چرا آمارهای خوب، حال مردم آمریکا را بهتر نکرد؟

مثلث تولید نارضایتی

شماره روزنامه: ۵۹۲۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۸ ...

عقب‌ماندگی احساسات مصرف‌کننده

به بیان دیگر، آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که اقتصاد در وضعیت بدی قرار دارد و رئیس‌جمهور این کشور در حال سوءمدیریت آن است. اقتصاددانان برای سنجش و درک احساسات مردم به وضعیت اقتصادی از شاخص احساسات مصرف‌کننده از دانشگاه میشیگان استفاده می‌کنند. در دو سال گذشته، این شاخص در سطوح پایینی قرار گرفت که آخرین بار در طول بحران مالی جهانی2008 در آن سطح قرار گرفته بود. درحالی‌که این شاخص خود را بازیابی کرده است و حتی با وجود بهبود در ماه دسامبر، هنوز 30درصد کمتر از اوج اخیر خود، یعنی در آستانه بحران کووید-19 در اوایل سال2020 قرار دارد. نظرسنجی‌های دیگر نیز این وضعیت را تایید می‌کند.

نظرسنجی اکونومیست از 1500آمریکایی حاکی از آن است که تقریبا نیمی از آنها فکر می‌کنند که اوضاع اقتصادی در حال بدتر شدن است. زمانی که سوالات به بخش عملکرد رئیس‌جمهور این کشور می‌رسد، اوضاع بدتر نیز می‌شود. دوسوم پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی گالوپ در ماه نوامبر، عملکرد بایدن در اقتصاد را تایید نمی‌کنند. همه اینها در حالی است که آمریکا در چند سال گذشته از همتایان بزرگ و توسعه‌یافته خود پیشی گرفته است.

 چرا افراد دلسردند؟

این واقعیت که بسیاری از آمریکایی‌ها از چنین اقتصاد قدرتمندی دلسرد شده‌اند، مجموعه‌ای از نظریه‌ها را به وجود آورده است. دسته اول استدلال می‌کنند که شهروندان کاملا حق دارند که احساس ناراحتی کنند؛ چراکه تورم دستمزد آنها را کاهش داده و با تعدیل شاخص بهای مصرف‌کننده، میانگین درآمد کارگران بخش خصوصی در همان سطح فوریه2020، یعنی درست قبل از شیوع کووید، گیر کرده است. از آن‌سو برخی معتقدند تجربه شیرین کمک‌های دولتی در دوران پاندمی نیز در شکل‌گیری این نارضایتی بی‌تاثیر نیست. در حال حاضر، درآمد شخصی پس از کسر مالیات حدود 15درصد کمتر از مارس2021 است؛ یعنی درست زمانی که دموکرات‌ها بلافاصله پس از روی کار آمدن بایدن، بسته محرک اقتصادی بزرگی را به تصویب رساندند. افزایش شدید نرخ بهره برای مهار تورم، وام مسکن و خودرو را بسیار گران‌تر از گذشته کرده است. مقرون به صرفه بودن مسکن در سال گذشته به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده و به یک هدف آسان تبلیغاتی برای منتقدان بایدن تبدیل شده است.

 دلبستگی سیاسی و دلسردی

با این حال یک مطالعه نشان می‌دهد که حدود 30درصد از شکاف احساسات شاخص مصرف‌کننده به خصومت‌های سیاسی بازمی‌گردد. ضدیت جمهوری‌خواهان نسبت به کاخ سفید تحت کنترل دموکرات‌ها ممکن است حدود 30درصد از شکاف احساسات امروز را تشکیل دهد. عنصر موثر دیگر می‌تواند لحن پوشش خبری باشد. یک مطالعه از موسسه بروکینگز، رابطه بین داده‌های اقتصادی و شاخصی از احساسات اخبار اقتصادی را مورد مطالعه قرار داده است و براساس آن، از سال2021، شاخص احساس اخبار، مانند شاخص احساسات مصرف‌کننده، به‌طور قابل توجهی بدتر از آن چیزی است که از داده‌ها انتظار می‌رود.

توضیح نهایی درباره فاصله وضعیت اقتصادی و احساسات افراد این است که این شکاف صرفا یک فاصله طولانی میان بهبود پس از همه‌گیری و احساسات درباره اقتصاد است. اقتصاد آمریکا یک دوره پر از افت و خیز را پشت سر گذاشته است. بلاتکلیفی شدید سال‌های کووید، از دست دادن شغل، تعطیلی مدارس، ورشکستگی و بیماری بر مردم تاثیر گذاشته است. بسیاری هنوز از نبرد با تورم ناراحت هستند. اگرچه تورم تعدیل شده است، اما قیمت‌ها تقریبا 20درصد بیشتر از زمانی است که بایدن به قدرت رسید. به نظر می‌رسد همین عوامل برای توضیح نارضایتی عمیق آمریکایی‌ها درباره اقتصادشان کفایت کند و بتواند بخش خوبی از آن را توضیح دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان