پرویز مظلومی: قایدی دیر در تیم ملی به کار گرفته شد

تیم ملی ایران در چارچوب هفته دوم مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، جمعه، به مصاف تیم ملی هنگ‌کنگ رفت که این بازی در نهایت با برتری یک بر صفر ملی‌پوشان به پایان رسید.

پرویز مظلومی که در اوایل دهه نود برای نشستن روی نیمکت استقلال توالی جالبی با قلعه‌نویی داشت، معتقد است توقع از تیم ملی ایران بالاست و این توقع باید پایین بیاید.

به گزارش شهروند، تیم ملی ایران در چارچوب هفته دوم مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، جمعه، به مصاف تیم ملی هنگ‌کنگ رفت که این بازی در نهایت با برتری یک بر صفر ملی‌پوشان به پایان رسید. با وجود پیروزی شاگردان امیر قلعه‌نویی در گام دوم جام ملت‌ها، انتقادات زیادی به نحوه عملکرد تیم ملی در این بازی وارد شد. در حالی‌که خیلی‌ها انتظار داشتند که تیم ملی در این بازی بتواند با یک نمایش مقتدرانه، از سد حریف خود بگذرد، اما این تیم هنگ‌کنگ بود که ملی‌پوشان کشورمان را به دردسر انداخت و حتی فرصت این را داشت که بتواند به گل برسد و شرایط بازی را به‌طور کلی عوض کند.

این اتفاق حتی واکنش امیر قلعه‌نویی را حین بازی هم به همراه داشت. سرمربی تیم ملی در جریان بازی به‌خاطر اتفاقاتی که رقم خورده بود، از نمایش شاگردانش عملکرد خیلی خوبی نداشت و حتی در نشست خبری پس از بازی هم نسبت به این عملکرد واکنش نشان داد و گفت: «یکی از مشکلات بازیکنان ایرانی این است، کیفیتی را که در هر بازی باید داشته باشند، ندارند. من به‌عنوان یک مربی با این نوع بازیکنان مشکل دارم. بازیکنان معمولا کیفیت 70 تا 80 درصد دارند، اما نمی‌دانم امروز چه شد. شاید تأثیر بازی ژاپن بود یا تیم هنگ‌کنگ را دست‌کم گرفتیم.»

پرویز مظلومی، پیشکسوت فوتبال ایران، در گفت‌وگویی درخصوص شرایط این روزهای تیم ملی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا صحبت‌های مختلفی را مطرح کرد. او معتقد بود که نباید فشار روی بازیکنان تیم ملی برای قهرمانی باشد و این فشار باید کاهش پیدا کند تا توانایی فنی تیم ملی بیشتر شود و مقابل حریفان خود عملکرد موفقیت‌آمیزی را ارائه دهد. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

آقای مظلومی عملکرد تیم ملی را در بازی مقابل هنگ‌کنگ چطور ارزیابی کردید؟

آرزوی موفقیت برای بازیکنان دارم. امیدوارم بازیکنان بازی گذشته خود را مقابل هنگ‌کنگ فراموش کنند، اما فکر می‌کنم بازیکنان در این بازی مقداری بی‌انگیزه بودند و دلیلش را باید کادر فنی متوجه شود. ما با این بازی مقداری ناامید شدیم. بازی‌های مقدماتی به شکلی است که حتی تیم‌های بزرگ آسیا به مشکل‌ می‌خورند، چون تیم کامل خود را در زمین نمی‌گذارند و از تمام ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کنند و با احتیاط‌تر بازی می‌کنند. بازیکنان تیم ملی هم در بازی مقابل هنگ‌کنگ با احتیاط بازی کردند.

مصاف تیم ملی مقابل امارات در آخرین بازی مرحله گروهی را چطور می‌بینید؟

انتظار مردم این است که نتیجه خوب بگیرند. تیمی که برای قهرمانی می‌رود، کاری به این ندارد که به چه تیمی برخورد می‌کند. سرگروهی ایران با یک مساوی مقابل امارات مسجل می‌شود و امارات تیمی نیست که برای تیم ملی مشکل‌ساز شود و بازیکنان ما به شرطی که محکم‌تر بازی کنند، می‌توانند عملکرد موفقیت‌آمیزی از خود ارائه دهند. با این نتایجی که کره و ژاپن گرفته‌اند، مشخص نیست چه تیمی، به چه تیمی می‌خورد، اما مردم و ما نگران هستیم و امیدوارم در بازی‌های بعدی، شرایط خوبی برای تیم ملی رقم بخورد.

عملکرد بازیکنان تا اینجای کار مطلوب بوده است؟

در بازی تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ، احتیاط در بازیکنان وجود داشت، اما تیم ما نشان داده است که در دفاع آشفته است، البته در بازی گذشته، کل تیم مشکل داشت و در نقاط مختلف دچار مشکلاتی شدیم. طارمی مثل روزهای گذشته‌اش نبود و انتظار می‌رفت که عملکرد بهتری از خودش نشان دهد، البته این را باید بگویم که توقع از تیم ملی بالاست و باید این توقع را پایین بیاوریم. الان همه می‌گویند تیم ملی باید قهرمان شود و این روی بازیکن فشار می‌‌آورد و بازیکن اگر در فشار باشد، توانایی فنی‌اش را نمی‌تواند ارائه دهد. امیر قلعه‌نویی، مربی باتجربه‌ای است و دستیارانش هم می‌توانند به او کمک کنند تا تیم ملی به شرایط خوب خود برگردد.

مهدی قایدی در ٢ بازی گذشته تیم ملی در جام ملت‌های آسیا موفق شده ٢ گل به ثمر برساند و تک گل سه امتیازی بازی دوم را به نام خودش ثبت کند. عملکرد این بازیکن چطور بوده است؟

گلی که مهدی قایدی در بازی با هنگ‌کنگ به ثمر رساند، یک مهاجم حرفه‌ای و تمام‌عیار هم به سختی می‌تواند به ثمر برساند. قایدی، بازیکن خوب و تأثیرگذاری است و مقداری دیر در تیم ملی به‌کار گرفته شد. این بازیکن تک به تک‌ها را راحت‌ برمی‌دارد و از نظر روحی شرایط خوبی دارد و در بازی‌های آینده به تیم ملی می‌تواند کمک کند. ما درخط حمله نفرات بسیار خوبی داریم، اما در دفاع مقداری شرایطمان نگران‌کننده است و در بازی‌های سنگین ممکن است به مشکل بخوریم. در درجه اول باید دفاع تیمی را درست و تاکتیک‌های خود را در کارهای دفاعی قوی کنیم. نباید بگوییم فقط مدافعان باید کار دفاع را انجام دهند و باید کل تیم شرایط دفاعی را بهتر کند تا فشار روی مدافعان‌مان کمتر شود.

سامان قدوس در این دو بازی، نبض بازی‌سازی و میانه میدان را به شکل خوبی در اختیار گرفته است. نظرتان درخصوص این بازیکن چیست؟

قدوس در این دو بازی خوب عمل کرده است. من بقیه هافبک‌ها را به یک شکل می‌بینم و مدل کاری‌شان مثل همدیگر است. قدوس یک بازیکن رو به جلو است و تکنیک خوبی دارد و این می‌تواند به ما کمک کند. بقیه هافبک‌های ما بیشتر شکل تدافعی دارند و برای همین است که عملکرد سامان قدوس مورد توجه قرار می‌گیرد.

باتوجه به در پیش بودن مرحله حذفی مسابقات، فکر می‌کنید تیم ملی بتواند نمایش خوبی مقابل تیم‌های بزرگ آسیا در بازی‌های آینده داشته باشد؟

تیم ایران همیشه جلوی تیم‌های بزرگ‌تر بهتر بازی می‌کند و عملکرد ما در بازی مقابل‌ تیم‌هایی مثل کره‌جنوبی، مثل این بازی‌های اخیر نخواهد بود و انگیزه و تاکتیک ما مقابل تیم‌های بزرگ متفاوت است، البته تا اینجای کار تیم‌هایی همچون عراق و اردن توانستند عملکرد خوبی داشته باشند و نمایش موفقیت‌‌آمیزی از خود ارائه دهند. همچنین در تیم‌های هم‌گروه خودمان، خیلی از بازیکنان فلسطین لژیونر هستند و بازیکنان تیم هنگ‌کنگ برای کشورهای دیگر هستند و این نشان می‌دهد که تیم‌ها، خودشان را برای این مسابقات بزرگ آماده می‌کنند.

به‌عنوان سؤال پایانی، چقدر به قهرمانی ملی‌پوشان در جام ملت‌های آسیا امیدوار هستید؟

ما رفتیم که قهرمان شویم، البته تدارک خیلی ایده‌آلی صورت نگرفته است اما تیم ملی می‌تواند قهرمان شود و این بستگی به رقبایی دارد که ما در مرحله حذفی به آنها برمی‌خوریم و شرایط آن‌ بازی‌ها هم بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. برخی اوقات می‌شود شرایط برای موفقیت یک تیم جور نباشد و به قولی روزش نباشد و در بازی تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ، روز تیم ملی نبود. به‌نظر من، قهرمان، بازی به بازی مشخص می‌شود و هیچ‌کس از روز اول نمی‌تواند بگوید که فلان تیم، قهرمان خواهد شد اما امیدوارم که تیم ملی بتواند در این مسابقات عملکرد خوبی از خودش نشان دهد و به قهرمانی برسد، چون مردم نیاز به شادی دارند و دعای مردم هم پشت بازیکنان تیم ملی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان