اتکینز، سازنده ریبون تهران، معمار عجیب‌ترین بخش نئوم شد (+عکس)

ابرشهر هوشمند نئوم در کشور عربستان، هربار با اضافه کردن یکی از غول‌های معماری جهان به تیم خود، دوباره بر سر زبان‌ها می‌افتد.

این بار سازنده نئوم خبر از حضور رسمی استودیوی بریتانیایی اتکینز(Atkins) در این پروژه داده است. آن هم برای یکی از چالشی‌ترین بخش‌های این پروژه یعنی The Line که عملا یک شهر معلق است.

به گزارش شرق، اتکینز (Atkins) بزرگترین شرکت مشاوره مهندسی و طراحی بریتانیا و یازدهمین شرکت بزرگ طراحی در جهان است. شرکتی که در ایران نیز ساختمان ریبون تهران را طراحی کرده است.

نگاهی می‌اندازیم به فصل مشترک نئوم با سبک اتکینز که، باعث شده برای برنامه ریزی و ساخت  این شهر رویایی انتخاب شود.

The Line چیست؟

فقط 4 بخش از 10 بخش‌ ابرشهر نئوم تا امروز معرفی شده اند که The Line یکی از آن‌هاست. The Line در واقع یک شهر عمودی هوشمند است که 170 کیلومتر در آسمان ادامه پیدا می‌کند و سطح آن روی زمین فقط 200 متر مربع است.

چیزی که از بیرون می‌بینیم دو آسمان خراش موازی است که 200 متر از هم فاصله دارند. آسمان خراش‌هایی که قرار است 9 میلیون نفر را در خود جای دهند.

بقیه بخش‌های نئوم که تا امروز معرفی شده اند عبارتند از :

 اگزاگون(Oxagon): یک شهر بندری هشت ضلعی در دریای سرخ که قرار است بزرگ‌ترین سازه شناور جهان باشد.

 تروجنا(Trojena) : یک پیست اسکی 60 کیلومتری که قرار است میزبان بازی‌های زمستانی آسیایی 2029 باشد.

سنداله(Sindalah) : یک استراحتگاه جزیره‌ای در دریای سرخ با لنگرگاه‌ها و هتل‌های متعدد.

استودیوی اتکینز قرار است در نئوم چه کار کند؟

اتکینز  که پیش‌تر هم آثار فوق‌العاده‌ای همچون برج العرب در امارات یا ساختمان هوشمند ریبون در تهران را در خاورمیانه پیش برده بود به عنوان یک شریک تحویل(Delivery Partner) برای منطقه The Line در نئوم عربستان منصوب شده است. یعنی طراحی، ساخت، آزمایش و راه اندازی پروژه برای  یکی از بخش‌های جاه‌طلبانه نئوم که احتمالا بیش از سایر بخش‌ها بار هوشمندی  و شگفت انگیز بودن را به دوش می کشد.

چرا اتکینز برای نئوم انتخاب شده است؟

همانطور که اشاره شد شرکت بریتانیایی اتکینز بارها در لیست معتبرترین شرکت بزرگ طراحی و ساخت در جهان معرفی شده است و  از سال 1938 تا به امروز  بر تنوع نوع پروژه‌های هوشمند خود افزوده است.

این شرکت گسترده در 29 کشور مختلف جهان دفتر دارد و در تمام مراحل برنامه‌ریزی، طراحی معماری و مدیریت پروژ‌های ساخت خدمات ارایه می‌دهد.

 از راه‌اندازی خطوط پیشرفته راه آهن در چین گرفته تا ساختن ساختمان‌های تجاری اداری هوشمند. اتکینز در دگرگونی مرکز دو شهر بزرگ در دو سر جهان یعنی متروی دبی و گذرگاه خیابان آکسفورد لندن  مشارکت داشته است.

با وجود فعالیت گسترده این شرکت در سراسر جهان و پروژه‌های درخشانش، کمپبل گری، از مدیران اجرایی اتکینزمی‌گوید:«خیره‌کننده‌ترین و پیچیده ترین پروژه‌های ما طی 50 سال اخیر در خاورمیانه اجرا شده است.».

عظمت و ظرافت توامان، در پروژه‌های اتکینز

ویژگی جالب اتکینز در این است که به خاطر پروژه‌های عظیم زیرساختی، ظرافت معماری برای ساختمان‌های تجاری_ اداری و استودیوهایی با مساحت‌های نه چندان بزرگ را رها نکرده است.

جاه طلبی اتکینز نه فقط در ابعاد کمی پروژه‌ها بلکه در بخش کیفی و هنرمندانه پروژه‌ها هم هست. یعنی توجه زیبایی شناختی، ظرافت و هوشمندی. این باعث شده همان تعداد ساختمان تجاری_ اداری که در کشورهای مختلف جهان ساخته است، هرکدام در منظقه خود تبدیل‌ به آثار برجسته معماری شوند و لندمارکی جدید خلق کنند.

اتکینز، سازنده ریبون تهران، معمار عجیب‌ترین بخش نئوم شد

نگاهی به حضور اتکینز در ایران با نگاه ظریف تام رایت

اتکینز پیش از این افرادی مثل تام رایت (Tom wright ) را در تیم معماران به نام خود داشته است که به عنوان یکی از 10 معمار بزرگ قرن انتخاب شده است.

 معماری که به خاطر یکی از پروژه‌های خاورمیانه خود یعنی طراحی برج العرب، جوایز زیادی را از آن خود کرد. او در زمان حضور خود در اتکینز طراحی ساختمان هوشمند ریبون در خیابان اندرزگوی تهران را نیز عهده‌دار شد تا یک کشور خاورمیانه‌ای دیگر به کارنامه اتکینز اضافه شود.

ریبون تهران نیز مثل تمام پروژه‌های اتکینز از همین حالا و قبل از افتتاح رسمی، تبدیل به آیکونی در تهران شده است و حضور خود را به عنوان یک لندمارک جدید در قلب منطقه تجاری شهر تهران به رخ می‌کشد.

ریبون تهران معرف دیدگاه اتکینز و تام رایت در سازه‌های هوشمند

همانطور که اشاره شد، ریبون تهران نمونه نزدیک خوبی از نگاه این شرکت به ساخت فضاهای تجاری اداری هوشمند است. ساختمان ریبون تهران نمونه‌ای خوب از معرفی نگاه تام رایت و اتکینز است که می‌دانند چطور سازه‌ای در ابعاد و مساحتی گزینش شده را، تبدیل به یک آیکون در فضای شهری کنند.

ساختمان هوشمند ریبون تهران در 25 طبقه ساخته شده و کاربری‌های متنوعی را در دل خود جای داده است که براساس اتودهای اولیه تام رایت از روز ابتدایی فکر شده بود است.

ریبون تهران در عین بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته، معرف ظرافت نگاه ظریف و هنرمندانه تام رایت و اتکینز نیز هست. شاید بیش از همه با  شفافیت، نور و انعطافی که برای تجربه کاربران ریبون تهران در نظر گرفته است.

اتکینز، سازنده ریبون تهران، معمار عجیب‌ترین بخش نئوم شد

اتکینز: طراحی‌های خوب زندگی مردم را تغییر می دهد

آنچه در طراحی نئوم این روزها نظر همه دنیا را به خود جلب کرده است، تجربه زیستی متفاوت در این شهر است، شهری که جای خود را مستقیما در قلب آسمان باز کرده و ادعا می‌کند پایدار و مطابق با محیط زیست است.

جالب است که همین تفکر اتکینز در ساختمان هوشمند ریبون تهران نیز اجرا شده است. ریبون به عنوان بلندترین ساختمان خیابان اندرزگو  95 درصد فضاهای داخلی  خود از نور طبیعی بهره‌مند کرده است؛ اتفاقی که می‌شود گفت در ایران کم‌نظیر است.

این اتفاق نه فقط به دلیل نمای شیشه‌ای این ساختمان، بلکه به دلیل نحوه معماری داخلی آن نیز هست که نور در فضای داخلی آن به مانعی برخورد نکرده و تا دورترین فاصله از پنجره نفوذ می‌کند.

این درحالی است که مساحت فضاهای داخلی ریبون نه فقط به کاربری‌های اداری و تجاری بلکه به کاربری‌های پیچیده‌تری  مثل سالن رویدادها (Event Hall) و بیزنس کلاب (‌‌Business club) نیز اختصاص داده شده است. فضاهایی که با استانداردهای جهانی ساخته شده‌اند و به تکنولوژی‌های پیشرفته مجهز هستند.

جالب است که در نهایت هم بهره‌گیری هوشمندانه از هوای پاک که با تجهیزات به روز دنیا تامین می‌شود و عناطر طبیعی مثل چوب، سنگ و رنگ‌های ملایم در ریبون تهران، کنار این نور طبیعی، فضایی آرام‌بخش  و سلامت‌محور را خلق کرده است.

فضایی که برای کاربران ساختمان حس سبکی و پویایی ذهن را به همراه دارد تا کیفیت زندگی وکاری بهتری را در این فضا تجربه کنند. اتفاقی که هم جزو شعارهای اتکینز است و هم امضای طراحی‌های تام‌رایت.

بر همین اساس است که اتکینز در معرفی رسالت خود می‌گوید:«ما بر این باوریم که طراحیهای خوب زندگی مردم را تغییر می دهد».

در ادامه باید دید که اتکینز این بار در ماجراجویی جدیدش در عربستان، قرار است چه تغییر را در سبک زندگی مردم رقم بزند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان