مجموع فروش سینمای ایتالیا در سال 2023 با افزایش 62 درصدی توانست از سایه بحران همهگیری کرونا خارج شود.
به گزارش ایسنا، بر اساس آمار و ارقام اعلام شده از سوی شرکت ایتالیایی «Cinetel»، فروش گیشه سینمای ایتالیا در مقایسه با سال 2022 با 62 درصد افزایش به 495 میلیون یورو رسیده و شمار مخاطبان نیز با رشد 59 درصدی 70.5 میلیون نفر شده است.
با این حال، بازار سینمای ایتالیا همچنان در مقایسه با میانگین پیش از همهگیری برای دوره 2017-2019، تقریباً 16 درصد از نظر فروش و 23 درصد از نظر شمار تماشاگران کاهش یافته است.
پرفروشترین فیلم سال سینمای ایتالیا «هنوز فردایی هست» اولین ساخته «پائولا کورتلزی» ستاره ایتالیایی بود که در ماه اکتبر پس از نمایش جهانی در جشنواره فیلم رم اکران شد. این درام کمدی سیاه و سفید که داستان آن در حال و هوای سال 1946 در رم اتفاق میافتد، نزدیک به 33 میلیون یورو در گیشه فروخت و بالاتر از «باربی» (32.1 میلیون یورو) و «اوپنهایمر» (27.9 میلیون یورو) در رتبههای دوم و سوم قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، فیلم های ایتالیایی در سال 2023 شامل تولیدات مشترک، درآمدی بالغ بر 120 میلیون یورو داشته و 18 میلیون مخاطب را جذب کردهاند که تقریباً 26 درصد از کل تماشاگران را شامل می شود. سهم تولیدات ایتالیایی نه تنها بالاتر از میانگین سالهای پیش از همهگیری 2017-2019 (21%) بوده، بلکه به میانگین کل دهه 2010-2019 نیز نزدیک است.
سه فیلم برتر ایتالیایی، علاوه بر «هنوز فردایی هست» شامل فیلم ماجراجویی و کمدی «من در مقابل تو: ماموریت جنگل» ساخته «جانلوکا لوزی» (4.8 میلیون یورو) و کمدی «Tre Di Troppo» ساخته «فابیو دی لوئیجی» (4.7 میلیون یورو) بودند.
ایتالیا آینه سایر کشورهای اروپایی است که گیشه سال 2023 آنها کمتر از دوران پیش از همه گیری است. گیشه فرانسه 13.1 درصد کمتر از میانگین قبل از کووید 2017-2019 است، در حالی که بریتانیا و ایرلند نسبت به میانگین دوره سه ساله پیش از همه گیری 22.1 درصد فروش کمتری ثبت کردهاند. برای آلمان این رقم 16.9 درصد کمتر و برای اسپانیا 23.9 درصد کمتر است.