ایران با پاکستان دوست می‌ماند

امیر عبداللهیان: اجازه نمی‌دهیم امنیت ما را به بازی بگیرند

سه‌شنبه شب مواضع گروهک تروریستی جیش‌الظلم مورد هدف قرار گرفت شب تلافی در «کوه سبز»

همزمان با این حملات روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق، اعلام کرد در پی اشراف اطلاعاتی، تیمی از اشرار تروریست گروهک جیش‌الظلم که به دنبال اجرای اقدامات تروریستی بودند، در شهرستان راسک شناسایی و منهدم شد. به گزارش «ایسنا»، براساس این خبر در این عملیات مقادیر بسیار زیادی سلاح، مهمات، مواد منفجره و تجهیزات ساخت بمب از تیم مذکور کشف و نقشه آنان برای اقدامات خرابکارانه تروریستی با حجم بالا در منطقه خنثی شد.

این حملات و اقدامات درحالی ازسوی ایران به مقر گروهک تروریستی جیش‌الظلم (موسوم به جیش العدل) صورت گرفته که پیش از این گروهک مذکور که مقرهایش در پاکستان قرار دارد، در دو حمله به فرماندهی انتظامی شهرستان راسک واقع در سیستان و بلوچستان در تاریخ‌های 24آذر و 20دی ماه سال جاری منجر به شهادت نیروهای انتظامی این پاسگاه شده بود. در حمله 24 آذرماه این گروهک 11 مامور نیروی انتظامی و در حمله بیستم دی ماه یک مامور دیگر نیروی انتظامی دیگر به شهادت رسیدند. این گروهک طی سال‌های گذشته نیز بارها دست به حملاتی به خاک ایران زده است؛ از جمله در پاییز 1397 با حمله به یک پاسگاه ایران در مرز پاکستان، پنج مرزبان ایرانی را ربود.

جنایت تروریستی سال 88 در منطقه پیشین که منجر به شهادت سردار شوشتری شد، اقدام انتحاری علیه نمازگزاران در مسجد جامع و مسجد امام علی(ع) زاهدان، انفجار اتوبوس سپاه در جاده خاش و انفجار روز تاسوعای چابهار در سال 89 که منجر به شهادت جمع کثیری از مردم سنی و شیعه استان شد از دیگر اقدامات تروریستی این گروهک است. ایران بارها نسبت به اعمال این گروهک به پاکستان تذکر داده است. از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ماه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با جلیل عباس جیلانی سرپرست وزارت خارجه پاکستان با اشاره به حمله تروریست‌ها به مقر انتظامی در شهرستان راسک از طرف پاکستانی خواسته بود تا کشورش این گروهک را به عنوان یک گروه تروریستی مورد شناسایی قرار دهد.

واکنش اسلام‌آباد

اما در پی حملات ایران به مقرهای گروهک تروریستی جیش‌الظلم وزارت خارجه پاکستان از احضار کاردار سفارت ایران در این کشور به‌منظور اعتراض به این اقدام خبر داد. ازسوی دیگر پاکستان سفیر خود را از ایران فرا خوانده است. به گزارش «ایسنا»، وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرده است که تصمیم خود برای فراخواندن سفیرش از تهران را به دولت ایران اعلام و سفیر تهران در اسلام‌آباد نیز که به ایران سفر کرده، ممکن است در نتیجه این تحولات به پاکستان بازنگردد. وزارت خارجه پاکستان همچنین از تصمیم خود برای لغو تمامی دیدارهای عالی‌رتبه میان دو کشور که در حال حاضر در جریان هستند یا برای روزهای آتی برنامه‌ریزی‌ شده بودند خبر داده است‌. همچنین جلسه مشترک کمیته تجارت مرزی بین پاکستان و ایران که قرار بود روز گذشته برگزار شود توسط پاکستان تعلیق شد.

بنا براین گزارش، اسلام‌آباد اعلام کرده است که این اقدام غیرقانونی و کاملا غیرقابل قبول است و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. در ادامه واکنش‌های پاکستان، ستاد نیروی‌های مسلح این کشور جلسه مشترکی با نیروی هوایی اسلام‌آباد تشکیل داد و گزینه‌های پاسخ لازم به ایران را در این جلسه مورد بررسی قرار داد. ازسوی دیگر به گزارش عصر‌ایران، یک مقام ارشد امنیتی پاکستان که با آسوشیتدپرس مصاحبه کرده، ادعا کرد که ایران قبل از حمله هیچ اطلاعی به دولت پاکستان نداده و اسلام‌آباد این حق را برای خود محفوظ می‌داند که در زمان و مکان مورد نظر خود پاسخ دهد و چنین پاسخی کاملا سنجیده و مطابق با انتظارات عمومی خواهد بود.

میانجی‌گری چین

در کنار واکنش اسلام‌آباد، دولت چین که روابط نزدیکی با هر دو کشور دارد، خواستار خویشتن‌داری ایران و پاکستان شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مائو نینگ‌، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز گذشته خود گفت: «ما از هر دو طرف می‌خواهیم خویشتن‌داری کرده و از اقداماتی که منجر به تشدید تنش می‌شود اجتناب کنند و برای حفظ صلح و ثبات با یکدیگر همکاری کنند.» همچنین سفیر چین از پاکستان درخواست کرده است که یک جلسه فوری با مقامات ارشد پاکستان برگزار کند‌. به گزارش «دنیای اقتصاد» این سخنان در رسانه‌های پاکستانی، هندی و چینی بازتاب بسیاری داشته است‌.

بارها تذکر داده بودیم

مقامات ایران نیز روز گذشته به حمله صورت گرفته به گروهک جیش‌الظلم واکنش نشان دادند‌. از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه که طی نشستی در داووس سوئیس، در پاسخ به سوال «فرید زکریا» روزنامه‌نگار و مجری آمریکایی درباره حملات ایران به اربیل عراق و همچنین حملات منتسب به ایران به مواضع تروریست‌ها در پاکستان گفت: ما با پاکستان و عراق روابط بسیار خوبی داریم. بار‌ها در خصوص ضرورت مقابله با تروریسم و تامین امنیت مرز‌های مشترک گفت‌وگو کردیم و موافقت‌نامه‌هایی وجود دارد.

به گزارش تابناک، امیرعبداللهیان با تاکید بر این موضوع که در عملیات ایران علیه گروه‌های تروریستی در پاکستان هیچ یک از اتباع پاکستانی مورد هدف ایران نبوده‌اند، افزود: گروهی موسوم به جیش‌العدل که گروه ایرانی است و در پاکستان پناه گرفته‌اند و ما بارها با مقامات پاکستان در این مورد گفت‌وگو کردیم، عملیاتی را در ایران انجام دادند از جمله در راسک. وی با تاکید بر اینکه پاسخ ما به تروریست‌های ایرانی است، گفت: قبلا با وزیر خارجه پاکستان گفت‌وگو کردم. ما به حاکمیت پاکستان و عراق احترام می‌گذاریم اما اجازه نمی‌دهیم امنیت ما را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و اقلیم کردستان عراق نداریم. اقدام ما در راستای کمک به امنیت ایران، پاکستان و عراق و منطقه است. وی تصریح کرد: به حاکمیت این دو کشور احترام می‌گذاریم.

گفت‌وگو برای حل بحران

در همین حال روز گذشته پس از بحرانی که در روابط تهران و اسلام‌آباد به وجود آمد، وزیر خارجه ایران با همتای پاکستانی خود به صورت تلفنی رایزنی کرد. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو گفت عملیات ضدتروریستی روز سه‌شنبه ایران، علیه یک گروهک تروریستی ایرانی بوده و هیچ‌یک از اتباع پاکستان در این عملیات مورد حمله قرار نگرفته‌اند. وی در گفت‌وگو با «جلیل عباس جیلانی» وزیر امور خارجه پاکستان، ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه دو کشور، اهمیت تداوم همکاری‌ها و ارتباط نزدیک مسوولان دو کشور در حوزه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش «ایسنا»، وی امنیت پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران خواند و تصریح کرد: جریان موسوم به «جیش‌العدل» گروهکی تروریستی است که علیه امنیت مشترک دو کشور اقدام می‌کند. امنیت ایران بارها توسط این گروهک تروریستی ایرانی از خاک پاکستان مورد تهدید قرار گرفته و این گروهک بارها مسوولیت اقدامات تروریستی در خاک ایران را به عهده گرفته است. وزیر امور خارجه ایران تداوم گفت‌وگو، اتفاق‌نظر و همکاری طرفین در موضوعات دوجانبه، از جمله موضوع گروه‌های تروریستی را مهم ارزیابی و با اشاره به گفت‌وگوهای فراوان صورت‌گرفته میان مسوولان نظامی و امنیتی دو کشور، ابراز امیدواری کرد تبادل نظرها در مسیر درست روابط دو کشور و در راستای همکاری‌های قوی‌تر امنیتی تداوم یابد.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز با اشاره بر آرمان‌های مشترک 2 کشور و سابقه ایران و پاکستان در دفاع از یکدیگر و نیز مبارزه با تروریسم تاکید کرد: امنیت ایران نیز امنیت پاکستان است و هرگاه تهدیدی در خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته، دولت پاکستان علیه آن اقدام کرده است.  جیلانی همچنین حوزه‌های فراوان همکاری 2 کشور را برشمرد و از طرف ایرانی خواست اطلاعات مربوط به گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان را در راستای همکاری‌های مشترک دو کشور در اختیار پاکستان قرار دهد. او تاکید کرد «اسلام‌آباد انتظار دارد مقابله با گروه‌های تروریستی در پاکستان توسط نیروهای پاکستان انجام شود.»

پیش از این گفت‌وگوی تلفنی، امیر‌محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع با اشاره به عملیات موشکی سپاه پاسداران علیه مواضع داعش و موساد تاکید کرده بود: اگر از هر ناحیه‌ای مورد تهدید واقع شویم باید از تمامیت ارضی، منافع ملی و مردم خود حفاظت کنیم و در صورت وجود هرگونه تهدید حتما به آن عکس‌العمل نشان خواهیم داد. او همچنین تصریح کرد: البته پیش از انجام هر اقدامی تذکر می‌دهیم و از مسیرهای دیپلماسی، گفت‌وگو و مذاکرات مرزی استفاده می‌کنیم. اما اگر نتیجه‌ای نگرفتیم حتما اقدام خواهیم کرد که الان هم شاهد این اقدام هستیم.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به حضور برخی جریانات تروریستی در پاکستان گفته بود: ما با پاکستان همکاری اطلاعاتی و امنیتی داریم و در مقابله با گروه‌های تروریستی هستیم و یک ارتباط برادرانه داریم و دائما در حال تماس و ارتباط هستیم، اما متاسفانه برخی گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان لانه کرده‌اند.  وی اظهار کرد: ما به پاکستان بارها تاکید کردیم که این تروریست‌ها در خاک شما لانه کرده‌اند و البته پاکستان هم همیشه قول همکاری داده است، اما این نیازمند آن است که عزم جدی‌تر و قاطع‌تری را برای برخورد، اخراج و انهدام تروریست‌ها داشته باشد.

دیدار دیپلماتیک و یک رزمایش

تنش رخ داده در روابط ایران و پاکستان به دنبال حمله موشکی به جیش‌الظلم درحالی رخ داده است که سه‌شنبه شب امیرعبداللهیان، در حاشیه اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس با انور الحق، نخست‌وزیر موقت پاکستان دیدار کرد. به گزارش «ایسنا»، امیرعبداللهیان در این دیدار موضوع مبارزه با تروریسم را از موضوعات‌ مهم مورد توجه دو کشور دانست و بر لزوم پیگیری اجرای تفاهمات گذشته دو کشور در این زمینه تاکید کرد. نخست‌وزیر پاکستان نیز با اشاره به اینکه کشورش و ایران با چالش‌های مشترکی در منطقه مواجه هستند بر لزوم تلاش و همکاری مشترک دو کشور برای محدود کردن تهدیدات تروریستی تاکید کرد.

همزمان خبرگزاری ایرنا و ایسنا روز گذشته از برگزاری مانور مشترک نیروی دریایی ایران و پاکستان خبر دادند. براساس این گزارش تمرین مشترک یک روزه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، با مشارکت ناوهای موشک‌انداز و شناورهای رزمی نیروی دریایی دو کشور، در تنگه هرمز و خلیج فارس برگزار شده است. از سوی دیگر احمد وحیدی، وزیر کشور شامگاه سه‌شنبه در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان گفت: مرزهای ایران و پاکستان مرزهای صلح و دوستی بوده و خواهد بود و روابط بین دو کشور بسیار خوب و نزدیک است.

AP24017466743382 (5)-Enhanced copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان