واشنگتن پست: سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه اختلافات را علنی کرد

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به کشورهای عربی از پیشرفت در هماهنگی کشورهای عرب منطقه در زمینه طرحی برای بازسازی و حاکمیت غزه تقدیر کرد و گفت، شاهد تمایلی از سمت شرکای آمریکا در حوزه خلیج فارس بوده اما شرط غیرقابل مذاکره آنها این بوده که کرانه باختری و غزه باید تحت یک حاکمیت تحت رهبری فلسطینی‌ها متحد شوند.

رهبران عرب منطقه به دلیل مشاهده صحنه‌های روزانه کشتار در غزه و عدم وجود تضمینی در قبال اینکه سرمایه‌گذاری آنها در بازسازی غزه سریعا با یک جنگ دیگر خنثی نشود، از بحث درباره شرکت در بازسازی اکراه دارند، این در حالی است که از نظر دولت بایدن حمایت مالی عربستان و دیگر کشورهای غنی از انرژی حوزه خلیج فارس برای یک راه‌حل طولانی مدت در غزه ضروری است.
 
به گزارش ایسنا، با این حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به کشورهای عربی از پیشرفت در هماهنگی کشورهای عرب منطقه در زمینه طرحی برای بازسازی و حاکمیت غزه تقدیر کرد و گفت، شاهد تمایلی از سمت شرکای آمریکا در حوزه خلیج فارس بوده اما شرط غیرقابل مذاکره آنها این بوده که کرانه باختری و غزه باید تحت یک حاکمیت تحت رهبری فلسطینی‌ها متحد شوند.
 
به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، بلینکن طرحی درباره آینده غزه که بر مبنای نشست‌های سابق او با رهبران عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، یونان و ترکیه پیش از سفر به سرزمین‌های اشغالی تهیه شده را به رهبران رژیم صهیونیستی ارائه کرده است.
 
این در حالی است که اعضای راستگرای دولت نتانیاهو خواستار آواره‌سازی گسترده شهروندان غزه بوده و درخواست‌های آمریکا برای بهبود و احیای نقش تشکیلات خودگردان فلسطین در دوره بعد از جنگ در غزه را کم اهمیت دانسته‌اند.
 
یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قبل از سفر بلیکن طرح پیشنهادی خود را برای غزه پس از جنگ به کابینه جنگی اسرائیل ارائه کرد و این اولین بار بود که یک مقام ارشد اسرائیلی به تشریح علنی یک چنین طرحی پرداخت. این طرح پیشنهادی شامل بعضی چیزهایی که آمریکا حمایت می‌کند نظیر حفظ کردن فلسطینی‌ها در غزه بود . اما از طرفی دیگر همچنین شامل ایده‌های نامقبول برای آمریکا همچون لغو هر گونه نقش تشکیلات خودگردان فلسطینی بود.
 
به نوشته این روزنامه آمریکایی،  بلینکن در نشست‌های خود با نخست وزیر، وزیر جنگ، کابینه جنگی اضطراری و رئیس رژیم صهیونیستی، به این رژیم  فشار وارد کرده تا از آنچه این روزنامه «ابعاد تلفات غیرنظامیان» در جنگ غزه  خواند بکاهند؛ جنگی که به نوشته این روزنامه تبدیل به یکی از «ویرانگرترین  جنگ‌ها» در تاریخ این رژیم که طبق آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت غزه، 23000 شهید به جای گذاشته، تبدیل شده است.
 
بلینکن به مقام‌های اسرائیلی گفته که پایان دادن به جنگ غزه به آنها شانسی برای بهبود روابط با همسایگان عربی که قبل از عملیات طوفان الاقصی در حال بهبود بود، می‌دهد.
 
اگرچه صهیونیست‌ها به واشنگتن گفته‌اند در فاز بعدی کارزار نظامی در غزه می‌خواهند از سطح عملیات‌ها به میزان چشمگیری بکاهند و به تعداد سربازان کمتری تکیه خواهند کرد و سطح بمباران‌های هوایی گسترده که منجر به ویرانی کامل غزه شده را کاهش می‌دهند، اما مقام‌های آمریکایی اذعان دارند، که تل‌آویو تا الان چند بار چنین تضمین‌هایی را داده که هیچ کدام محقق نشده‌اند.
 
امید آنها این است که با شروع روند کاستن از تعداد سربازان این سیگنال فرستاده شود که مقام‌های اسرائیلی سرانجام  تسلیم لابی‌گری آمریکا  شده‌اند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان