بایدن همچنان سیاست حملات محدود را پیگیری می‌کند

سومین تجاوز آمریکا به یمن

شماره روزنامه: ۵۹۲۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۸ ...

شهلا زمانی اسکوئی : ارتش ایالات‌متحده اعلام کرد که این کشور روز سه‌شنبه (26دی‌ماه) حمله نظامی جدیدی را علیه موشک‌های بالستیک حوثی‌ها در یمن انجام داد. «اریک اشمیت» و «سعید البطاطی» در گزارش 16ژانویه در نیویورک‌تایمز نوشتند، حملات روز سه‌شنبه (سومین حمله ایالات‌متحده) چهار موشک را منهدم کرد که به گفته فرماندهی مرکزی پنتاگون تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری عبوری از طریق دریای سرخ و آب‌های  مجاور است.

 اما حمله پیشگیرانه آمریکا همچنین در سومین روز متوالی رخ داد که انصارالله با شلیک موشک به کشتی‌های عبوری، دولت بایدن و متحدانش را به چالش کشیدند و به کشتی باری متعلق به یونان در روز سه‌شنبه آسیب رساندند. حوثی‌ها روز دوشنبه پس از تلاش برای ضربه زدن به کشتی جنگی آمریکایی در نهایت به یک کشتی تجاری متعلق به آمریکا آسیب رساندند. جان اف کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «ما به دنبال جنگ نیستیم؛ ما به دنبال گسترش این مساله نیستیم.» وی افزود: «ما به دفاع در برابر آنها و مقابله با آنها در صورت لزوم ادامه خواهیم داد.» این امر دولت را با انتخاب‌های دشواری روبه‌رو می‌کند. بایدن می‌تواند دستور حمله مجدد علیه دفاع هوایی انصارالله، انبارهای تسلیحات و تاسیسات پرتاب و تولید مجموعه‌ای از موشک‌ها و پهپادها را صادر کند؛ اما تحلیلگران می‌گویند که این اقدام خطر گسترش جنگ را بیشتر می‌کند.

 تحلیلگران می‌گویند که او می‌تواند به حملات محدودتری مانند حملات روز سه‌شنبه رضایت دهد؛ اما به گفته تحلیلگران، این امر لزوما خطر برای کشتی‌های تجاری را برطرف نمی‌کند. هیچ‌یک از این دو رویکرد تاکنون حوثی‌ها را نگران نکرده است. رهبران این گروه با قول همبستگی با فلسطینیان در غزه گفته‌اند که به حملات خود در اعتراض به عملیات نظامی اسرائیل در غزه ادامه خواهند داد. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: دولت بایدن همچنین قصد دارد حوثی‌ها را به‌عنوان یک گروه «ویژه تروریستی جهانی» معرفی کند و تا حدودی مجازات‌هایی را که تقریبا سه سال پیش لغو کرده بود، دوباره اعمال کند.

این اقدام شامل مسدود کردن دسترسی حوثی‌ها به سیستم مالی جهانی است. کربی از حملات پنج‌شنبه و جمعه گذشته دفاع کرد که هواپیماهای تهاجمی و کشتی‌های جنگی آمریکایی و انگلیسی با استفاده از حدود 150بمب و موشک هدایت شونده دقیق علیه بیش از 60 هدف انجام دادند. وی گفت: «این حمله برای کاهش و مختل کردن فعالیت نظامی آنها، توانایی آنها برای ذخیره، پرتاب و هدایت این موشک‌ها برای اهدافشان و همچنین پهپادهایی که پرتاب کرده‌اند، طراحی شده است. ما معتقدیم که تاثیرات خوبی داشتیم.» دو مقام آمریکایی روز شنبه گفتند در حالی که حملات تحت رهبری ایالات‌متحده به حدود 90درصد از اهداف مورد حمله آسیب رسانده یا منهدم کرده است، حوثی‌ها حدود سه‌چهارم توانایی خود را در شلیک موشک و هواپیماهای بدون سرنشین به کشتی‌ها حفظ کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر