپانلو، معاون برنامه‌ریزی و تحول بانک ملت نیز در این پنل با تاکید بر این‌که باید تعریف تحول دیجیتال و وجه تمایز آن با تحول الکترونیک را روشن کنیم و سپس به فکر چابک‌سازی باشیم، گفت: «تحول دیجیتال یعنی بدانیم از چه عنصری در چه زمانی استفاده کنیم.»

وی با بیان این‌که ما در کسب‌وکار بانکی یا بیمه‌ای، موظف به سرویس‌دهی مطلوب مشتری هستیم، افزود: «فین‌تیک‌ها موتور محرک خوبی برای بانک‌ها هستند، اما برخی قوانین و مقررات، مانع شکوفایی خلاقیت آن‌ها هستند. بر این اساس، حذف یا اصلاح قوانین و مقررات دست‌وپاگیر، ازجمله اقدامات کلیدی در مسیر چابک‌سازی است.»

بنابراین گزارش، شاهین نوروزی؛ عضو هیئت‌مدیره انجمن افتا، رضا سمیع‌زاده؛ استاد دانشگاه الزهرا، مدیرعامل هلدینگ فاخر و عضو کمیته علمی کنفرانس تحول دیجیتال بانک و بیمه و عباس راد؛ معاون مدیرعامل بیمه البرز از دیگر اعضای حاضر در این پنل بودند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان