گزارش مشرق از آخرین تحولات سرزمین‌های اشغالی/ روز ۱۰۳

ضربه سخت گردان‌های قسام به اشغالگران

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ جنایت و کشتار دیگر را در این باریکه مرتکب شده که طی آن ۱۶۳ نفر شهید و ۳۵۰ نفر هم زخمی شدند.

سرویس جهان مشرق - «یاییر لاپید» رییس جریان اپوزیسیون در رژیم صهیونیستی تاکید کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم اهمیتی به اسراییل نمی‌دهد. وی در ادامه افزود: این منافع سیاسی است که نتانیاهو به جای اسراییل به آن اهمیت می‌دهد. لاپید تصریح کرد: نخست وزیر اسراییل باید فوراً تغییر کرده و جایگزین شود.

روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از یک منبع در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز نوشت: جنگ کنونی آینده‌ای ندارد و نتانیاهو در حال وقت خریدن و فرار از مسوولیت‌هایش است. منابع عبری زبان پیشتر اعلام کردند حزب یش عتید به ریاست یاییر لاپید درصدد ارایه طرحی برای سلب اعتماد از کابینه نتانیاهو به خاطر بودجه سال 2024 است.

حزب لاپید پیش از این در مواضعی بودجه سال جاری رژیم صهیونیستی را بسیار نامناسب توصیف کرده بود. این در حالی است که قبل از این نیز حزب کار اعلام کرده بود که قصد ارایه طرحی برای سلب اعتماد از کابینه به خاطر ناتوانی در بازگرداندن اسرای صهیونیست از غزه را دارد.

بدین ترتیب برای اولین بار از آغاز جنگ در غزه 2 طرح برای سلب اعتماد از دولت نتانیاهو ارایه شده است.

این در حالی است که مسوولان آمریکایی تاکید کردند که اختلافات بین دولت بایدن و نتانیاهو به ویژه پس از سفر اخیر بلینکن به اراضی اشغالی عمیق‌تر و شدیدتر شده است.

وزارت خارجه مکزیک اعلام کرد که این کشور به همراه کشور شیلی خواهان اجرای تحقیقات از سوی دادگاه کیفری بین المللی درباره حمله رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه هستند.

در این بیانیه تصریح شده است: این اقدام مکزیک و شیلی به دلیل افزایش نگرانی‌ها نسبت به تشدید خشونت‌ها به ویژه علیه اهداف مدنی و غیرنظامی در نوار غزه صورت می‌گیرد.

این وزارتخانه تاکید کرد: گزارش‌های مختلفی از سوی سازمان ملل منتشر شده که نشان می‌دهد حوادث زیادی رخ داده که می‌تواند جزو جنایاتی دسته بندی شود که دادگاه کیفری بین المللی باید به آن‌ها رسیدگی کند.

وزیر خارجه این کشور نیز اعلام کرد: مکزیک اجرای تحقیقات درباره هر جنایت جنگی احتمالی در هر جایی را تایید می‌کند.

لازم به ذکر است پیشتر آفریقای جنوبی پرونده تاریخی شکایت علیه رژیم صهیونیستی را بابت کشتار، نسل‌کشی، راندن و محروم کردن فلسطینی‌ها در دادگاه لاهه باز و پیگیری‌های قضایی بین‌المللی در این زمینه را کلید زده است. در این اقدام کم سابقه، «پرتوریا» در اولین روزهای سال جدید میلادی اسراییل را به ارتکاب جنایت «نسل‌کشی» که بر خلاف قوانین و ضوابط کنوانسیون نسل کشی 1948 سازمان ملل است متهم کرده است.

روسیه نیز از شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرد.

«آندری کلین» سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت که آفریقای جنوبی دارای دلایل قانونی برای ارجاع اسراییل به دیوان دادگستری بین المللی به دلیل اقداماتش در نوار غزه است.



تحولات سرزمین های اشغالی - صد و دومین روز جنگ

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به کرانه باختری

ارتش رژیم صهیونیستی در حمله بامداد امروز به اردوگاه بلاطه در شرق نابلس یک دستگاه خودرو را با پهپاد هدف قرار داد. در این حمله جنایتکارانه 3 فلسطینی به نام‌های سیف النجمی، یزن النجمی و محمد قطاوی به شهادت رسیدند. اشغالگران صهیونیست این خودرو را هم مصادره کرده و اجازه نزدیک شدن نیروهای امدادگر به شهدا را ندادند. همزمان با این جنایت، بولدوزرهای اسرائیلی هم خسارات زیادی به زیرساخت‌های اردوگاه بلاطه وارد کردند.

نظامیان اشغالگر اسرائیلی بامداد امروز حملات گسترده‌ای را به شهرهای کرانه باختری انجام دادند. صهیونیست‌ها به مناطق مختلفی در نابلس از جمله روستای بورین، و اردوگاه بلاطه یورش برده و دست به سرکوب فلسطینیان زدند.

یک فروند پهپاد اسرائیلی خودرویی را در اردوگاه بلاطه هدف قرار داد که طی آن 3 فلسطینی شهید شدند. مبارزان مقاومت در اردوگاه بلاطه با صهیونیست‌ها رویارو شده و در مسیر آن‌ها نیز چند بمب منفجر کردند. از سوی دیگر، اشغالگران اسرائیلی به شهرک کفر لاقف و عزون در شرق قلقیلیه نیز یورش بردند. صهیونیست‌ها در محله کفر سابا در قلقیلیه نیز تعداد زیادی کارگر فلسطینی ساکن غزه را بازداشت کردند.

ضربه سخت گردان‌های قسام به اشغالگران / هلاکت چند نظامی صهیونیست در محله شیخ رضوان/ تهدید مجدد بن گویر در خروج از دولت ائتلافی/ حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به کرانه باختری/ تعداد شهدای غزه به 25 هزار نفر رسید + عکس و فیلم
درگیری شدید در کرانه باختری

جوانان فلسطینی در شهرک عزون با پرتاب کوتل مولوتف اقدام به مقابله با صهیونیست‌ها کردند. صهیونیست‌ها در شهرک سلوان و عیزریه در قدس اشغالی هم اقدام به سرکوب فلسطینیان کردند. نظامیان اسرائیلی همچنین به شهرک‌های عطاره، بیتللو و دیر عمار در مجاورت شهر رام الله هم یورش بردند. اشغالگران اسرائیلی با حمله به شهر بیره در کرانه باختری نیز چند فلسطینی را بازداشت کردند.

صهیونیست‌ها در جریان حمله به مناطقی در شهر الخلیل از جمله شهرک بنی نعیم چند فلسطینی را بازداشت کردند. شهر اریحا نیز بامداد امروز مورد حمله نظامیان اسرائیلی قرار گرفت. در حمله صهیونیست‌ها به اردوگاه عین السلطان در اریحا چند فلسطینی زخمی شدند. در اردوگاه طولکرم نیز پس از یورش صهیونیست‌ها درگیری‌های مسلحانه شدیدی بین آن‌ها و مبارزان فلسطینی به وقوع پیوست. صهیونیست‌ها طولکرم را از چند منطقه محاصره کردند. اشغالگران خسارات زیادی به زیرساخت‌های این شهر وارد کردند. صهیونیست‌ها در اردوگاه جلزون در رام الله نیز اقدام به وارد کردن خسارت به خانه‌های فلسطینیان کردند.

میزان تخریب در غزه

باشگاه اسیر فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد نظامیان اشغالگر اسرائیلی در حملات بامداد و صبح امروز به مناطق مختلف کرانه باختری، 45 فلسطینی دیگر را بازداشت کردند. شمار بازداشت شدگان در کرانه باختری از آغاز نبرد طوفان الاقصی به حدود 6000 نفر رسیده است.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در 24 ساعت گذشته 16 جنایت و کشتار دیگر را در این باریکه مرتکب شده که طی آن 163 نفر شهید و 350 نفر هم زخمی شدند. بدین ترتیب، شمار شهدای غزه از آغاز نبرد طوفان الاقصی تا این لحظه به 24448 نفر و شمار مجروحان نیز به 61504 نفر افزایش یافت.

ضربه سخت گردان‌های قسام به اشغالگران / هلاکت چند نظامی صهیونیست در محله شیخ رضوان/ تهدید مجدد بن گویر در خروج از دولت ائتلافی/ حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به کرانه باختری/ تعداد شهدای غزه به 25 هزار نفر رسید + عکس و فیلم
تخریب خیابان های کرانه باختری

همچنین وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد از آغاز سال جدید میلادی، 41 فلسطینی در کرانه باختری در حملات ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. این وزارتخانه افزود که شمار شهدای کرانه باختری از آغاز نبرد طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته نیز به 360 نفر افزایش یافته است.

ارتش رژیم صهیونیستی از ساعات اولیه بامداد امروز حملات هوایی و توپخانه‌ای شدیدی را به مرکز و جنوب شهر خان یونس در جنوب نوار غزه انجام داده است. در این حملات ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند. محله المناره و بطن السمین در شهر خان یونس دقایقی قبل مجددا هدف حمله توپخانه‌ای قرار گرفت.

گردان‌های قسام اعلام کرد مجاهدان این گردان‌ها بامداد امروز چهارشنبه یک تانک مرکاوا و یک دستگاه بولدوزر نظامی از نوع D9 را در منطقه بطن السمین در جنوب شهر خان یونس در جنوب نوار غزه با راکت ضدزره یاسین 105 هدف قرار دادند. سرلشکر اسحاق بریک از فرماندهان سابق ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد اگر جنگ در خان یونس ادامه داشته باشد، صدها نظامی اسرائیلی کشته شده و هزاران نفر هم زخمی خواهند شد.

نیروهای فلسطینی نظامیان پیاده ارتش رژیم صهیونیستی را در منطقه بطن السمین در جنوب شهر خان یونس با راکت ضدنفر هدف قرار داده و با سلاح تیربار با آن‌ها درگیر شدند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند.

منابع عبری زبان از حمله موشکی از جنوب لبنان به پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا در شمال فلسطین اشغالی خرب دادند. حزب الله لبنان اعلام کرد نیروهای اشغالگر اسرائیلی را در محوطه پایگاه الراهب در شمال فلسطین اشغالی با سلاح مناسب هدف قرار داده است.

روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد که اگر مقامات ارشد ارتش رژیم صهیونیستی ماه دسامبر گذشته فکر می‌کردند طول تونل‌های غزه 400 کیلومتر است، اکنون برآوردها حاکی از آن است که این شبکه تونل‌های حماس 560 تا 720 کیلومتر امتداد یافته و بیش از 5700 دهانه و خروجی برای این تونل‌ها وجود دارد. این روزنامه افزود تخمین مقامات اسرائیلی حاکی از آن است که تنها در شهر خان یونس 160 کیلومتر تونل وجود دارد.

ضربه سخت گردان‌های قسام به اشغالگران / هلاکت چند نظامی صهیونیست در محله شیخ رضوان/ تهدید مجدد بن گویر در خروج از دولت ائتلافی/ حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به کرانه باختری/ تعداد شهدای غزه به 25 هزار نفر رسید + عکس و فیلم
بلایی که صهیونیست ها بر سر خیابان های جنین آورده اند

ضربه سخت گردان های قسام به نیروهای رژیم صهیونیستی/ هلاکت نیروهای صهیونیست در محله شیخ رضوان

گردان‌های قسام اعلام کرد مجاهدان این گردان‌ها 6 تانک مرکاوا و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی را در اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه منهدم کردند. قسام همچنین اعلام کرد در عملیاتی مشترک با گروهان‌های قدس یک بولدوزر اسرائیلی را با بمب ضدزره منهدم کرده است.

گردان‌های قسام اشاره کرد که تک‌تیراندازان این گردان 4 نظامی اسرائیلی را هم در داخل ساختمانی هدف قرار داده و گروهی 7 نفره از نیروهای کماندوی اسرائیلی را هم با راکت TBG هدف قرار دادند و این نیروها را از فاصله صفر از پا درآوردند و یک بمب ضدنفر "رعدیه" را هم در میان گروهی دیگر از نظامیان صهیونیست که در داخل مسجدی پنهان شده بودند، منفجر کرده و این نیروها را هم به قتل رساندند. گردان‌های قسام افزود که نیروها و ادوات جنگی اشغالگران اسرائیلی را هم با گلوله‌های خمپاره کالیبر سنگین در هم کوبیده است.

بازگشت آوارگان فلسطینی به مناطق زندگی خود

رزمندگان مقاومت همچنین گروهی از نیروهای پیاده ارتش رژیم صهیونیستی را در محله شیخ رضوان در شهر غزه با راکت ضدنفر هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد یکی از مجاهدان این گردان‌ها در جریان عملیات جهادی در چارچوب نبرد طوفان الاقصی در جنوب لبنان به شهادت رسیده است.

منابع عبری زبان از حمله موشکی از جنوب لبنان به منطقه الجلیل غربی در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. به گفته این منابع، حداقل 10 موشک به سمت الجلیل غربی شلیک شده است.

نتانیاهو در فشار سیاسی داخلی شدید/ تهدید مجدد بن گویر در خروج از دولت ائتلافی

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حزب کار قرار است پیشنهادی را برای سلب اعتماد از دولت نتانیاهو به سبب ناتوانی در آزادی اسرای اسرائیلی در غزه ارائه دهد.

حملات رزمندگان مقاومت به نیروهای صهیونیست

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مجددا تهدید کرد که در صورت توقف جنگ در غزه، از ائتلاف دولتی کنونی خارج خواهد شد. شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایتمار بن گویر گفته نتانیاهو اشتباهاتی را مرتکب شده و در صورتی که جنگ در غزه متوقف شود، دیگری دولتی وجود نخواهد داشت. بن گویر همچنین اظهار داشت که آغاز جنگی حقیقی با لبنان در شمال امری ناگزیر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان