سخنگوی وزارت خارجه : کشورهای اسلامی برای قطع شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی اقدام کنند

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: در شرایط سختی که مردم مظلوم غزه و کرانه باختری تحت حملات مستمر رژیم صهیونیستی قرار دارند اولین انتظار آنها از ملت‌ها و دولت‌های اسلامی این است که از ابزارهای خود در اعمال فشار به اسرائیل و حمایت از فلسطین استفاده کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کشورهای اسلامی ابزارهایی دارند که در اختیار خودشان است و می‌توانند از آنها برای قطع شریان‌های اقتصادی و سیاسی رژیم صهیونیستی استفاده کنند و نباید منتظر اقدامات سازمان‌های بین‌المللی که تحت نفوذ کشورهای غربی هستند، باشند.
 
به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص قطع شریان‌های سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: در شرایط سختی که مردم مظلوم غزه و کرانه باختری تحت حملات مستمر رژیم صهیونیستی قرار دارند اولین انتظار آنها از ملت‌ها و دولت‌های اسلامی این است که از ابزارهای خود در اعمال فشار به اسرائیل و حمایت از فلسطین استفاده کنند.
 
وی گفت: کشورهای اسلامی دارای ابزارهایی هستند که در اختیار خودشان است و می‌توانند از آنها برای قطع شریان‌های اقتصادی و سیاسی رژیم صهیونیستی استفاده کنند و نباید منتظر اقدامات سازمان‌های بین‌المللی که تحت نفوذ کشورهای غربی هستند، باشند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما در گفت وگوهای دیپلماتیک منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای خود استفاده از ابزار فشار و تحریم را به عنوان اقدامی اخلاقی و انسانی در حمایت از ملت فلسطین مورد تاکید قرار دادیم و این انتظارِ به حق ملت فلسطین است. درحالی که اسرائیل تحت حمایت همه جانبه کشورهای اروپایی و آمریکا قرار دارد، کشورهای اسلامی هم باید با استفاده از ابزار انرژی که در اختیار دارند، رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهند.
 
کنعانی با تاکید بر اینکه همچنان ایران از این رویه حمایت می‌کند و خوشبختانه در حوزه حقوقی و بین المللی هم شاهدیم که اقدامات خوبی صورت گرفته است ابراز امیدواری کرد که بتوان از همه این ابزارها به عنوان عوامل بازدارنده در برابر ماشین کشتار رژیم صهیونیستی به خوبی بهره برد.

گروه های مقاومت منطقه از ایران دستور نمی گیرند و ایران در تصمیمات آنها دخالتی ندارد

وی در خصوص طرح برخی اتهامات از سوی محافل غربی در قبال کشته شدن نیروهای آمریکایی در منطقه و نقش داشتن ایران در این ارتباط گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران غزه مکررا نسبت به خطر گسترش درگیری‌ها به دلیل ادامه حملات اسرائیل و پشتیبانی همه جانبه آمریکا از جنایات صورت گرفته هشدار داده و نقض پایدار و مکرر حاکمیت سوریه، عراق و یمن از سوی آمریکایی‌ها را تشدید کننده این بی ثباتی قلمداد کرده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما معتقدیم جنگ در غزه راه حل نیست و آتش بس فوری می‌تواند زمینه ساز بازگشت آرامش در منطقه باشد. گروه‌های مقاومت منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند و ایران در تصمیمات آنها در حمایت از فلسطین یا دفاع از خود دخالتی ندارد.
 
کنعانی بیان داشت: تکرار اتهامات به ایران فرافکنی از سوی کسانی است که منافع خود را در کشانیدن پای آمریکا به منطقه می‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند.

سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق در چارچوب هماهنگی برای مبارزه با تروریسم و تقویت همکاری برای صلح است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر دستورکار سفر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق متعاقب اقدام نظامی ایران به مقر موساد در اربیل اظهارداشت: روابط میان ایران و عراق مبتنی بر روابط دوستانه، برادرانه وسازنده‌ای است که در حوزه‌های مختلف دو طرف در چارچوب سیاست همسایگی و بر اساس اراده عالی رهبران دو کشور بین خود دارند.
 
وی ادامه داد: ما همواره گفت وگوهای منظم و مستمری را میان دو طرف در سطح مقامات هیات دولت، مقامات نظامی و امنیتی ایران و عراق داریم و سفر آقای احمدیان هم در چارچوب هماهنگی ایران و عراق در مبارزه با تروریسم، تقویت همکاری‌ها در جهت صلح، ثبات و امنیت منطقه و مرزهای دو طرف صورت گرفته است.
 
کنعانی افزود: طبیعتا موضوعات جاری اتفاق افتاده هم در گفت وگوهای میان دبیر شورای عالی امنیت ملی و طرف عراقی مطرح خواهد شد. روابط دو طرف ممتاز و ویژه است و برخی اتفاقات و رخدادها نمی‌تواند بر عمق و استحکام روابط میان ایران و عراق تاثیر منفی و سلبی بگذارد و حتما این می‌تواند زمینه ساز روابط و همکاری‌های بهتری برای آینده میان دو کشور همسایه و برادر قلمداد شود.

کشورهای منطقه می توانند در جهت کمک به تحکیم ثبات در افغانستان ایفای نقش کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نشست امروز منطقه‌ای افغانستان در کابل هم ییان داشت: برای کسب اطلاع از جزئیات این نشست و مباحث در حال طرح آن، باید منتظر پایان نشست و گزارش‌های ارائه شده بمانیم. ایران معتقد است که کشورهای منطقه بیش از هر طرف دیگری می‌توانند در جهت کمک به تحکیم ثبات در افغانستان و بهبود شرایط شهروندان افغانستان ایفای نقش کنند.
 
وی ادامه داد: ایران در چارچوب سازوکارهای منطقه برای کمک به بهبود وضعیت افغانستان ایده‌هایی را مطرح کرده و با استقبال تعدادی از همسایگان همراه شده است. ما معتقدیم با حمایت سازمان ملل می‌توان به ایجاد شرایط بهتر در این کشور عمل کرد.
 
کنعانی در خصوص روابط اقتصادی میان ایران و پاکستان در حوزه انرژی گفت: پروژه خط لوله گاز یکی از موضوع‌های مهم گفت وگو میان مقامات سیاسی و اقتصادی دو طرف بوده و هست. از جزئیات آخرین توافقات در این ارتباط مطلع نیستم اما دو کشور بر استفاده از ظرفیت‌های حداکثری در حوزه‌های مختلف و به خصوص حوزه انرژی اصرار دارند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تعرض صورت گرفته به سفارت ایران در سوئد اظهار داشت: در این ارتباط سریع ترین اقدامات دیپلماتیک از سوی مرکز و سفارت ایران در استکهلم صورت گرفته و مقامات سوئد هم قول پیگیری سریع موضوع تعرض به سفارت ایران را دادند و ما نیز انتظار داریم که دولت سوئد نسبت به تعهدات خودش در حفظ اماکن دیپلماتیک متعهد و پایبند باشد.

بحران در منطقه نتیجه استمرار جنایات جنگی رژیم صهیونیستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی تحولات و تلاش برای تنش آفرینی‌های جدید در منطقه گفت: آنچه در منطقه شاهدیم نتیجه تنش مناسبات میان ایران و آمریکا نیست. بیش از 114 روز نوار غزه شاهد بی رحمانه‌ترین جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم آن است. بحران در منطقه نتیجه استمرار جنایات جنگی و تداوم نسل کشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی است.
 
وی ادامه دارد: شورای امنیت سازمان ملل به عنوان مسئول تامین امنیت صلح و امنیت بین‌المللی نتوانست در چارجوب مواضع غیرسازنده برخی کشورها و مشخصا آمریکا به وظیفه خود در پایان دادن به بحران منطقه عمل کند. بحران در منطقه نتیجه نسل کشی این رژیم جنایتکار است.

ایران از تقویت ثبات و امنیت در منطقه استقبال می کند

کنعانی بیان کرد: ایران از تقویت ثبات و امنیت در منطقه استقبال و از آن حمایت می‌کند و منافع ما از این مهم تامین می‌شود و همینطور تامین امنیت آبراه‌های بین‌المللی نیز برای ما مهم است. ما از ابتدای بحران غزه بر ضرورت پایان دادن به این بحران تاکید کردیم و داریم و بیشترین ظرفیت دیپلماتیک خود را در این مدت بر این مسئله متمرکز کردیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما پاسخ خود را به پیام‌هایی که از سوی آمریکا از طریق برخی واسطه‌ها به ما منتقل شد، رسانیدیم. ما معتقدیم باید آتش بس فوری ایجاد شود، مسیرهای کمک‌ انساندوستانه باز شود و کوچاندن اجباری مردم فلسطین متوقف شود. همچنان ایران بر راهکار سیاسی برای حل این بحران و دیگر مشکلات منطقه‌ای تاکید دارد.
 
وی گفت: ما پیام‌های مختلفی را از طُرق مختلف و از سوی آمریکا دریافت کردیم و از همان مسیرهای دیپلماتیک هم پاسخ‌های لازم را به آنها داده‌ایم.

منطقه نیاز به تنش و جنگ جدیدی ندارد

کنعانی بیان کرد: ما معتقدیم که منطقه نیاز به تنش و جنگ جدیدی ندارد، گفت: ثبات و امنیت در لبنان بر ثبات و امنیت منطقه اثرگذار است، اما اینکه رژیم صهیونیستی دنبال ماجراجویی جدید است تردیدی نیست چرا که راه نجات خود را از بحران از کشاندن پای دیگران به جنگ دنبال می‌کند که سیاستی خطرناک برای صلح و ثبات منطقه و جهان است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بهتر است که حامیان این رژیم دست از حمایت از آن بردارند و بدانند دامن زدن به بحران نتیجه‌ای برای آنها نخواهد داشت و استمرار حملات و جنایات اسرائیل به غزه به معنای کوبیدن میخ‌های بیشتر بر تابوت این رژیم است.

روابط ایران و عراق روابطی قوی و مبتنی بر پایه های محکم است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط میان ایران و عراق، تاکید کرد: روابط دیپلماتیک میان ایران و عراق روابطی قوی و مبتنی بر پایه‌های محکم و خلل ناپذیر است و موضوعات اخیر خللی بر مناسبات سیاسی دو طرف ایجاد نخواهد کرد و این در راستای اراده عالی رهبران سیاسی دو کشور است. روابط قوی ایران و عراق به نفع منطقه است.
 
وی گفت: اینکه طرف عراقی خوهان لغو توافقنامه امنیتی باشد را تایید نمی‌کنم چرا که اجرای آن به نفع منافع امنیتی دو کشور است و در چارجوب خواست واراده دو طرف است و طرفین به دنبال اجرایی کردن کامل آن هستند.
 
کنعانی بیان کرد: عراق بخش‌های قابل توجهی از تعهداتش را اجرایی کرده و کمیته مشترک ارزیابی این توافقنامه‌ میان دوطرف وجود دارد و دیدارهای صورت گرفته میان مقامات امنیتی ایران و عراق از جمله آقای احمدیان در راستای پیشبرد توافقنامه امنیتی موجود است.

حاکمیت و تمامیت ارضی عراق مورد اهتمام ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی عراق مورد اهتمام ایران است و پایبندی و التزام ایران نسبت به وحدت سرزمینی عراق نیازی به راستی آزمایی ندارد. در دوران سختی و در مسیر مبارزه با تروریسم ایران اولین، مهمترین و اثرگذارترین کشوری بود که در کنار دولت ملت و ارتش عراق در مسیر حفاظت از امنیت و تمامیت ارضی این کشور کوشید.
 
وی گفت: روابط دو طرف مستحکم به اراده‌های قوی است و وجود برخی سوءتفاهمات خللی در عزم جدی دو کشور ایجاد نخواهد کرد. ما از موضوعات اخیر به سرعت عبور خواهیم کرد و مسیر پیشرفت همکاری‌های دو طرف با قدرت ادامه خواهد داشت.

تحولات دریای سرخ سرریزِ ظلم آشکاری است که در غزه شاهد هستیم، این موضع چین است

کنعانی در خصوص خبرهایی مبنی از خواست چین از ایران گفت: توصیه می‌کنم در مباحث از این دست به منابع رسمی رجوع شود. چنین موضوعی مطرح نیست. سخنگوی وزارت خارجه چین هم در این زمینه موضع واضحی داشته است.
 
وی ادامه داد: ما دو کشور به عنوان طرفدار همگرایی، تعهد و موضع خود را به برقراری عدالت منطقه‌ای، حل منازعات و مقابله با تنش آفرینی‌ها مطرح کردیم. همواره رایزنی‌های مشترکی را داشتیم و گفت وگو داریم. موضع چین هم کاملا روشن است. تحولات دریای سرخ سرریزِ ظلم آشکاری است که در غزه شاهد هستیم، این موضع چین است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برگزاری دادگاه حمله کننده به سفارت آذربایجان در تهران و بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان تصریح کرد: این یک روند قضایی است و باید منتظر رای صادره باشیم. پیش بینی این است که این روند طولانی نخواهد بود. روز شنبه گذشته جلسه رسیدگی به عامل حمله به سفارت آذربایجان با حضور متهم و وکلا و نمایندگان جمهوری آذربایجان برگزار شد و بار دیگر به خانواده محترم یکی از اعضای سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که متاسفانه جانش را از دست داد تسلیت می‌گویم و ابراز همدردی می‌کنم.
 
کنعانی گفت: مقامات قضایی ایران اطمینان داده بودند که در چارچوب قوانین به اتهامات رسیدگی خواهند کرد. با همکاری مقامات قضایی دو کشور روند طی شده و فرایند تحقیقات تکمیل شده است و بر اساس اعلام قاضی به زودی رای صادر می‌شود.
 
وی بیان داشت: این حادثه هر چند برای روابط دو کشور تلخ محسوب می‌شد، با این وجود مسئولان تلاش زیادی کردند که تاثیرش بر روابط به حداقل برسد. بر اساس نقشه راه دو کشور، در بازه زمانی یک سال گذشته شاهد مبادله هیات‌ها در حوزه‌های مختلف بودیم و امیدواریم شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان باشیم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان