توصیه‌های وزیر علوم به رؤسای دانشگاه‌ها در روز پایانی اجلاس

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: عنوان اجلاس نظام ارتقاء بهره‌وری در آموزش عالی است و خواسته من این است که رؤسای دانشگاه‌ها در شورای دانشگاه‌های خود یک جلسه تشکیل داده و فردی را که در زمینه بهره‌وری آموزش عالی صاحب‌نظر است دعوت کنند تا برای روسای دانشکده‌ها در زمیننه بهره وری توضیح دهد.

وزیر علوم در روز پایانی اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها توصیه کرد: رؤسای دانشگاه‌ها به اسنادفرادستی توجه داشته باشند و موضوع بهره‌وری آموزش عالی را جدی بگیرند.

به گزارش فارس، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه اجلاس سه روزه رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: عنوان اجلاس نظام ارتقاء بهره‌وری در آموزش عالی است و خواسته من این است که رؤسای دانشگاه‌ها در شورای دانشگاه‌های خود یک جلسه تشکیل داده و فردی را که در زمینه بهره‌وری آموزش عالی صاحب‌نظر است دعوت کنند تا برای روسای دانشکده ها در زمیننه بهره وری توضیح دهد.

وی  خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها گفت: بهره‌وری آموزش عالی را جدی بگیرید، اگر ما شاخص های بهره‌وری آموزش عالی را نداشته باشیم عملاً در اجلاس فقط شعار داده‌ایم و ما نمی‌خواهیم این موضوع در حد شعار باقی بماند.

وزیر علوم همچنین از رئیس مرکز و نظارت و ارزیابی وزارت علوم درخواست کرد تا موضوع بهره‌وری را در ارزیابی رؤسای دانشگاه‌ها لحاظ کند و افزود: در اجلاس بعدی که 10 نفر از روسای برتر دانشگاه ها معرفی می شوند موضوع بهره وری حتما لحاظ شود.

زلفی‌گل با بیان اینکه برای بهره وری شاخص و راهکارهای زیادی وجود دارد، از رؤسای دانشگاه‌ها درخواست کرد که حتماً از قوانین موجود مانند قوانین ارتقای پژوهانه گرنت استفاده کنند به‌عنوان مثال بررسی کنند چرا برخی از اساتید نمی توانند ترفیع بگیرند و مشکل آنها را حل کنند.

وی افزود: با برخی کارها می‌شود که رضایتمندی ایجاد کرد ولی هنوز برخی از رؤسا نسبت به این مساله بی تفاوت هستند به‌عنوان مثال آیین‌نامه پایه‌های تشویقی اول سال هزار و چهارصد و یک ابلاغ‌شده است رؤسا می‌توانستند حکم افراد را بزند ولی هنوز خیلی از دانشگاه‌ها این کار را انجام نداده اند از روسا می‌خواهم برای سال آینده در این زمان باقی‌مانده مدارک افراد حائز شرایط را بررسی کرده و حکم پایه های تشویقی آن‌ها را برای فروردین سال 1403 صادر کنند.

وزیر علوم با بیان این‌که خود این مسائل باعث افزایش رضایتمندی و انگیزه اساتید می‌شود، عنوان کرد: ارتقای ترفیع پایه‌های تشویقی از راهکارهایی است که با آن‌ها می‌توانیم افراد را خوشحال کنیم.

زلفی‌‌گل گفت: رؤسای دانشگاه‌ها به اسنادفرادستی توجه داشته باشند و آن‌ها را یاد بگیرند و در هر جلسه از شورای معاونان یک بخشی از اسناد فرادستی را ارائه کنند به‌عنوان مثال یک اسلاید از سند دانشگاه اسلامی را مرور کنند، یک مدیر یا  معاون دانشگاه  را ارزیابی کنید به او لوح هدیه ارائه دهید و افرادی که خوب کار می کنند را تشویق کنید و البته برعکس هم همین‌طور.

وی تاکید کرد: ما به‌عنوان مسؤولان دانشگاه باید بدنه دانشگاه را به موارد و اسناد فرادستی حساس کنیم اگر این‌ها را ندانیم جهت‌گیری ما نیز درست نخواهد بود.

 وزیر علوم گفت: به دبیرخانه هیأت امنا توجه ویژه شود برخی افراد که در این دبیرخانه‌ها فعالیت می‌کنند بسیار کم‌تجربه هستند برخی از اعضایی که عضو هیأت‌امنا هستند هیچ جلسه‌ای را شرکت نکرده‌اند به جای اینها افراد جدید را منصوب کنید که در این زمینه کمک کرده و کار کنند.

وزیر علوم همچنین از رؤسای دانشگاه‌ها خواست که به مسأله تفریغ بودجه توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشند، وی گفت: هر تصمیمی که اتخاذ می‌کنید مطابق قوانین باشد و اگر شک کردید از معاون حقوقی دانشگاه مشاوره بگیرید.

زلفی گل از برگزاری اجلاس بعدی رؤسای دانشگاه ها در اردیبهشت ماه در دانشگاه بوعلی سینای همدان خبر داد و از رئیس این دانشگاه خواست که برای اجلاس بعدی برنامه‌ریزی انجام دهد تا رؤسا همراه با خانواده‌های خود پذیرایی شوند.

وزیر علوم افزود: تعداد قابل‌توجهی از رؤسای ما جزء دانشمندان یک و دو درصد بین‌المللی و سرآمدان علمی هستند، برخی از روسای دانشگاه های ما از جمله سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران جزء دانشمندان یک‌درصد است. رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و علم و صنعت نیز جزء دانشمندان یک درصد و دو درصد بود، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد جزء دانشمندان یک درصد بوده و جزء سرآمدان علمی است.

وی همچنین از عدم حضور تعدادی از روسای دانشگاه‌ها در اجلاس گلایه کرد و افزود: وقتی برنامه ریزی انجام‌ می‌شود درست و اخلاقی این است که رؤسا تا آخر جلسه حضور داشته باشند. شاید یکی از روسا و معاونان جمله ای را مطرح کنند که برای شما موثر باشد بنابراین عزیزان باید حساس بوده و حضور داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان