جشنواره بین المللی فیلم فجر کجاش بین المللی است؟

جشنواره‌ای که ۹ روز مانده به آغاز آن هیچ خبری از فیلم‌ها و برنامه بخش بین‌الملل آن نیست چگونه بین المللی است؟

عصر ایران ؛ نهال موسوی - تا شروع چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر کمتر از 10 روز مانده است اما پرسش اصلی این است واقعا این جشنواره بین المللی است؟ 

جشنواره فیلم فجر همواره دو بخش مجزا از هم داشته بخش سینمای ایران و سینمای بین الملل به همین دلیل هم اسم آن را گذاشته‌اند جشنواره بین المللی فیلم فجر، اما در این فرصت کم باقیمانده تا شروع این دوره تنها چیزی که از آن هیچ اطلاعاتی در دست نیست بخش بین الملل است. 

یک زمانی بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر یکی از جذاب ترین بخشهای ان بود و بسیاری از فیلم‌های مهم و متعلق به سینمای متفاوت جهان در آن حضور داشت و از طریق آن می‌توانستیم آثار سینماگران و فیلم‌های مطرح جهان را بر روی پرده سینما ببینیم، امروز هم باید از همین پتانسیل استفاده می‌شد والا در جهان امروز بهر حال هر فیلمی بعد از مدتی نسخه ویدئویی آن منتشر می‌شود و با تلویزیون خانه یا حتی لب تاپ و موبایل هم قابل دیدن است.

در دوره‌های مختلف جشنوارهٔ فجر سینماگران صاحب سبک و بزرگی از جمله کوستا گاوراس، فرانچسکو رزی، کشیشتف زانوسی، رابرت چارتوف، بروس برسفورد، آگنیشکا هولاند، شیام بنگال، بلا تار، یان تروئل، آندری زویاگینتسف، رستم ابراهیم‌بیگف، تئو آنجلوپولوس، ماریو مونیچلی، نوری بیلگه جیلان، مصطفی عقاد، لوران کانته، سمیح کاپلان‌اوغلو، داریوش خنجی، الیور استون و پل شریدر و ... حضور داشته‌اند.

جشنواره بین المللی فیلم فجر کجاش بین المللی است؟

از سال 1393 بخش ملی و بین الملل از هم جدا شد و مانند دو جشنواره مجزا برگزار شدند که اتفاقا به لحاظ برنامه ریزی و سینمایی عمل درستی بود و نتیجه آن هم مشخص بود اما با آمدن دولت رئیسی دوباره این دو جشنواره در هم ادغام شد و یک سال که اصلا بخش بین املل حذف شد (به دلیل کرونا)  و سالهای بعد هم در واقع فقط اسم آن وجود دارد و خبری از اتفاقی در بخش بین الملل نیست.

امسال تنها نکته گفته شده در مورد بخش بین الملل این است که محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در نشست مطبوعاتی روز 23 دی ماه اعلام کرد: «میزان استقبال تولیدکنندگان خارجی بسیار بالا بود. در جشنواره فجر آثار ثبت شده فیلم کوتاه در بخش بین الملل به 131 اثر رسید. 630 فیلم در جشنواره در بخش بین‌الملل داریم. در این دوره کارها و اشخاص برجسته حضور دارند.» 

هر کسی که اهل سینما باشد به راحتی متوجه خواهد شد که این جمله چه اندازه پر از اشکال است، این عدد 630 فیلم نشانگر تعداد آثاری است که خواستار حضور در جشنواره بین المللی فیلم فجر شده‌اند نه این که ما 630 در این بخش داشته باشیم، طبیعتا مانند تمام جشنواره‌های دنیا برنامه ریزهای جشنواره فجر از این 630 فیلم باید یک تعدادی حدود 20 فیلم را انتخاب کنند تا در جشنواره نمایش داده شود و از بین این آثار برگزیده برترین‌ها انتخاب شود.

هیچ جشنواره‌ای در جهان وجود ندارد که بتواند 630 فیلم را نمایش بدهد اگر فقط برای یکبار روزی 10 فیلم هم نمایش دهند باز 63 روز طول خواهد کشید.

پس اطلاعاتی که به وزیر ارشاد داده‌اند این است که 630 فیلم خواستار حضور در جشنواره شده‌اند که متاسفانه وزیر ارشاد به دلیل نا آگاهی از این قضیه تمامی آنها را به عنوان فیلم‌های حاضر در جشنواره اعلام کرده‌اند!

جشنواره بین المللی فیلم فجر کجاش بین المللی است؟

البته رئیس سازمان سینمایی هم قبل از آن در ششمین همایش سراسری مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز 10 دی ماه خبر از رکورد شکنی داد و اعلام کرد: «در حوزه بین المللی بر خلاف تحریم هایی که صورت گرفته است 621 اثر در این بخش به ثبت رسیده است. با توجه به این آمار رکورد حوزه بین‌المللی در جشنواره فیلم فجر شکسته شد.» (رئیس سازمان سینمایی حرف از 621 اثر می‌زند و وزیر ارشاد 630 فیلم!)

به سایت رسمی جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و دوم هم که نگاه کنید به غیر از اخبار و یا مصاحبه با فیلمسازان داخلی هیچ خبر دیگری از بخش بین الملل نیست. تنها خبر موجود درباره بخش بین الملل یک فراخوان برای ثبت نام در کارگاه‌ها و نشست های تخصصی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است که در ان هم فقط اشاره به تاریخ برگزاری آنها از 17 تا 21 بهمن شده است  با حضور اساتید بین المللی!  بدون اعلام دقیق موضوع کارگاه‌ها و یا نشست تخصصی و اسم اساتید یا افراد حاضر در ان!

واقعا مرزهای بین المللی را جشنواره چهل و دوم جابجا کرده است! البته سال گذشته هم همین بود یک تعدادی مهمان آمدند و رفتند و بدون اعلام اسمی و یا فیلم‌های حاضر در جشنواره و بدون اعلام ساعت نمایش انها در جشنواره و برنامه سینماهای نمایش دهنده آن و ... فقط یه جلسه مطبوعاتی برای 3 یا 4 فیلمساز برگزار کردند و تمام.

پرسش این است که جشنواره بین المللی که هیچ خبری از بخش بین الملل آن نیست و  9 روز مانده به جشنواره اصلا نمی دانیم چه فیلم‌هایی در ان بخش حضور دارد و یا چه فیلمسازنی قرار است بیایند و یا فیلمشان را بر روی پرده ببینیم چگونه جشنواره بین المللی است؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان