منشا آب روی زمین پیدا شد

محققان انتظار داشتند به اندازه نیکل و کبالت، آهن پیدا کنند. اما در عوض، آنها مقدار زیادی آهن از دست رفته پیدا کردند که دلالت بر وجود اکسیژن و در نتیجه آب دارد. به طور خلاصه، آنها به این نتیجه رسیدند که مواد اولیه تشکیل دهنده منظومه شمسی داخلی احتمالاً شامل آب در زمین است.

یک شهاب سنگ نشان می‌دهد که آب روی زمین ممکن است از صخره‌های فضایی باستانی آمده باشد.

به گزارش فارس، زمین و بقیه سیارات صخره‌ای درونی منظومه شمسی محصول تعداد بی‌شماری از سیاره‌های کوچک (سنگریزه‌ها و غبار کیهانی اولیه) هستند که بیش از 4 میلیارد سال پیش کنار هم جمع شدند. اکنون، یک تحلیل جدید نشان می‌دهد که آن سیاره‌های کوچک قبلاً حاوی آب بودند.

محققان نمونه‌هایی از شهاب‌سنگ‌هایی را آزمایش کردند که به گفته آن‌ها به اندازه آن سیاره‌های کوچک قدیمی هستند. با انجام این کار، ردپای واکنش های شیمیایی را یافتند که در حضور آب اتفاق می افتد.

امروزه هیچ آبی در این نمونه ها یافت نمی شود، اما دانشمندان هنوز هم می توانند اثرات آبی را که زمانی آن بودند ردیابی کنند.

اگر آب در حضور عناصر دیگر باشد، با گذشت زمان، اتم‌های اکسیژن مولکول‌های آب از هم جدا می‌شوند و به همان عناصر می‌پیوندند. به عنوان مثال، آب و آهن باعث تولید اکسید آهن می شود. این ماده ای است که سطح مریخ را به رنگ قرمز زنگ زده کرده است.

با این حال، حتی آن اکسید آهن هم اکنون مدت‌ها است که در شهاب‌سنگ‌ها از بین رفته اما وقتی محو شد، مقدار کمی از آهن شهاب‌سنگ‌ها را از بین برد. بنابراین، دانشمندان می توانند با اندازه گیری سطح آهن یک شهاب سنگ در مقایسه با سایر عناصر سنگ فضایی، آزمایشهایی را برای وجود آب انجام دهند.

منشا آب روی زمین پیدا شد

محققان انتظار داشتند به اندازه نیکل و کبالت، آهن پیدا کنند. اما در عوض، آنها مقدار زیادی آهن از دست رفته پیدا کردند که دلالت بر وجود اکسیژن و در نتیجه آب دارد. به طور خلاصه، آنها به این نتیجه رسیدند که مواد اولیه تشکیل دهنده منظومه شمسی داخلی احتمالاً شامل آب است.

پل آسیمو، زمین‌شناس و ژئوشیمی‌دان موسسه فناوری کالیفرنیا، در بیانیه‌ای گفت: «تفاوت بین آنچه در شهاب‌سنگ‌های درونی منظومه شمسی اندازه‌گیری کردیم و آنچه انتظار داشتیم، نشان‌دهنده فعالیت اکسیژن حدود 10هزار برابر بیشتر است».

اگر هیدروژن و اکسیژن آب در این سنگ ها وجود داشته باشد، نشانه خوبی است که عناصر دیگری (کربن و نیتروژن که برای ایجاد حیات حیاتی هستند) در ابتدا نیز وجود داشته‌اند.

یافته های محققان طی مقاله ای در 9 ژانویه در مجله Nature Astronomy منتشر شد.

دانشمندان پیش از این در مورد وجود نشانه های آب در مریخ نیز یافته هایی داشتند که این یافته نشان می‌دهد که می‌توان ذخایر رودخانه‌ای کشف‌نشده در این سیاره را متصور شد و حتی بخش بزرگ‌تری از رسوب مریخ می‌تواند توسط رودخانه‌ها در طول یک دوره قابل سکونت در تاریخ مریخ ساخته شده باشد. رودخانه های روی زمین، برای زندگی بسیار مهم هستند و همه چیز نشان می دهد که این رودخانه ها در مریخ رفتار مشابهی دارند.