چراغ ۲۱ هزار رشته دانشگاهی خاموش شد

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه تعدادی از رشته‌های علوم انسانی از ساماندهی مستثنی هستند، گفت: در سال جاری چراغ ۲۱ هزار کد رشته محل‌های دوره‌های کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری را خاموش کردیم، اگر در رشته‌ای مجدد تقاضا از نظر شغلی وجود داشته باشد، دوباره دانشجو در آن رشته جذب خواهد شد.

عموعابدینی در نشست خبری با خبرنگاران که در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، گزارشی از مهمترین برنامه‌های آموزشی این وزارت خانه ارائه داد و گفت: طرح آمایش آموزش عالی 9 ماده دارد که 8 ماده آن را باید اجرایی کنیم.

بخش‌های مهم این 8 ماده آماده و اجرایی شده است، برای اولین بار ما توانستم مدلی را طراحی کنیم اختیارات آمایش را به کارگروه‌های استانی یا دانشگاه معین دادیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه اساسنامه دانشگاه پیام نور در حال بازنگری است، یادآور شد: در حوزه ساماندهی واحد‌های دانشگاهی پیام نور کار شکل گرفته است. بر این اساس 134 واحد پیام نور ساماندهی شد تا این مراکز در حوزه دانشگاهی بتوانند بهره وری مناسب باشد یا تبدیل به واحد‌های رشد می‌شوند یا با دانشگاه‌های دولتی واگذار می‌شوند.

عموعابدینی همچنین اظهار کرد: عزت و جایگاه اعضای هیات علمی و کارکنان واحد‌های پیام نور در طرح ساماندهی مراکز این دانشگاه مشخص خواهد شد. همچنان که در سازمان دهی دانشگاه پیام نور واحد اردکان این افراد به دانشگاه دولتی اردکان ملحق شدند.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه شکل گرفته ما 2160 واحد‌های دانشگاهی در کشور داریم که همه آن‌ها ساماندهی می‌شوند. البته تعدادی از رشته‌های علوم انسانی از آمایش استنثنا هستند.

عموعابدینی تاکید کرد: در دانشگاه علمی کاربردی بخش از ساماندهی‌ها شکل گرفته است. بر این اساس دستگاه‌های اجرایی و دولتی اجازه فعالیت و پذیرش دانشجو ندارند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین با بیان اینکه تعداد 110 واحد دانشگاهی غیرانتفاعی ساماندهی شدند یا پذیرش دانشجو در این موسسات صفر یا کلا منحل شده است، خاطرنشان کرد: البته اساسنامه این مراکز نیز باید کیفی سازی شود که به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادیم تا بخش خصوصی در این زمینه به منظور کیفی سازی ورود کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم برماموریت گرایی دانشگاه‌ها تاکید کرد: به طور مثال اساسنامه برخی دانشگاه‌ها تاکید می‌کند تا دوره کارشناسی یا کاردانی دانشجو بگیرد؛ این در حالی است که آن دانشگاه تا دوره دکتری دانشجو پذیرش می‌کند.

بر این اساس دانشگاه‌ها باید بر اساس اساسنامه و ماموریت خود فعالیت کند. تا چند هفته آینده نیز تمامی استان‌ها جریان ماموریت گرایی خود را مبتنی بر گذشته، نیاز آینده و ماموریت خود فعال خواهند کرد.

وی گفت: ما سال پیش 1108 کد رشته محل در دوره کارشناسی ارشد را حذف کردیم، امسال نیز چراغ 21 هزار کد رشته محل‌های دوره‌های کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری را خاموش کردیم و اگر در رشته‌ای مجدد تقاضا از نظر شغلی وجود داشته باشد، دوباره دانشجو در آن رشته جذب خواهد شد. اگر چه در برخی رشته‌ها یا تدوین نظام جامع آموزش مثل رشته کشاورزی که 7 رشته دارد، مجدد مجوز پذیرش حدود 4 رشته را فعال نمودیم.

عمو عابدینی با بیان اینکه نظام جامع آموزش علوم پایه نیز شکل می‌گیرد، افزود: منتظر کسب این مجوز هستیم پس برای سال آینده آمایش رشته اشتغال وضعیتش روشن است.

وی به بورس دانشجویان اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه در نظر گرفته شده قرار است نصف هر صندلی داغ دانشگاه‌ها در هر استان بورس باشد همچنان که ما سال گذشته 5 هزار بورس داشتیم.

عموعابدینی همچنین با بیان اینکه بخش‌هایی از نظام جامع آموزش مهارتی طراحی و بخش‌های از آن به زودی ابلاغ می‌شود، گفت: بر اساس دستور رییس جمهور، دستگاه‌ها هم باید در آموزش مهارتی کمک کنند، مانند دانشجویان وزارت بهداشت که دانشجو در محل تدریس آموزش می‌بیند، دانشجویان وزارت علوم هم باید بتوانند در دستگاه‌ها آموزش مهارتی ببینند. البته این موضوع در برنامه هفتم توسعه نیز قید شده است.

وی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر در برنامه تحول دولت سیزدهم حکمرانی بود که برای تحقق آن، دانشگاه حکمت بنیان طراحی شد. نخبگان، استعداد‌های درخشان و خانواده محوری نیز مطرح بود و دانشجویان استعداد‌های درخشان و نخبه را از طریق استاد جذب می‌کنند. به طوریکه در سال 1402 دانشجوی دکتری 60 درصد افزایش یافت و در کارشناسی ارشد 30 درصد بیشتر شد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه محتوای درسی باید بر اساس آموزش‌های مهارتی و ایجاد خودباوری در جوان ایرانی تغییر کند، اظهار کرد: در این راستا بازنگری محتوای 1500 رشته تحصیلی در دستور کار قرار گرفت و 833 رشته بازنگری شد. بازنگری محتوای دروس دوره کارشناسی تا پایان تابستان تمام می‌شود.

عموعابدینی ادامه داد:برای آموزش هدفمند، خانواده محوری و نگهداشت و پذیرش نخبگان اقدامات مختلفی صورت گرفته است که شامل بورسیه‌های مختلف برای نخبگان، تعریف 15 رشته برای بانوان خانه دار که به صورت مجازی تحصیل کنند و تعمیق ارتباط با دانشگاه‌های خارج از کشور که همه در راستای طرح تحول دولت سیزدهم بوده است. همچنین آیین نامه بخش‌های مهمی از 8 ماده این موضوع آماده و ابلاغ شده است.

وی همچنین با بیان اینکه منطقه شهر دانش و نوآوری ثریا به زودی توسعه می‌یابد، گفت: موظف هستیم منطقه مکران را توسعه دهیم؛ چرا که مجموعه‌های این منطقه فعال شدند تا توسعه یابند. در این منطقه شهر دانش و نوآوری ثریا به زودی توسعه می‌یابد تا از ظرفیت آن به خوبی و بیشتر استفاده شود. این منطقه با مشارکت همه دستگاه‌ها توسعه خواهد یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان