مرگ سالانه ۷ میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا

یک متخصص رادیو آنکولوژی: سالانه هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، با تاکید بر اینکه برطرف کردن آلودگی هوا اولویت مسئولان نیست، گفت: هشت شهرستان که در شعاع 50 کیلومتری اصفهان قرار دارند در نیمه دوم سال از نظر آلودگی شرایطی بهتر از اصفهان نداشتند.

به گزارش ایسنا، بابک صادقیان شامگاه امروز (چهارشنبه 27 دی‌ماه) در ششمین نشست مشورتی شهر اندیشان با موضوع آلودگی هوا و نقش مدیریت شهری در کاهش آن، اظهار کرد: سازمان و مدیریت استان مطالعات متعدد پیرامون آلودگی هوا انجام داده است و تاکنون در حال تکمیل اطلاعات و مدل‌سازی آلودگی هوا اصفهان است، قانون هوای پاک جامع و کامل‌ترین قوانین در حوزه محیط زیست است. همچنین شهرداری اصفهان در چند سال اخیر اعتباراتی را برای توسعه شبکه پایش در نظر گرفته، است.

 وی با تاکید بر اینکه غیر از کلان‌شهر اصفهان، هشت شهرستان که در شعاع 50 کیلومتری آن قرار دارند در نیمه دوم سال شرایط بهتری از اصفهان ندارند، افزود: با مطالعات انجام شده منابع آلاینده‌ها بررسی و سهم هر کدام مشخص شد. وضعیت کنونی تنها در سال‌های اخیر ایجاد نشده، آلاینده‌ها ثمرات تصمیمات غلطی است که در سال‌های اخیر بدون توجه به حوزه زیست محیطی گرفته شده 

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، با اشاره به بی‌توجهی مسئولان، گفت: اکنون برطرف کردن آلودگی هوا اولویت مسئولان نیست، من در 25 سال فعالیت خودم این بازخورد را دریافتم، شاید روند بهبود پیدا کند اما زمان طولانی نیاز است و باید اقدامات سرعت بگیرد. باتوجه به شرایط ویژه اصفهان فارغ از اجرای قانون هوای پاک به‌دنبال تدوین بسته ضرب‌الاجل و تعریف اقدامات کوتاه، میان و بلند مدت هستیم.

سالانه هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند

پوریا عادلی متخصص رادیو آنکولوژی نیز در این نشست با بیان اینکه آلودگی هوا تأثیرات کوتاه و بلند مدتی روی سلامت شهروندان دارد، اظهار کرد: در کوتاه مدت بر سلامت گروه‌های پرخطر که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند تأثیر دارد، عوارض حاد در بلند مدت تأثیر خود را بر سلامت انسان‌ها نشان می‌دهد. سالانه هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. همه شهروندان بهره‌مند از نرم‌افزاری قابل دسترس برای اطلاع یافتن از میزان آلاینده‌ها و توصیه‌ها باشند.

 وی با تاکید بر اینکه انواع آلودگی‌های هوا در بلند مدت زمینه‌ساز ابتلاء به بیماری‌های قلبی، آلزایمر، پارکینسون و نازایی هستند، افزود: در مجموع آلاینده‌ها به کاهش کیفیت زندگی و طول عمر شهروندان منجر می‌شود.

اصفهان به لحاظ زیست‌محیطی و در موضوع آلودگی هوا با استانداردهای ملی و جهانی بسیار فاصله دارد

حسین احمدی‌کیا عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نیز با تاکید بر اینکه بارندگی اصفهان در بلند مدت 20 ساله بدترین وضعیت را داشته است، تصریح کرد: زمانی که بارش کم باشد، میزان باد هم کم خواهد شد. تجمع جمعیتی و صنعتی باعث شده تا در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان جزیره حرارتی تشکیل شود، بیشترین فعالیت‌ها هم در همین محدوده است. سال گذشته در استان و شهر اصفهان، بیشترین وقوع گرد و غبار رخ داده که این میزان گرد و غبار حتی از خوروبیابانک بدتر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف بنزین در شهر اصفهان از سال 1390 رشد داشته است که نشان از افزایش تردد خودروهای سواری دارد، افزود: آلودگی هوا جز سه معضل اصلی شهر اصفهان است که از منظر سلامت، اقتصادی و فرهنگی صدمه‌های سنگینی به شهر اصفهان وارد کرده است، اما کاهش آلودگی هوای اصفهان کار دشواری نیست، استفاده از دوچرخه در سال 1366، حدود 16 درصد بود که این عدد در سال 1388، به 8 درصد رسید و در سال 1399 به 4 درصد رسیده است و برای کاهش آلودگی هوا استفاده از دوچرخه باید توسعه پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان مشکل اصلی اصفهان را ذرات معلق دانست و گفت: باید روی سوخت دیزل کار شود، زیرا بیش از 75 درصد خودروهای دیزل و 98 درصد مینی‌بوس‌های موجود فرسوده است. حدود 71 درصد بخاری‌های گازی در ایران برچسب انرژی ندارد و 75 درصد خانه‌ها از بخاری گازی استفاده می‌کنند، در این راستا هر چقدر مصرف گاز بالا رود، نیروگاه‌ها به سمت مصرف مازوت می‌روند، پس شرکت گاز موظف انجام اقداماتی در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه اصفهان به لحاظ زیست‌محیطی و در موضوع آلودگی هوا با استانداردهای ملی و جهانی بسیار فاصله دارد، اضافه کرد: اصفهان در میزان منواکسید کربن روند کاهشی داشته است، زیرا کیفیت خودروها و سوخت بهتر شده است. بهار و تابستان سال 1401 مهم‌ترین عامل آلودگی شهر اصفهان ریزگردها بودند میزان غلظت ازن در اصفهان نسبت به تهران بیشتر است، در این بخش در اصفهان به ویژه در تابستان وضعیت خوبی نداریم.

احمدی‌کیا از امکان کاهش کم هزینه میزان ذرات معلق که مشکل اصلی اصفهان است، خبر داد و افزود: در راستا کاهش آلودگی هوای اصفهان در دو بخش منابع ثابت و متحرک، باید اقداماتی همچون توسعه منابع تجدید پذیر، انتقال واحدهای آجر شرق اصفهان، انتقال طرح توسعه پالایشگاه و پتروشیمی به مناطق دورتر، جابجایی کارخانه سیمان، تعویض بخاری‌های گازسوز و فرسوده، کاهش تردد خودروهای سواری با افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی، خروجی تدریجی ناوگان فرسوده، ارائه تسهیلات و ترغیب برای استفاده از دوچرخه و خودروهای برقی انجام شود.

امید برای ایجاد نمایشگاه دائمی محیط زیست در تایوان

مجتبی بزرگی، رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی اصفهان نیز در این نشست مشورتی اظهار کرد: در ادوار گذشته مدیریت شهر پیشنهاد برپایی نمایشگاه دائمی محیط زیست در تایوان را ارائه کردیم، اما تحقق نیافت. امیدوارم در این دوره مدیریت شهری این نمایشگاه با هدف تعامل اقشار مختلف سنی از کودکان و نوجوانان تا بزرگسالان با موضوع محیط زیست برپا و ایجاد شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان