بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل

بیانیه ایران درباره ادعای آمریکا

تهران در تصمیمات گروه‌‌‌های مقاومت دخالتی ندارد

 چند ساعت پس از خبر حمله به نیروهای آمریکایی، مقامات ایرانی در واکنش به ادعای برخی دولتمردان آمریکایی درخصوص دست داشتن ایران در این حملات، تصریح کردند که جمهوری اسلامی در تصمیمات گروه‌های مقاومت در سطح منطقه دخالتی ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در واکنش به خبر حمله به نیروهای آمریکایی تاکید کرد ایران در تصمیمات گروه‌‌‌های مقاومت برای نحوه‌‌‌ حمایت از ملت فلسطین یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هر گونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد. ناصر کنعانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران جاری غزه مکررا نسبت به خطر گسترش دامنه درگیری در منطقه به دلیل ادامه‌‌‌ حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و نیز پشتیبانی همه‌جانبه آمریکا از نسل‌‌‌کشی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری هشدار داده و نقض پایدار و مکرر حاکمیت ملى عراق و سوریه توسط نیروهای آمریکایى و بمباران‌‌‌ها و انجام حملات علیه گروه‌ها و مردم عراق، سوریه و یمن را تشدید‌کننده این چرخه بی‌‌‌ثباتی می‌‌‌دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران با تاکید مجدد بر اهمیت حفظ صلح و ثبات و امنیت در منطقه معتقد است جنگ در غزه راه‌حل نبوده و پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی به غزه و آتش‌‌‌بس فوری، می‌تواند زمینه‌‌‌ساز بازگشت آرامش به منطقه شود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد گروه‌‌‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌‌‌گیرند و جمهوری اسلامی ایران در تصمیمات گروه‌‌‌های مقاومت برای نحوه‌‌‌ حمایت از ملت فلسطین یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هر گونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد. کنعانی گفت تکرار اتهام بی‌‌‌اساس به ایران، فرافکنی و نیز توطئه‌‌‌ کسانی است که منافع خود را در کشیدن مجدد پای آمریکا به معرکه‌‌‌ای تازه در منطقه و تحریک آن در گسترش و تشدید بحران می‌‌‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد ایران با آمادگی و هوشیاری تحولات در منطقه را زیر نظر دارد و مسوولیت عواقب اتهامات تحریک‌آمیز علیه ایران، بر عاملان طرح چنین ادعاهای بی‌اساسی است. مقام‌‌‌های نظامی آمریکا یکشنبه شب به وقت تهران گفتند که سه نظامی این کشور در حمله شبانه پهپادی به یک پایگاه آمریکا در اردن کشته و دست‌کم 34 پرسنل نظامی نیز زخمی شدند. سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) یکشنبه شب در بیانیه‌‌‌ای تایید کرد که در حمله یک فروند پهپاد به پایگاهی در شمال شرقی اردن، سه نظامی کشته و بیش از 30 پرسنل نظامی این کشور زخمی شدند. گروه مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد که شامگاه یکشنبه به تعدادی از نقاط در سوریه و فلسطین اشغالی حمله کرده است.

بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد که تهران در حمله‌ای که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی در شمال شرقی اردن شد، دخالتی نداشته است. در این بیانیه که «ایرنا» آن ‌‌‌را منتشر کرد، آمده است: «ایران هیچ ارتباطی با این حملات ندارد و درگیری میان ارتش ایالات متحده آمریکا و گروه‌‌‌های مقاومت در منطقه است که به‌‌‌صورت رفت و برگشت با هم مقابله به مثل می‌کنند.» در موضع‌‌‌گیری مشابه یک مقام تهران در دفتر نمایندگی سازمان ملل در نیویورک هم دست داشتن ایران در حمله به نیروهای آمریکایی را رد کرده است. یکی از سخنگویان نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در این رابطه به نشریه وال‌استریت ژورنال تاکید کرد که تهران هیچ ارتباطی با این حملات نداشته است.

این مقام ایرانی افزود: این درگیری از سوی ارتش آمریکا علیه نیروهای مقاومت در عراق و سوریه آغاز شده است و این عملیات غرب مدعی حمایت نظامی و مالی ایران از نیروهای مقاومت منطقه و کنترل اقدامات آنها از سوی ایران است. این در حالی است که مقامات ایران در پی اقدامات نیروهای مقاومت منطقه علیه مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی و مطرح شدن ادعاهایی درباره نقش ایران در این حملات، گفته‌‌‌اند نیروهای مقاومت به طور مستقل و بر اساس صلاحدید خود عمل می‌کنند و از ایران دستور نمی‌‌‌گیرند. با وجود این‌، ایران هشدار داده است که کاهش تنش‌‌‌ها در منطقه، مستلزم متوقف شدن حمایت‌‌‌های واشنگتن از اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه است.

دنبال جنگ با ایران نیستیم

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت آمریکا به‌‌‌دنبال جنگ با ایران نیست. «جان کربی» در واکنش به ادعاهایی که حمله مرگبار روز یکشنبه به مقر نظامیان آمریکایی در اردن را به ایران مرتبط می‌‌‌کنند، گفت: «ما به‌‌‌دنبال جنگ با ایران و تشدید تنش‌‌‌ها و نزاع‌‌‌ها در منطقه نیستیم.» کربی همچنین گفت آمریکا نمی‌‌‌خواهد این «حملات غیرقابل قبول» ادامه داشته باشد و این کشور از «نظامیان و تاسیسات خود در خاورمیانه دفاع خواهد کرد.» او که روز دوشنبه با چند شبکه آمریکایی از جمله ان‌‌‌بی‌‌‌سی، سی‌‌‌بی‌‌‌اس و سی‌‌‌ان‌‌‌ان گفت‌‌‌وگو می‌‌‌کرد، همچنین گفت آمریکا معتقد است گروه مقاومت «کتائب حزب‌‌‌الله عراق» حمله به پایگاه آمریکا در مرز اردن و سوریه را انجام داده است. مقام آمریکایی تاکید کرد «جو بایدن» رئیس‌‌‌جمهور آمریکا گفته به حمله روز یکشنبه پاسخ خواهند داد و آنها چنین اقدامی را انجام می‌‌‌دهند. کربی با این حال گفت: «ما همچنان در حال ارزیابی گزینه‌‌‌هایی برای پاسخ هستیم.»

نمی‌توان گفت ایران دخالتی داشته است

همزمان یک مقام آمریکایی یکشنبه شب به وقت تهران گفت که این حمله لزوما از سوی ایران صورت نگرفته است. به گزارش شبکه خبری «سی‌‌‌بی‌‌‌اس» یک مقام آمریکایی که مایل به افشای هویت خود نبود در این باره اظهار کرد: «حمایت ایران از شبه‌‌‌‌نظامیانی که به پایگاه آمریکا حمله کردند، به معنای حمله از سوی ایران نیست.»

سی‌‌‌ان‌‌‌ان نیز همزمان نوشت ‌‌‌که مشخص نیست چرا پدافند هوایی در رهگیری پهپاد شکست خورده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد حمله به نیروهای آمریکایی را به گروه‌‌‌های تحت حمایت ایران نسبت دهد، اما اذعان کرده که واشنگتن هنوز در حال گردآوری اطلاعات در خصوص این حمله است. ارتش آمریکا در روزهای گذشته نیز به طور ضمنی مرگ دو نظامی خود را در آب‌‌‌های سومالی تایید کرد. سنتکام اعلام کرد که دو تفنگدار دریایی ناپدید شده در جریان عملیات در سواحل سومالی به عنوان کشته‌شده طبقه‌بندی شده‌‌‌اند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا هفته گذشته در 23 دی ماه در بیانیه‌‌‌ای از مفقود شدن دو ملوان نیروی دریایی خبر داد. طبق اعلام فرماندهی مرکزی آمریکا عملیات جست‌وجو و نجات برای این دو ملوان نیروی دریایی ایالات متحده در جریان است. با این‌‌‌حال جزئیات بیشتر از جمله در خصوص کشتی که این دو عضو نیروی دریایی آمریکا سوار بر آن بوده‌‌‌ یا حتی نام این ملوان‌‌‌ها تاکنون منتشر نشده است. یک مقام آمریکایی گفت: «34 پرسنل آمریکایی برای آسیب مغزی احتمالی پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین در اردن مورد ارزیابی پزشکی قرار می‌‌‌گیرند.»

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت که پهپاد بزرگی پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن و در نزدیکی مرز سوریه را هدف قرار داد. وی افزود که از این پایگاه نیروهای ائتلاف برای ارائه مشاوره و کمک به نیروهای اردنی استفاده می‌شود. روزنامه «واشنگتن پست» نیز به نقل از یک مقام در پنتاگون اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا در تلاش برای مشخص کردن دلیل شکست پدافند هوایی برای مقابله با پهپاد بوده است. از سوی دیگر رویترز نیز به نقل از مقام‌‌‌های آمریکایی خبر داد که آنها اعتقاد ندارند که نیروهای ایرانی، خودشان حمله با پهپاد را علیه پایگاه آمریکایی در اردن انجام داده‌‌‌اند.

«جو بایدن» رئیس‌‌‌جمهور آمریکا در پی این حمله در بیانیه‌‌‌ای مدعی شد: در حالی که هنوز در حال گردآوری مستندات درباره این حمله هستیم، می‌‌‌دانیم که توسط گروه‌‌‌های شبه‌‌‌نظامی تندرو و تحت حمایت ایران انجام شده است که در سوریه و عراق مستقر هستند. نخست‌‌وزیر انگلیس نیز ضمن محکوم کردن حمله منجر به کشته و زخمی شدن نظامیان آمریکایی در اردن، خواستار اقدام ایران برای کاهش تنش‌‌ها در منطقه شد. ریشی سوناک روز دوشنبه با اشاره به این حمله پهپادی درباره احتمال تشدید تنش‌‌ها در منطقه غرب آسیا هشدار داد. در شرایطی که ایران اعلام کرده هیچ نقشی در این حمله پهپادی نداشته است، نخست‌‌وزیر انگلیس گفت که «ما نگران هستیم و از ایران می‌‌خواهیم به کاهش تنش‌‌ها در منطقه ادامه دهد.»

از سوی دیگر «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با ادعایی علیه نقش ایران در این حمله نوشت: ما، قویا، حملات گروه‌‌‌های شبه‌‌‌نظامی متحد ایران را علیه نیروهای آمریکایی محکوم می‌‌‌کنیم. ما همچنان از ایران می‌‌‌خواهیم در منطقه تنش‌‌‌زدایی کند.البته اردن موضوع حمله به پایگاه آمریکا در خاک این کشور را تکذیب کرده است. سخنگوی دولت اردن گفت که پایگاه التنف هدف قرار گرفته شده که در داخل خاک سوریه قرار دارد و مقر نظامیان آمریکاست. در بیانیه گروه مقاومت اسلامی عراق نیز اعلام شد که شامگاه یکشنبه در تعدادی از نقاط در سوریه و فلسطین اشغالی عملیات انجام شده است. این حملات چهار پایگاه را هدف قرار داده که سه پایگاه در سوریه و یکی از این پایگاه‌ها داخل فلسطین اشغالی قرار دارد. مقاومت عراق تصریح کرد که این عملیات‌‌‌ها به عنوان بخشی از تلاش در برابر اشغالگران آمریکایی در عراق و در پاسخ به قتل عام اسرائیل در غزه انجام شده است.

ارتش آمریکا در دو منطقه شرق فرات و التنف سوریه نیرو پیاده کرده و بیش از 5 سال است که این مناطق را در کشور سوریه اشغال کرده است. پس از هجوم ارتش اسرائیل به غزه، ضلع عراقی محور مقاومت علیه پایگاه‌‌‌های ارتش آمریکا به عنوان پشتیبان اصلی جنگ غزه، عملیات نظامی انجام داد. یکی از نقاط هدف، منطقه التنف اشغالی بود.با استناد به گروه بحران، سخنگوی پنتاگون روز 28 دی اعلام کرد که تاکنون در مجموع 140 حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام شده که 57 مورد در عراق و 83 مورد در سوریه بوده است. تاکنون ارتش آمریکا تلفات خود را سانسور می‌‌‌کرد و این اولین‌‌‌بار است که آمریکا کشته شدن نظامیان خود در نتیجه حملات گروه‌‌‌های مقاومت به پایگاه‌‌‌های آمریکایی پس از آغاز جنگ در نوار غزه را تایید می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان