گزارشی از کاهش تولید و تعیین نرخ در حاشیه بازار/

اختلال در بازار به سبک خودروسازان

گرانی خودرو در هفته‌های اخیر را می‌توان از زوایای مختلف بررسی کرد اما قطعا یکی ازمهم‌ترین مسائلی که موجب این اتفاق در بازار خودرو شده، کاهش میزان تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی است.

به گزارش مشرق، گرانی خودرو در هفته‌های اخیر را می‌توان از زوایای مختلف بررسی کرد اما قطعا یکی ازمهم‌ترین مسائلی که موجب این اتفاق در بازار خودرو شده، کاهش میزان تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی است. درهمین راستا در این گزارش میزان تولید دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا در 10ماهه امسال و تاثیر آن بر بازار را بررسی کردیم.

جام جم نوشت: دو خودروساز ایرانی طی سال‌های گذشته تحت تاثیر شدید تصمیمات سیاست‌گذاران صنعت خودرو قرار گرفته‌اند اما رفتارهای این خودروسازان نیز بی‌تاثیر بر بازار خودروی کشور نبوده است. با این حال مشکلات این صنعت عظیم‌الجثه کماکان ادامه‌دار بوده و بررسی روند آن در کشور، حاکی از وجود مافیایی قوی‌تر در این حوزه است.

این موضوع در حالی بود که مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی به وضعیت خودروی کشور، وزیر سابق صمت دولت سیزدهم را ناتوان برای حل مسائل دانست و طی استیضاح‌های انجام شده، وی را عزل کرد. اما با تکیه عباس علی‌آبادی بر صندلی وزیر صنعت، معدن و تجارت، چالش‌های بازار خودرو هنوز وجود داشته و مسائل خودروسازان مرتفع نشده است.

خودروسازان، کم کارند!

بررسی روند عرضه خودروهای داخلی به متقاضیان نشان می‌دهد که به‌رغم دستورات وزارت صمت و همچنین تعهدات خودروسازان ایران‌خودرو و سایپا، وضعیت تولید خودرو در کشور با مشکل اساسی روبه‌روست. گفتنی است که این موضوع از طریق بررسی میزان تولید محصولات سواری خودروسازان طی سال جاری قابل مشاهده است.

در گزارش رسمی که ایران‌خودرو به سازمان بورس اعلام کرده، میزان تولید خودروهای سواری طی 10ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 6درصد که تقریبا معادل 30هزاردستگاه می‌شود، کاهش یافته است. درواقع این خودروساز ایرانی طی 10ماهه امسال تعداد 444هزار و 471دستگاه تولیدکرده است؛ درصورتی که درمدت مشابه سال گذشته، تعداد 474هزارو 381‌دستگاه خودروی سواری تولید کرده بود.

این موضوع در حالی اتفاق افتاده که مدیرعامل ایران‌خودرو در ابتدای امسال وعده افزایش 50درصدی خودرو را داده بود اما ظاهرا موضوع فرق کرده‌است. این خودروساز ایرانی نه‌فقط به وعده خود عمل نکرده، بلکه از میزان سابق خود، خودروی کمتری را تولید کرده و این به منزله عدم استفاده درست از ظرفیت‌های تولید و بی‌اعتنایی به متقاضیان و خریداران خودروهای داخلی است، چراکه درابتدای امسال مرحله دوم خرید خودرو از طریق سامانه‌یکپارچه فروش خودرو برگزار شد و ماحصل آن برای خریداران وعده تحویل خودرو درسال آینده بود.

اکنون نیز با پیامک‌های تغییر خودرو، بازی دیگری در تحویل این خودروها درآورده و فقط دلسردی و ناامیدی را برای متقاضیان به همراه دارد.بررسی روند تولید خودرو توسط سایپا نیز نشان می‌دهد که این خودروساز در9 ماهه ابتدایی امسال تعداد 217.524 هزار دستگاه تولید کرده؛ به طوری که در مدت مشابه سال گذشته میزان تولید 225.380هزاردستگاه بوده است.به طور دقیق‌تر عمده محصول این خودروساز که خانواده x200 (تیبا، ساینا و کوییک) است از 201.274هزار دستگاه در9ماهه سال گذشته به 178.616هزار دستگاه کاهش یافته است.

اختلال در بازار به سبک خودروسازان

مشکلی برای تولید وجود ندارد

این میزان کاهش تولید در روند تولید خودروسازان در شرایطی اتفاق افتاده که تمام دستگاه‌های مربوط سعی‌بر برآورده کردن نیازهای تولید خودرو در کشور را داشته‌اند. نگاهی به روند تامین ارز برای واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز این صنعت نشان می‌دهد که از ابتدای امسال شرایط مطلوبی برای خودروسازان فراهم شده‌است.

همچنین محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز درهمین راستا بیان کرد: از ابتدای امسال تا بهمن ماه برای صنعت خودروی کشور مبلغ شش میلیارد دلار تامین ارز انجام شده که در تاریخ کشور امری بی‌سابقه بوده است.

تولیدکنندگان، عامل اصلی گرانی خودرو

طی هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو بوده‌ایم. این موضوع در حالی بوده که اخیرا نیز اخباری مبنی‌بر فروش خودرو توسط تولیدکنندگان با مبلغی نزدیک به قیمت بازار آزاد منتشر شد و التهاباتی را به بازار وارد کرد. با این حال اما یکی از عوامل اصلی گرانی خودرو را می‌توان میزان تولید خودروسازان داخلی سایپا و ایران‌خودرو دانست؛ چراکه اگر این دو خودروساز از تمام ظرفیت تولید خود استفاده می‌کردند، وضعیت بازار خودرو دچار این التهاب نمی‌شد.

از طرفی دیگر موضوع واردات نیز مطرح است. در شرایطی که خودروسازان از تمام ظرفیت خود استفاده نکرده و همچنین نیاز کشور بیش از میزان عرضه است، باید واردات صورت گیرد اماروند این مسأله نیز وضعیت مطلوبی ندارد.به هرحال لازم است به‌صورت ویژه مراجع مسئول پشت‌پرده اختلال در بازار خودرو را بررسی کرده و این مساله را برای افکار عمومی روشن کنند.

کاهش تولید محصولات ایران‌خودرو

گروه خودروسازی ایران‌خودرو که خودروهای گروه پژو، سمند، تارا، رانا، دنا و هایما را تولید می‌کند، در10ماهه امسال با کاهش تولید روبه‌رو بوده‌است. این کاهش میزان تولید به این شکل بوده که این خودروساز درسال1401 تعداد 288.999 هزار دستگاه خودرو از خانواده پژو تولید کرده که این میزان درسال جاری به 231.882دستگاه کاهش یافته‌است.

خودروی رانا نیز که در 10ماهه سال گذشته به تعداد 23.119هزار دستگاه تولید شده بود اما در10ماهه امسال کمتر از20هزار دستگاه از آن تولید شده‌است. برای گروه سمند نیز این کاهش تولید به چشم می‌خورد، به طوری‌که در10ماهه سال گذشته 60.324هزار دستگاه ازاین خانواده تولید شده بود که در10ماهه امسال به 49.520هزاردستگاه رسیدکه حاکی ازرشد منفی18‌درصد در تولید این خودروهاست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان