نمک دریایی، بدترین نوع نمک در طب ایرانی است

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف نمک دریا، چه خوراکی و چه غیرخوراکی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، گفت: متاسفانه در فضای مجازی اطلاعات نادرست متعددی با موضوع نمک دریا و دیگر موضوعات مرتبط با حوزه سلامت به نام طب ایرانی و اسلامی منتشر شده که به لحاظ علمی و پزشکی تائید شده نیستند و از مردم می‌خواهیم که این موارد نادرست ...

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر استفاده از نمک دریایی بسیار شایع شده است؛ در حالی که در متون معتبر طب ایرانی، بدترین نوع نمک‌ها، نمک بحری یا دریایی است، اما بسیاری از افراد به نام طب سنتی، نمک دریا را توصیه می‌کنند.

مجید جعفری‌نژاد امروز سه‌شنبه، 3 بهمن‌ماه در نشست خبری اطلاع‌رسانی پویش ملی سلامت و تغذیه سالم اظهار کرد: در طب ایرانی اصرار بر پیشگیری از بیماری بوده و در پیشگیری از بیماری‌ها بر 6 اصل تاکید شده که مهمترین اصل ورزش و اصل دوم تغذیه است.

وی با اشاره به تبلیغات زیادی که برای نمک دریایی رایج شده افزود: در حال حاضر استفاده از نمک دریایی بسیار شایع شده است؛ در حالی که در متون معتبر طب ایرانی، بدترین نوع نمک‌ها، نمک بحری یا دریایی است، اما بسیاری از افراد به نام طب سنتی، نمک دریا را توصیه می‌کنند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: مصرف هر نوع نمک دریا اعم از خوراکی و غیرخوراکی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و مردم موارد نادرست منتشر شده در فضای مجازی از نگاه طب ایرانی و اسلامی را باور نکنند.

جعفری‌نژاد عنوان کرد: توصیه ما برای مصرف خوراکی، استفاده و مصرف نمک یددار و تصفیه شده فاقد میکروب و فلزات سنگین نظیر سرب و آلومینیوم است، چرا که این فلزات باعث بیماری‌های کلیوی، کبدی و سرطان‌ها شده، همچنین مصرف نمک‌های حاوی این فلزات، باعث بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در ایران ثابت شده که ید در طبیعت منطقه ما کم است، بنابراین این ید به نمک افزوده می‌شود تا عوارض ناشی از کمبود ید کمتر شود.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به عوارض ناشی از کمبود ید از جمله کم‌کاری تیروئید که باعث سقط، مرده‌زایی، بهره هوشی پایین، کری و لالی و ... در کودکان می‌شود، نسبت به مصرف نمک‌های دریایی هشدار داد و گفت: افرادی که نمک دریا را تبلیغ می‌کنند، به سلامت افراد آسیب می‌زنند.

وی همچنین به تبلیغات ظروف مورد استفاده برا غذا اشاره کرد و تصریح کرد: استفاده و توصیه به استفاده از ظروف سنگی و مسی به یک تجارت تبدیل شده است، در صورتی که در منابع طب سنتی بدترین ظروف برای خوردن غذا، ظروف سنگی است و بعد از آن ظروف مسی و استفاده از ظروف مسی به شرطی مجاز است که بعد دو هفته قلع‌اندود شود و مدام تمدید شود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف نمک دریا، چه خوراکی و چه غیرخوراکی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در فضای مجازی اطلاعات نادرست متعددی با موضوع نمک دریا و دیگر موضوعات مرتبط با حوزه سلامت به نام طب ایرانی و اسلامی منتشر شده که به لحاظ علمی و پزشکی تائید شده نیستند و از مردم می‌خواهیم که این موارد نادرست را باور نکنند.

جعفری‌نژاد یادآور شد: در گذشته در آزمایش‌های روتین تجویزی برای بیماران، اولین آزمایش آزمایش قند و چربی خون بود، اما امروزه اولین آزمایشی که من برای بیماران تجویز می‌کنم، آزمایش تیروئید است، چرا که کم‌کاری تیروئید زیاد شده است.

وی اضافه کرد: بی‌خوابی شبانه، استفاده بیش از حد از لوازم الکترونیکی، آلودگی‌های زیست محیطی، مواد غذایی سرخ‌کردنی و روغن و نمک نامناسب از عوامل مهم ابتلا به شیوع سرطان و پایین آمدن سن ابتلا به بیماری‌ها بوده و بر اصلاح این موارد و اصلاح سبک زندگی تاکید می‌شود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به شیوع بیماری فشار خون و افزایش سکته‌های مغزی و قلبی در بین افراد جامعه تصریح کرد: بر همین اساس بر مصرف نمک سالم و تصفیه‌شده و استفاده صحیح از نمک در هنگام پخت غذا تاکید می‌شود.

جعفری‌نژاد خاطرنشان کرد: متاسفانه عمده مشکلات ایجاد شده در بحث سلامت جامعه، به‌دلیل مصرف موارد تائیدنشده‌ای همچون نمک دریا بوده، بنابراین افراد باید به این نکات مهم توجه کنند و با نام طب ایرانی و سنتی هر تبلیغی را باور نکنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان