عملکرد غیرقابل‌قبول در پذیره‌نویسی‌ها

سرنوشت صنعت پالایشی با مصوبه جدید

شماره روزنامه: ۵۹۳۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۱/۱ ...

در نهایت باید گفت مصوبه جدید باعث می‌شود کرک اسپرد بنزین در اثر فرمول جدید به میزان 40 الی 50درصد نسبت به مصوبه سالیان قبل کاهش یابد که این موضع تاثیر قابل‌توجهی روی سودآوری شرکت‌های این گروه خواهد داشت و باعث ایجاد فشار فروش قابل‌توجه روی نمادهای این گروه و سرایت فشار فروش و ترس به سایر صنایع و گروه‌های بازار می‌شود. اتفاقات مذکور باعث شد در روز گذشته شاهد خروج هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از سهام و صندوق‌های سهامی باشیم و ارزش معاملات خرد با ثبت مبلغ 6هزار و 600میلیارد تومانی در روز گذشته از تمامی روزهای یک ماه اخیر فراتر رفت. روز شنبه صندوق‌های درآمد ثابت با خروج پول حقیقی به میزان 700میلیارد تومانی مواجه شدند.

عملکرد غیرقابل‌قبول در پذیره‌نویسی‌ها

نارضایتی‌ها از پذیره‌نویسی فصبا و شگستر طی روزهای اخیر بیشتر شده است، چرا که گواهی پذیره نماد شگسترح که در اوایل مهرماه سال جاری با قیمت 152تومان عرضه شده بود در اواخر دی‌ماه تبدیل به سهام با نماد شگستر شد که با قیمت 164تومان بازگشایی و معامله شد. در روز 30 دی‌ماه نیز قیمت سهم در همان محدوده 164تومان بود. به عبارت دیگر معادل 8درصد رشد قیمتی داشته که تقریبا با بازدهی اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی در همین بازه سه‌ماهه برابری می‌کند.  فصباح که 30 آبان با قیمت 484تومان عرضه شد، در اواخر دی‌ماه توانست حق تقدم را به سهام تبدیل کرده و افزایش سرمایه را ثبت کند و از همان تاریخ قابلیت فروش پیدا کرد، اما به محض تبدیل شدن حق تقدم به سهام فشار فروش قابل‌توجهی روی معاملات نماد ایجاد شد، به نحوی که از 25 دی‌ماه تاکنون صف فروش مستمر و قابل‌توجهی روی تابلوی سهام دیده می‌شود.

به‌هرحال از زمان پذیره‌نویسی حق تقدم فصباح تا کنون سود غیرقابل‌شناسایی معادل 6درصد برآورد شده و همچنان تابلو متعادل نشده است. انتظار می‌رود این پذیره‌نویسی برای دارندگان با سود ناچیزی و کمتر از بازدهی اوراق درآمد ثابت شناسایی همراه باشد؛ به همین دلیل می‌توان گفت عملکرد خوبی در پذیره‌نویسی‌های اخیر مشاهده نشده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان