ماهان شبکه ایرانیان

چکاپ «معاینه‏‌فنی» خودروهای در حال حرکت توسط شهرداری تهران؛ نیمی از برگه‏‌های «عدم‌آلایندگی» باطل شد

آژیر تست خیابانی خودروها

دو سوم خودروهای فعال در پایتخت، از «میان‌‌بر قانونی» اما فاقد اعتبار واقعی به «برگه‌‌های معاینه‌‌فنی» می‌‌رسند؛ علت چیست؟

تست سالانه معاینه‌‌فنی خودروها، در گام اول باعث «سنجش میزان انتشار ذرات معلق و گازهای آلاینده هوا از اگزوز خودروها» می‌شود که در صورت «انتشار بیش‌‌از سقف مجاز تعیین شده در مراکز معاینه‌‌فنی خودرو»، مالک موظف به «تنظیم موتور خودرو» در سقف مجاز می‌شود که پیامد آن، «کاهش آلودگی‌‌هوا» است. اما این آزمون نشان داد، دو سوم از خودروهایی که «برگه معاینه‌‌فنی» دارند، در تست خیابانی شهرداری، «خودروهای آلوده» تشخیص داده‌‌ شدند به این معنا که «به رغم داشتن برگه سلامت خودرو»، میزان انتشار آلایندگی از اگزوز آنها، «بیش از سقف مجاز» تعیین شده برای پایتخت است. علت این تعارض، ‌‌ به قانون مربوط به «اخذ معاینه فنی خودرو از هر مرکز (چه داخل شهر تهران و چه خارج از شهر تهران)» برمی‌گردد که به‌رغم این مسیر قانونی، اما با توجه به «شدت سخت‌‌گیری یا تسهیل دستگاه‌‌های سنجش آلایندگی در مراکز مختلف سراسر کشور»، این مدل عملا میان‌‌بر قانونی برای فرار از «رعایت حد مجاز آلایندگی خودرو مخصوص شهر تهران» محسوب می‌شود. خودروها 83‌درصد از گازهای آلاینده هوای پایتخت و 61‌درصد از ذرات معلق در آسمان را تولید می‌کنند که سهم بالایی در آلودگی‌‌هوا محسوب می‌شود. درباره آژیر تست خیابانی خودروهای فعال در شهر تهران با مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت‌‌وگو کرده‌‌ایم.

35‌درصد از خودروهای سبک؛ فاقد معاینه فنی

مدیرعامل ستاد معاینه خودروهای تهران در گفت‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: طرح کنترل کنار جاده‌‌ای با هدف مشخص شدن وضعیت آلایندگی خودروهای عبوری در شهر به صورت میدانی اجرایی شده تا مشخص شود که چه تعداد از خودروهای عبوری در شهر، در شرایط مطلوب آلایندگی قرار دارند.

سید محمد مهدی میرزایی قمی مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص نتایج حاصل از پایش خودروها در طرح کنترل کنار جاده‌ای که از سه هفته پیش با تشدید آلودگی هوا در شهر تهران با مشارکت پلیس راهور تهران بزرگ آغاز شده اظهار کرد: در این بازه زمانی تعداد 789 دستگاه خودروی سبک متوقف و با استفاده از تجهیزات آزمون آلایندگی کنترل شده است. از این تعداد خودرو، 35‌درصد آن فاقد معاینه فنی بوده‌اند.  میرزایی قمی در خصوص محل اخذ معاینه فنی خودروهای دارای گواهی معاینه فنی گفت: از خودروهای دارای معاینه فنی تنها 25‌درصد از آن به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده و 75‌درصد از آنها از مراکز خارج از شهر تهران گواهی معاینه فنی دریافت کرده‌اند.  او با اشاره به این مساله که نتایج این طرح می‌تواند جهت افزایش اثربخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات توسط مراجع ذی‌صلاح و ارگان‌های بالادستی مورد استفاده قرار گیرد افزود: نتایج آزمون آلایندگی این خودروها نشان می‌دهد که 56‌درصد دارای شرایط تعیین شده حدود مجاز آلایندگی سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده و در این آزمون قبول و 44‌درصد آنها در این آزمون به علت آلایندگی مردود شده‌اند. همچنین ارزیابی اطلاعات حاکی از آن است که 56‌درصد از خودروهای دارای معاینه فنی از آزمون آلایندگی مردود شده‌اند که این‌درصد مردودی با توجه به‌درصد بالای مراجعات به مراکز خارج از شهر تهران دور از انتظار نیست.  مدیرعامل ستاد معاینه فنی در خصوص رده سنی خودروهای سبک مورد ارزیابی قرار گرفته در این طرح بیان کرد: 728 دستگاه خودرو با عمر بیش از چهار سال و 61 دستگاه خودرو با عمر 4 سال و کمتردر این طرح مورد پایش قرار گرفته‌اند.  گفتنی است در این طرح خودروهای سبک که در شهر تردد می‌کنند به صورت تصادفی متوقف و با استفاده از تجهیزات میزان آلایندگی آنها اندازه‌گیری می‌شود. در این بررسی، خودروهای آلاینده و دودزا توسط پلیس راهور جریمه و با کنترل آنلاین معاینه فنی آنان، در صورت صحت معاینه فنی و مردودی در آزمون نسبت به ابطال آن اقدام می‌شود. برهمین اساس از ابتدای طرح تا به امروز معاینه فنی 169 دستگاه خودرو ابطال و برای 210 دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی یا دودزا بودن توسط پلیس جریمه صادر شده است.

کدام دوربین‌‌ها «رهگیری» می‌کنند؟

مدیرعامل ستاد معاینه‌‌فنی خودروهای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که «کدام دوربین‌‌های سطح شهر، خودروهای فاقد معاینه‌‌فنی را رهگیری می‌کنند؟»، گفت: دوربین‌های محدوده طرح کاهش و طرح ترافیک دارای «قابلیت پردازش تصویری تخلفات معاینه فنی» بوده و خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت تردد در این محدوده به صورت مکانیزه روزانه مبلغ 52‌هزار تومان توسط پلیس اعمال قانون و جریمه می‌شوند. علاوه بر این در خصوص سایر دوربین‌ها مانند دوربین‌های ثبت تخلفات چراغ قرمز در صورت تخلف یک خودرو وضعیت معاینه فنی آن نیز کنترل می‌شود. گفتنی است جهت افزایش اثر بخشی معاینه فنی در بحث کنترل آلایندگی و تصادفات لازم است تعداد دوربین‌های پردازش تصویری تخلفات معاینه فنی افزایش و در نهایت به کلیه دوربین‌های سطح شهر تسری یابد مضاف بر اینکه به‌زودی بنا براعلام شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران به تمام زیرساخت دوربین‌‌های کنترل ترافیک تهران، «رهگیری معاینه فنی» اضافه می‌شود.  این مقام شهرداری تهران همچنین درباره «اقدام شهروندان تهرانی به دریافت برگه معاینه‌‌فنی از مراکز خارج از محدوده پایتخت» نیز تصریح کرد: سهم مراکز معاینه شهر تهران از خودروهای پلاک تهران تنها 37‌درصد است و بالغ بر 40‌درصد از خودروهای پایتخت به مراکز خارج از شهر تهران مراجعه می‌کنند.بدون تردید جهت افزایش اثر بخشی معاینه فنی در بحث کاهش آلودگی هوا باید سطح معاینه فنی در کلان‌شهرها با سایر شهر‌ها متفاوت باشد.ایجاد بسترهای قانونی این رویه به نحوی رعایت عدالت اجتماعی نیز محسوب می‌شود.خودرویی که در شهری که با مشکل آلودگی روبه‌رو نیست تردد می‌کند نیازی نیست با شرایط سخت گیرانه یک کلان‌شهر با بحران آلودگی هوا مورد ارزیابی و پایش قرار گیرد.البته این مهم باید در قانون پیش‌بینی شود چون بر اساس آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگه معاینه فنی خودرو مصوب هیات وزیران گواهی معاینه فنی که از طریق مراکز معاینه فنی در چارچوب سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی صادر می‌شود در سراسر کشور معتبر است.

در خصوص امکان تفکیک معاینه فنی خودروها بر اساس نوع و محل دریافت، اطلاعات مربوط به معاینه فنی خودروها در کشور در یک سامانه واحد ملی ثبت می‌شود که در صورت الزام و ایجاد محدودیت برای اخذ معاینه فنی این موضوع به سادگی از طریق نرم‌افزار توسط وزارت کشور امکان‌پذیر است.البته این موضوع پیشنهاد و در دست پیگیری است و در صورت طی مراحل قانونی و اخذ مجوز لازم بسترهای آن از طریق دولت و وزارت کشور ایجاد می‌شود. با این حال معاینه فنی چه از جانب دستگاه‌های مسوول در این حوزه که در قانون مشخص است و چه از جانب شهروندان جای هیچ‌گونه تساهل و تسامحی ندارد.معاینه فنی مستقیم با جان و سلامت شهروندان در ارتباط است. بر اساس نتایج آزمون خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز در ده ماه امسال نقص مربوط به سیستم ترمز 101‌هزار دستگاه خودرو شناسایی و رفع ایراد شده است.خودروهایی که می‌توانستند هر کدام موجب تصادف و بروز یک حادثه غیر‌قابل جبران شوند. وظایف دستگاه‌ها در بحث نظارت بر مراکز معاینه فنی کاملا مشخص است و متولیان امر در صورت اهمال باید پاسخگو باشند. مردم نیز در بحث نظارت بر مراکز مسوول هستند.در درجه نخست خود شهروند و راکب از وسیله نقلیه استفاده می‌کند و هر گونه اغماض در بحث معاینه فنی خطرات جدی آن متوجه خود اوست.شهروندان باید نسبت به عملکرد مراکز حساس باشند و در صورت مشاهده هر گونه سهل‌انگاری ضمن عدم‌استفاده از خدمات آن مرکز، موضوع را به دستگاه‌های نظارتی گزارش دهند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان