از درگیری عجیب مسلحانه اکوادور با باندهای مواد مخدر چه می‌دانید؟ (فیلم)

ازدرگیری مسلحانه اکوادور با باندهای مواد مخدر چه می دانید؟ براساس گزارش ها از هر سه زندانی اکوادور یک نفر با قاچاق مواد مخدر ارتباط دارد.

باندهای قدرتمند مواد مخدر با حملات مسلحانه و انفجار، ترس و وحشت را در خیابان های اکوادور ایجاد کرده‌اند. سربازان و تانک‌ها نیز در خیابان‌های این کشور گشت می‌زنند و مانور می‌دهند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، کمتر از 2 ماه از روی کار آمدن "دانیل نوبوآ" رئیس جمهور 36 ساله اکوادور، این کشور آشکارا با 20 باند مواد مخدر خطرناک می‌جنگد.

این بحران در روزهای گذشته و پس از فرار "خوزه الدوفو ماسیاس" سرکرده بزرگترین باند مواد مخدر اکوادور با نام مستعار "فیتو" از یک زندان فوق امنیتی شروع شد.

فیتو به عنوان رئیس باند "لوس چونورس" از زندان فوق امنیتی شهر بندری "گوایاکیل" فرار کرد و مشکل ساز شد. او  در 12 سال گذشته در این زندان از قدرت زیادی برخودار بوده و به نظر می رسد عملیات‌های خود را از داخل زندان هماهنگ می‌کرده است.
او متهم به تهدید به مرگ فرناندو ویلاویسنسیو، نامزد به قتل رسیده ریاست جمهوری اکوادور است.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند، قدرت گروه‌های مواد مخدر مانند بسیاری از باندهای دیگر در زندان‌های پرازدحام از طریق فساد و فقدان نظارت دولت شکل می‌گیرد.

ویدئوهای یوتیوب نشان می دهد که فیتو به یک خروس به عنوان حیوان خانگی به راحتی زندگی می کرده است.

نوبوا رئیس جمهور اکوادور در واکنش به فرار فیتو از زندان در کشور و زندان‌های وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

واکنش باندهای خلاف کار چگونه بود؟

در زندان‌های مختلف اکوادور شورش رخ داد و افسران پلیس و کادر زندان گرگوگان گرفته شدند.

یکی از آنها به زور اسلحه مجبور به خواندن بیانیه ای خطاب به رئیس جمهور شد که در آن علیه "پلیس، غیرنظامیان و سربازان" اعلام جنگ شده است.

تصویری از "خوزه الفونسو ماسیاس" معروف به "فیتو" رهبر یکی از قدرتمندترین باندهای مافیایی و جنایتکار اکوادور در زندان/ عکس: خبرگزاری فرانسه

فیتو سرکرده باند مواد مخدر اکوادور

اندکی پس از آن مردان مسلح ناب دار به یک برنامه تلویزیونی زنده حمله کردند و کارکنان وحشت زده را به زمین انداختند و تیراندازی کردند. پلیس 30 دقیقه پس از این حمله وارد شد.

رئیس جمهور اکوادور پس از این ماجرا در رسانه های اجتماعی اعلام کرد که کشورش در وضعیت درگیری مسلحانه داخلی" قرار دارد و به ارتش دستور خنثی سازی این باندهای مواد مخدر را داد.

ساکنان کیتو  و گوایاکیل از ترس در خانه ها مانده اند و صدها سرباز در خیابان‌ها گشت می زنند.

بیش از 100 نگهبان زندان در روزهای اخیر به گروگان گرفته شده و حدود 10 نفر کشته شده اند.

اکوادور چگونه جایی است؟

جغرافیا و فساد اکوادور را که زمانی کشوری آرام بود را به کانون جرائم سازمان یافته فرا ملی تبدیل کرده است.

اکوادور با دو تولید کننده بزرگ کوکائین جهان یعنی کلمبیا و پرو هم مرز است.

بیشترین مواد مخدر از بند گوایاکیل به دیگر نقاط جهان ارسال می‌شود. اغلب با کانتینرهای موز یا به صورت محموله های قانونی شرکت هایی که کنترل کمتری روی آنه صورت می گیرد.

این موضوع باعث جذی مافیای خارجی از کلمبیا، مکزیک و روپا شده است و خطرات باندهای داخلی اکوادو را افزایش داده است. آنها با اتحاد تلاش داند کنترل مسیر های مواد مخدر را در دست گیرند.

نبرد برای کنترل زندان‌های اکوادور نیز جریان دارد. در زندان‌های بخش های مختلف توسط گروه‌های رقیب کنترل می شوند.

براساس گزارش ها از هر سه زندانی یک نفر با قاچاق مواد مخدر ارتباط دارد.

از فوریه 2021 درگیری بین زندانیان بیش از 460 کشته بر جای گذاشته که بیشتر آنها سربریده شده یا زنده زنده سوزانده شدند.

 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران 👇👇👇 کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان