راه رسیدن به یقین چیست و چگونه است؟

امام علی علیه السلام فرمود: التسلیم هو الیقین. یقین را به تسلیم واقعی معنا کردند

آیا برای رسیدن به یقین راهی وجود دارد _مثل دیدن عالم برزخ_ یا نه ، در زمان ما باید اکتفا کنیم به ایمان و امکان اطمینان وجود ندارد. همانطور که نمونه اش در داستان حضرت ابراهیم علیه السلام آمده است که خداوند متعال به ایشان فرمودند« أو لم تومن قال بلی و لکن لیطمئن قلبی».
راه رسیدن به یقین چیست و چگونه است؟

امام علی علیه السلام فرمود: التسلیم هو الیقین. یقین را به تسلیم واقعی معنا کردند. امام باقر علیه السلام، توکل بر خدا و تسلیم در برابر ذات پاک او و رضا به قضای الهی و واگذاری تمام امور به خداوند را از آثار یقین ذکر کرده است. امام رضا علیه السلام می فرماید: ایمان یک درجه بالاتر از اسلام و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان و یقین یک درجه بالاتر از تقوا است و میان بندگان چیزی کم تر از یقین تقسیم نشده است. قرآن مجید راه رسیدن به یقین را عبادت می داند: «واعبد ربّک حتی یأتیک الیقین؛ پروردگارت را عبادت کن تا به یقین برسی. بدون عبادت ممکن نیست کسی به یقین نائل آید.

 

منظور از عبادت، حرکات و سکنات ظاهری نیست بلکه حقیقت عبادت و بندگی خدا است که در آن صورت غیرخدا در انسان جای ندارد. از این رو از رسول اکرم (ص) نقل است که : اگر نبود شیاطینی که اطراف دل های بنی آدم را احاطه کرده اند، آن ها حقایق ملکوت آسمان ها و زمین را مشاهده می نمودند؛ یعنی گناه و رذایل اخلاقی مانع رسیدن به مقامات معنوی، از جمله یقین می شود. بنابرسفارش روایات و سلوک اهل عرفان،نمازشب،نمازاول وقت و صبر بر مشکلات، درررسیدن به حقایق امور و یقین موثراست. همچنین خواندن دعای توسل هرروز جهت حل مشکلات مالی و علمی موثراست.این دعا درگشایش امور زندگی مجرب و کارگشاست.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان