دوربردترین عملیات هوایی سپاه با موفقیت انجام شد

پاسخ موشکی به تروریست‌ها

شماره روزنامه: ۵۹۲۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ ...

در این حملات که دوربردترین عملیات موشکی سپاه نام گرفته است به نظر می‌رسد که سپاه برای نخستین بار از موشک‌هایی با برد 1300 کیلومتر استفاده کرده است. خبرگزاری تسنیم نیز روز گذشته در گزارشی با اشاره به اظهارات سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه مبنی براستفاده سپاه از موشک بالستیک خیبرشکن در دو عملیات موشکی مذکور و بیان این نکته که «مقر داعش را از فاصله 1300 کیلومتری مورد اصابت قرار دادیم» تصریح کرده است که موشک دوربرد و نقطه‌زن «خیبرشکن» از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران و دارای برد 1450 کیلومتر و سامانه هدایت ترکیبی و مجهز به کلاهک مانورپذیر است.

از همین‌رو خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه می‌توان فاصله محل شلیک موشک‌های خیبرشکن تا ادلب را حدود 1300 کیلومتر تخمین زد، آن را دوربردترین عملیات موشکی سپاه دانسته است‌. تسنیم همچنین دو عملیات موشکی بامداد دیروز سپاه را هفتمین عملیات موشکی سپاه پاسداران در سال‌های اخیر اعلام کرده که برای نخستین مرتبه سپاه دو موقعیت مختلف را در دو جغرافیای متفاوت مورد حمله موشکی قرار داده است. در همین حال برخی منابع خبری می‌گویند حمله ایران به گروه‌های تروریستی در اربیل با موشک فاتح 110 انجام شده است. این همان موشکی است که در حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد نقش اصلی را ایفا کرده بود. گزارش‌های تسنیم همچنین حاکی از آن است که در این عملیات احتمالا برای نخستین مرتبه از موشک‌هایی نظیر «حاج قاسم» یا «دزفول» استفاده شده است‌.

 بیانیه‌های چهارگانه سپاه

به دنبال این حملات سپاه پاسداران در 4اطلاعیه جزئیات انهدام مقر جاسوسی موساد در اربیل عراق و محل تجمع تروریست‌ها در سوریه را تشریح کرد‌. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره دو خود اعلام کرد که سپاه در پاسخ به جنایات اخیر گروهک‌های تروریستی در به شهادت رساندن مظلومانه جمعی از هموطنان عزیزمان در کرمان و راسک؛ محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر؛ به ویژه داعش، در سرزمین‌های اشغالی سوریه را شناسایی و آنها را با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم کرد. سپاه در این اطلاعیه‌ها به مردم اطمینان داد که گروهک‌های تروریستی بدخواه ملت ایران را هرکجا که باشند، خواهد یافت و آنها را به‌سزای اعمال ننگینشان خواهد رساند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین در اطلاعیه شماره 3 خود از موشک‌باران و انهدام مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق با موشک‌های بالستیک خبر داد. سپاه در این اطلاعیه نیز با بیان اینکه این مقر مرکز توسعه عملیات جاسوسی و طراحی اقدامات تروریستی در منطقه و خصوصا کشور عزیزمان بوده است به مردم اطمینان داد عملیات‌های تهاجمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا گرفتن انتقام آخرین قطره‌های خون شهیدان ادامه خواهد یافت. سپاه در اطلاعیه شماره 4 خود نیز جزئیات دیگری از عملیات موشکی علیه مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق و محل تجمع تروریست‌ها در مناطقی از سوریه را منتشر کرد که براساس آن این اهداف با 24 فروند انواع موشک بالستیک منهدم شده‌اند. براساس این اطلاعیه تعداد 4 فروند موشک خیبرشکن از خوزستان به مقر گروهک تکفیری داعش در منطقه ادلب سوریه، تعداد 4 فروند موشک از غرب و نیز تعداد 7 فروند موشک دیگر از شمال غرب کشور به مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق، تعداد 9 فروند انواع موشک به محل‌های استقرار سایر گروهک‌های تروریستی در دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی سوریه، اصابت کرده است.

همزمان با این اطلاعیه‌ها، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تشریح جزئیات حمله موشکی سپاه به مقر جاسوسی موساد اعلام کرد که 4 فروند خیبرشکن از جنوب خوزستان به مقصد گروه تکفیری در ادلب شلیک شده است‌.  به گزارش «ایرنا»، سردار امیرعلی حاجی‌زاده در گفت‌وگوی تلفنی با سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد: از کرمانشاه 4فروند و 7 فروند هم از آذربایجان شرقی به مقر صهیونیستی شلیک شده است‌. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: نزدیک 9 فروند هم گروه دوم تکفیری‌ها و داعش را مورد هدف قرار داده است. به گزارش فارس، سردار حاجی‌زاده همچنین با ترکیبی خواندن این حملات، اعلام کرد که موشک‌های سپاه در پاسخ به حملات داعش به کرمان توانستند از جنوبی‌ترین نقطه کشور یعنی از فاصله 1300 کیلومتری یکی از مقرهای مهم گروهک‌های تکفیری را در منطقه تحت اشغال آنها در ادلب سوریه مورد اصابت قرار بدهند. او همچنین در گفت‌وگو با سردار سلامی ساعت این عملیات را 12 ‌اعلام کرد‌.

 سپاه کدام اهداف و مناطق را منهدم کرد‌؟

پس از این حملات منابع خبری با اشاره به اهداف منهدم شده ازسوی سپاه در عراق اعلام کردند که رئیس شرکت «فالکون» که پوشش امنیتی موساد است، در حملات موشکی سپاه به اربیل عراق کشته شده است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری المطلع در پی حملات موشکی سپاه، منزل «پیشرو دزایی»، تاجر بزرگ کرد و رئیس شرکت امنیتی «فالکون» در اربیل واقع در اقلیم کردستان عراق هدف قرار گرفته و او کشته و پسر این تاجر نیز در این حمله زخمی شده است. در این گزارش آمده است که دزایی رئیس شرکت فالکون بوده و او در واقع پوشش موساد و مسوول محافظت از این سازمان در اربیل و همچنین مسوول حمایت‌های لجستیکی از آنها نیز بوده است.

گزارش‌های دیگر نیز حاکی از آن است که در این حمله علاوه بر «پیشرو دزایی»، تاجر کرد و جاسوس موساد همکار وی به نام «کرم میخائیل» تاجر مسیحی عراقی نیز کشته شده است. به‌گزارش «ایسنا»، کرم میخائیل در زمان حمله در منزل دزایی حضور داشته است. در اطلاعاتی دیگر برخی منابع خبری اعلام کردند که کرم میخائیل تابعیت انگلیسی نیز داشته و روابط قوی با موساد داشته است‌. از سوی دیگر خبرها در مورد اهداف موشکی سپاه در سوریه نیز حاکی از آن است که در این حملات حومه شهر «کفرتخاریم» در ادلب هدف قرار گرفته است‌.

به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه المیادین، سپاه پاسداران به مناطق تحت اشغال تروریست‌های «هیئه تحریر الشام» یا همان «جبهه النصره» سابق در استان ادلب سوریه حمله کرده است. المیادین همچنین به نقل از منابع محلی گزارش داده است که سپاه به مناطق تحت اشغال تروریست‌های «هیئه تحریر الشام» یا همان «جبهه النصره» سابق در استان ادلب سوریه حمله کرده و مقرهای «حزب اسلامی ترکستانی» در ادلب را هدف قرار داده‌اند. براساس این گزارش منطقه‌ای که هدف موشک‌های نقطه‌زن بالستیک ایران قرار گرفته، جایی بوده که «داعش خراسان» در آنجا آموزش دیده‌ است. ازسوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس در حمله به مقر موساد، 4 نفر از مسوولان ارشد موساد که کاملا تحت اشراف اطلاعاتی بودند به هلاکت رسیدند. در حمله موشکی ایران به تروریست‌ها در ادلب سوریه نیز چند فرمانده ارشد داعش به هلاکت رسیدند.

 واکنش‌های بین‌المللی چه بود‌؟

این حملات روز گذشته با واکنش عراق، اقلیم کردستان، آمریکا، فرانسه و قطر مواجه شد‌. در نخستین واکنش‌ها وزارت خارجه عراق با محکوم کردن حمله موشکی ایران، کاردار سفارت ایران در بغداد را احضار کرد و یادداشت اعتراضی به او تقدیم کرد. همچنین عراق سفیر خود را از تهران برای مشورت فراخواند. وزارت خارجه عراق همچنین اعلام کرد که بغداد کمیته تحقیقات درمورد این حمله تشکیل می‌دهد. در ادامه واکنش‌ها عراق در بیانیه‌ای با بیان اینکه این اقدام تجاوز به حاکمیت عراق بوده، برحق شکایت از ایران در شورای امنیت تاکید کرد‌. به گزارش «ایسنا»، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان نیز به حملات موشکی مذکور واکنش نشان داد و خواستار برخورد دولت عراق شد.

در ادامه واکنش‌های صورت گرفته به حملات موشکی سپاه به مقر صهیونیست‌ها در اربیل عراق، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پس از حمله سپاه پاسداران ایران به مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل عراق به آن واکنش نشان داد و گفت که آنها گزارش‌های مربوط به حملات موشکی به شمال عراق و سوریه را دریافت کرده‌ و در حال بررسی آن هستند.  به گزارش «ایسنا» او در عین حال اعلام کرد که در حمله موشکی اخیر به شمال عراق هیچ پایگاه یا نیروی آمریکایی هدف قرار نگرفته است. واتسون اظهار کرد: ایران می‌گوید که این اقدام در پاسخ به حملات تروریستی در شهرهای کرمان و راسک ایران با تمرکز بر داعش بوده است. در واکنشی دیگر از سوی آمریکا، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای حملات موشکی سپاه به اربیل عراق را محکوم کرد.

پیش از این برخی خبرها از اصابت موشک‌های ایران به برخی مواضع نیروهای آمریکایی در عراق از جمله نزدیک کنسولگری این کشور در عراق و کنسولگری جدید آمریکا در اربیل حکایت می‌کرد‌. در واکنشی دیگر محمد‌بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر در واکنش به حملات موشکی ایران به مقر تروریست‌ها در منطقه نسبت به افزایش تنش و گسترش دایره جنگ که در غزه متوقف نشده است، هشدار داد و تاکید کرد رویدادهای منطقه را نمی‌توانیم جدا از هم بدانیم. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای به حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر موساد در اربیل واکنش نشان داد و مدعی نقض حاکمیت عراق از سوی ایران شد. در کنار واکنش‌های صورت گرفته از سوی مقامات کشورها، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند موشک‌های بالستیکی که ایران به سمت شمال غرب سوریه شلیک کرده است، مسافت هزار و 230 کیلومتر را طی کرده‌اند‌. به گزارش «ایسنا»، به نقل از المیادین، این رسانه‌ها گزارش دادند این نخستین بار است که ایران موشک‌های عملیاتی با این مسافت را شلیک کرده است‌.

 اقدامی در راستای مجازات عادلانه

به دنبال این حملات ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، اقدام صورت گرفته را در راستای دفاع مقتدرانه از حاکمیت و امنیت کشور، مقابله با تروریسم و بخشی از مجازات عادلانه جمهوری اسلامی علیه متجاوزان به امنیت کشور توصیف کرد‌. در ادامه واکنش‌های داخلی محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس در مطلبی در صفحه ایکس خود نوشت: «دست و بازوی برادرانم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مجاهدان نستوه در سراسر منطقه را می‌بوسم که به آمریکا، رژیم صهیونیستی و تروریست‌های حامی آنها مجددا و با قدرت یادآوری کردند که دوران بزن‌در‌رو مدت‌هاست تمام شده است.» در همین حال به گفته ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این کمیسیون در جلسه‌ای به بررسی ابعاد عملیات موشکی سپاه خواهد پرداخت‌.

حملات موشکی سپاه پاسخ به کدام حمله بود‌؟

دی ماه سال جاری، سردار سیدرضی موسوی از فرماندهان باسابقه سپاه در جبهه مقاومت در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به محل اقامتش در دمشق سوریه به شهادت رسید، پیش از آن نیز در جریان حمله هوایی ارتش اسرائیل به یکی از مقرهای نیروهای ایرانی در سوریه دو نفر از مستشاران نظامی سپاه به‌نام‌های محمدعلی عطایی شورچه و پناه تقی‌زاده به شهادت رسیده بودند. به گزارش تسنیم، علاوه بر این، در اقدامات تروریستی جداگانه‌ای در عراق و لبنان در 14 دی ماه، ابوتقوى السعیدی از فرماندهان حشدالعشبی توسط آمریکایی‌ها و شیخ صالح العاروری معاون دفتر سیاسی حماس نیز 12 دی‌ماه در لبنان توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. 13دی ماه امسال بر اثر عملیات تروریستی دو عامل انتحاری داعش در نزدیکی مزار شهید سلیمانی در کرمان حدود 90 نفر از هموطنانمان به شهادت رسیدند. 24 آذرماه نیز تروریست‌های گروهک جیش‌العدل به فرماندهی انتظامی راسک حمله کردند که منجر به شهادت 11 نفر از نیروهای انتظامی در این محل شد.

62884052 copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان