شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مورد آخرین وضعیت فرسودگی ناوگان گفت: بیش از 50درصد از خودروهای تاکسی به مرز فرسودگی رسیده است یعنی میانگین عمر تاکسیهای فعال حدود9 سال است اما تا زمانی که بتوانند از مراکز معاینه فنی تاییدیه فعالیت خود را بگیرند، میتوانند در شهر فعال باشند.
وی در مورد چرایی طولانی بودن زمان نوسازی خودروهای تاکسی گفت: کاهش کیفیت خودروی جدید؛ عدمتمکن مالی تاکسیرانان برای آورده نقدی و عدمتامین خودرو در زمان مقرر از سوی خودروساز از دلایل طولانی شدن زمان نوسازی تاکسیهای فرسوده در شهر تهران است.
وی در مورد نوسازی تاکسیهای فرسوده به ارائه تسهیلات به تاکسیرانان پایتخت برای نوسازی تاکسیهای فرسوده اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغههای مهم مدیریت شهری، موضوع حل آلودگی هوای تهران است و در این میان خودروهای فرسوده نقش مهمی دارند. تاکسیها و اتوبوسهای فرسوده نیز سهم قابلتوجهی دارند؛ بهگونهای که اگر بتوانیم در نوسازی اینگونه خودروها تاثیرگذار باشیم، در کاهش آلودگی هوا نیز تاثیرگذار خواهد شد.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران با انعقاد قراردادی با صندوق کارآفرینی، تسهیلات خوبی در این دوره مدیریت شهری به دارندگان تاکسیهای فرسوده ارائه کرده است، اظهار کرد: این تسهیلات با کارمزد 8درصد و اقساط 60ماهه برای خودروهای ون، پژو، سمند و... فرسوده است تا تاکسی فرسوده خود را به خودروی «سورن پلاس دوگانهسوز» تبدیل کنند.
مالکی در تشریح جزئیات این تسهیلات گفت: برای نوسازی تاکسی ون 200 میلیون تومان و برای خودروی سواری مبلغ 150 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است و در این دوره مدیریت شهری، برقیسازی تاکسیها در دستور کار قرار دارد؛ بهگونهای که شاهد ورود 25هزار تاکسی برقی و 10هزار ون برقی به ناوگان حملونقل عمومی خواهیم بود که قطعا مجموع این اقدامات در کاهش آلودگی هوا، نقش بسزایی خواهد داشت.
وی همچنین از آغاز ثبتنام ارائه خدمات بیمه تکمیلی رایگان برای تاکسیرانان خبر داد و گفت: در راستای خدمات درمانی مطلوب، برای نخستین بار طی سالیان اخیر، با همکاری شرکت شهر سالم تاکسیرانان میتوانند از خدمات بیمهای تا سقف اعتبارات تخصیص دادهشده استفاده کنند و البته تاکسیرانان باید با ورود به سامانه insurancetaxi.tehran.ir ثبتنام را انجام دهند و ثبتنام، فقط برای تاکسیرانان دارای پروانه تاکسیرانی معتبر امکانپذیر خواهد بود و پس از پایان زمان ثبتنام امکان حذف و اضافه کردن افراد وجود نخواهد داشت.
مالکی با تاکید بر اینکه معتقدیم که تجزیه و تحلیل هوشمند میتواند با افزایش نظارت، بهرهوری ناوگان را افزایش دهد، گفت: این سازمان یکی از سازمانهای پیشرو در بهکارگیری سامانههای هوشمند به منظور شناسایی و رصد فعالیتهای حوزه حملونقل بهویژه تاکسی و امکان تعامل بین مدهای حملونقلی است و بهروزرسانی زیرساختهای سازمان در زمینه استفاده از سامانههای هوشمند تصمیمگیری، تاکسیهای اینترنتی، الکترونیک کردن منابع و عملکرد سازمان تاکسیرانی در سامانه جامع مدیریت هوشمند مورد تاکید است.
مالکی در ادامه با اشاره به وضعیت آلودگی هوای پایتخت با بیان اینکه آلودگی هوا همیشه جزو دغدغههای اصلی شهر تهران است، گفت: کمبود زیرساختهای حملونقل «انبوهبر» سبب شده که سهم تاکسیها در جابهجایی مسافر 18درصد است؛ اما عمده این خودروها نیز فرسوده هستند.
وی بیان کرد: شهرداری تهران گامهای موثر و رو به جلویی در زمینه نوسازی تاکسیها برداشته است، به گونهای که با کمک صندوق کارآفرینی امید، تسهیلات 8درصد با اقساط 60 ماهه به تاکسیرانان داده شده است که تاکنون 4000 تاکسی نوسازی شدند و تا پایان سال نیز 1000 تاکسی دیگر نوسازی میشوند.
مالکی با تاکید بر اینکه در کنار نوسازی تاکسیها باید به فناوریهای نوین فرصت داد و خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا و صوتی بسیار موثر است، گفت: با قرارداد طرف چینی 25هزار تاکسی و 10هزار ون برقی به زودی وارد ناوگان میشود و امید است با کمک وزارت صمت از تولیدات برقی داخلی استفاده کنیم و البته با انعقاد قراردادهایی با چین، 25هزار دستگاه تاکسی برقی به مرور به شهر وارد خواهد شد و به زودی شاهد تغییر خدمترسانی در این حوزه خواهیم بود که امیدواریم اتفاقات خجستهای برای شهروندان در این حوزه رخ بدهد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در خصوص طرح تشویقی پرداخت الکترونیک گفت: طرح مذکور که با هدف ترویج فرهنگ پرداخت الکترونیکی و تشویق شهروندان به استفاده از دروازه پرداخت الکترونیکی به مرحله اجرا درآمده است، تاکسیرانانی را که بیشترین تراکنش پرداخت در قالب لاگ هوشمند را ثبت کنند، شناسایی میکند و به نفرات برتر لاستیک هدیه داده خواهد شد.
وی اظهار کرد: به 400 تاکسیران که مسافرانشان بیشترین پرداخت الکترونیکی هوشمند کرایه (QRکد) با اپلیکیشن «شهرزاد» را در پایان هر ماه ثبت کرده باشند، بسته تشویقی اهدای لاستیک خودرو تعلق خواهد گرفت که این حمایتها در سال آینده بهصورت فصلی انجام خواهد شد و پس از پایان هر دوره فهرست برندگان در کمیته فنی مشخص و اسامی اعلام خواهد شد. هوشمندسازی و برنامهریزی هدفمند شبکه تاکسیرانی از مهمترین رویکردهای سازمان در دوره جدید مدیریت شهری است و بر این اساس طرحی با نام «لاگ هوشمند» ویژه شناسایی ناوگان فعال در جهت افزایش سطح خدمات مناسب به شهروندان عزیز پایتخت آغاز شده است.
مالکی در مورد سهم تاکسیها در جابهجایی شهروندان در سفرهای روزانه گفت: سهم تاکسیها مطابق با آمارنامه ترافیکی سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران در سال1390 حدود21.5درصد و در سال 1400 هجدهدرصد است که کاهش حدود 4درصدی داشته است و همچنین لازم به ذکر است از لحاظ تعداد سفرهای روزانه شهری با تاکسی این عدد در سال 1390 و1400 حدود 3.5 میلیون سفر است.
وی ورود خودروهای برقی بهخصوص در حوزه ناوگان تاکسیرانی را اولویت سازمان تاکسیرانی دانست و گفت: در پی انعقاد قرارداد با شرکتهای چینی مقرر شده 25هزار تاکسی برقی و 10هزار خودرو ون برقی وارد ناوگان شود که با ورود این حجم از تاکسیهای برقی و به ثمر نشستن تولیدات داخلی میتوان انتظار داشت که شاهد اتفاقات خوبی در زمینه برقیسازی تاکسیهای فرسوده باشیم.