تاخیر در آزادسازی منابع ارزی ایران در قطر

خاندوزی: درباره دسترسی به منابع ارزی ‎ایران در ‎قطر، با وجود تعهد طرف غربی، تاخیرهایی وجود دارد.

سخنگوی اقتصادی دولت ضمن اعلام اینکه تا پایان دی ماه دولت هیچ استقراضی از بانک مرکزی تحت عنوان تنخواه گردان نداشته است، گفت: درباره دسترسی به منابع ارزی کشور در قطر، با وجود تعهد طرف غربی بر همراهی، تاخیرهایی وجود دارد. ال سی اول گشایش شده اما سایر ال سی ها با تاخیر مواجه شده که امیدوارم با مذاکرات صورت گرفته، این تاخیر برطرف شود.

به گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی در نشست خبری امروز خود درباره دسترسی به منابع ارزی کشور در قطر و ترکیه گفت: در ترکیه توافقی در سفر اخیر رئیس جمهور داشته ایم. در مورد قطر با وجود تعهد طرف غربی بر همراهی، تاخیرهایی وجود دارد. ال سی اول گشایش شده اما سایر ال سی ها با تاخیر مواجه شده است. تست اول ال سی با موفقیت اجرا شد. امیدوارم با مذاکراتی که انجام شده است، این تاخیر برطرف شود.

وی اظهار کرد: دولت در اولویت سیاستگذاری اقتصادی خود مساله ایجاد ثبات اقتصادی کلان، مهار تورم، رشد تولید و خروج از رکود و ایجاد اشتغال را در دستور کار دارد. امروز جمعی از فعالان اقنصادی خدمت رهبری بودند و ایشان مهمترین مسئولیت دولت را بهبود محیط کسب و کار برای فعلان اقتصادی و رفع موانع تولید عنوان کردند. همچنین ایشان بر تامین مالی در بخش های تولیدی به خصوص تولیدکنندگان متوسط و خرد تاکید داشتند.

افزایش 40 درصدی دریافتی دولت در سال جاری

خاندوزی با اشاره به عملکرد 10 ماهه مالی دولت و تراز دخل و خرج دولت، ادامه داد: دولت تلاش کرد ناترازی بودجه ایجاد نکند. گزارش خزانه داری کل کشور در 10 ماه اول امسال حاکی از این است که 1388 هزار میلیارد تومان دریافتی دولت است که 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. سهم درآمد جاری 827 هزار میلیارد تومان محقق شده است. این عدد 55 درصد رشد داشته است. 139 هزار میلیارد تومان مصارف و هزینه کرد بودجه دولت بوده که تا پایان دی دولت هیچ استقراضی از بانک مرکزی تحت عنوان تنخواه گردان نداشته است.

تحقق بودجه عمرانی 86 درصد بیشتر از پارسال

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: تحقق بودجه عمرانی در 10 ماه اول امسال 161 هزار میلیارد تومان بوده که 86 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش دولت برای تراز نگاه داشتن بودجه بوده است، گفت: شاید می شد برخی اعداد غیر واقعی در لایحه بودجه 1403 در نظر گرفت اما دولت اعداد واقعی را در بودجه آورد. در مجلس گاهی مصارفی در بودجه اضافه شده که منابع برای آن در دسترس نیست و امیدواریم این اعداد در مجلس واقعی شود.

تامین 431 هزار میلیارد تومان جذب و تجهیز منابع شرکت ها از بازار سرمایه 

خاندوزی ادامه داد: در حوزه بازار سرمایه تا پایان آذر، 431 هزار میلیارد تومان جذب و تجهیز منابع شرکت ها از بازار سرمایه انجام شده است. از محل سرمایه گذاری شرکت های دولتی در شش ماه اول امسال 160 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: گزارش تورم مرکز آمار برای پایان دی تورم نقطه به نقطه مصرف کننده با 17 درصد کاهش نسبت به آذر به 38.5 درصد رسیده و حدود 17 درصد از ابتدای سال کاهش یافته است. در واقع شتاب افزایش قیمت ها کاهنده بوده است. تورم 12 ماهه منتهی به پایان دی نزولی بوده و 0.8 درصد کاهش داشته و به 43.6 درصد رسیده است. گوشت قرمز افزایش قیمت نامناسب داشت و وزارت کشاورزی تعهد داده مهار قیمت گوشت قرمز را در اولویت های خود قرار دهد.

بهره وری تولید 3.1 درصد شد

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: تورم ماهانه تولیدکننده کشور در دی با یک درصد کاهش نسبت به ماه قبل به 0.6 درصد رسیده است. تورم سالانه تولیدکننده در پایان دی حدود 35 درصد است.

وی گفت: براساس گزارش سازمان اداری استخدامی در بهره وری کل عوامل تولید در سال 1401 معادل 3.1 درصد بوده است که این بالاترین میزان رشد بهره وری 10 سال اخیر اقتصاد کشور بوده است. بهره وری سرمایه 3.5 درصد و بهره وری نیروی کار 2.8 درصد بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره موانع تولید در کشور، گفت: موانع شامل مقررات هزینه بر برای تولید و موانع برای شروع فعالیت اقتصادی می شود. در یکسال گذشته گام های متمایزی با گذشته برداشته ایم. از سال گذشته بیش از یک میلیون و 300 هزار مجوز کسب و کار با درگاه ملی داده ایم. این فرایند به تلاش بیشتری برای تکمیل نیاز دارد. مقررات غافلگیر کننده وجود دارد که هزینه تولید را افزایش می دهد که دولت مصوب کرده است که مقررات باید شفاف به همه تولیدکنندگان اطلاع داده شود و رانتی وجود نداشته باشد. در همین راستا، کاهش 50 درصدی بخشنامه در بخش گمرک ایجاد شده است.

با مصوباتی که درآمد پایدار دارد، موافقیم

وی درباره افزایش بار مالی بودجه در مجلس گفت: برخی مصوبات مجلس از جمله افزایش حقوق کارکنان از 18 به 20 درصد با موافقت دولت بود. دولت با مصوباتی که درآمد پایدار دارد، موافق است. برخی مصوبات متکی بر درآمدهای پایدار نیست و به صلاح مردم نیست بودجه با کسری تحمیل شود چون موجب افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم می شود.

خاندوزی درباره تاثیر صدور الکترونیک مجوز کسب و کار بر جلوگیری از رانت، گفت: مجموع فعالیت هوشمند شدن صدور مجوزهای کسب و کار به نحو محسوسی بر کاهش زمینه های فساد تاثیرگذار بوده است. درگاه ملی مجوزها حدود 10 میلیون بار فرصت مواجهه مستقیم با ماموران دستگاه های اجرایی و هزینه ها را کم کرده است که در هر موارد می توانسته فساد هم رخ دهد. در واقع بستر فساد را کاهش داده است.

وی همچنین درباره تدابیر دولت برای تامین انرژی صنایع بنیادی کشور، تصریح کرد: به دلیل سیاستگذاری اشتباه در دوران های گذشته، شرایط ایجاد شده بود که مصرف انرژی فراتر از استانداردها بود و عمده مصرف انرژی در خدمت تولید نباشد. در دهه 90 با ناترازی انرژی مواجه شدیم. تلاش دولت این است که کمک کند ناترازی کاهش پیدا کند. شاه بیت سیاست ها در این است که هم مردم و هم صنایع در صرفه جویی شریک شوند. از پتروشیمی ها و صنایع بزرگ خواسته شد وارد تامین گاز شوند و گاز استخراجی از میدان صرف همین صنایع شوند. از فولادی ها دعوت شد در بهینه سازی مصرف کمک کنند. در فصل گرم، گاز ذخیره شود تا در فصل سرد استفاده شود. این اقدامات موجب شد گاز صنایع بزرگ هفت درصد و نیروگاه ها 14 درصد بیشتر از سال گذشته بود. تلاش شود 90 درصد صنایع محدویت برق نداشته باشند. در تابستان امسال تامین برق صنعت از برق خانگی پیشی گرفت اما با این حال هنوز محدودیت وجود دارد.

عرضه سهام عدالت به 4.7 میلیون نفر منتظر موافقت وزارتخانه ها

خاندوزی درباره برنامه دولت برای اجرای طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان، گفت: شناسایی افراد مشمول سهام عدالت انجام شد و چهار میلیون و 700 هزار نفر تایید شدند. مراحل قانونی برای عرضه سهام به این افراد باید اجرا می شد که امیدواریم تا پایان بهمن موافقت وزارتخانه ها مربوطه برای این کار را بگیریم.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره نتیجه بسته سیاستی دولت برای مهار نرخ تورم تصریح کرد: نفش تدوین این بسته که با مشارکت وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تهیه شد، تصریح و اطلاع سیاست های کنترل تورم بود تا از اجرای سیاستی صبح جمعه ای جلوگیری شود. جلسه ای با حضور معاون اول برگزار شد و دستگاه های مسئول گزارش کار دادند. براین اساس رشد نقدینگی تا پایان آذر به 22 درصد رسیده است. ثبت سفارش ها طبق ظرفیت اعلامی بانک مرکزی به وزارت بهداشت،کشاورزی و صمت انجام شد. گزارش های تفصیلی در این زمینه را تا پایان سال اعلام خواهیم کرد.

اخذ مالیات از 500 هزار بلاگر و اینفلوئنسر 

وزیر اقتصاد درباره اخذ مالیات از بلاگرها و اینفلوئنسرها، گفت: اخذ مالیات از این افراد که بیش از 500 هزار هستند در بودجه آمده بود. 551 کاربر شناسایی شده و مشمول حکم قانون بودجه 1401 بوند که 131 فعال بیش از 2300 میلیارد تومان درآمد داشته اند و وزارت اقتصاد دنبال اجرای قانون است. البته بخش زیادی از این افراد به اجرای قانون تمکین نکرده اند که پیگیری برای اجرای قانون انجام شده است.

به دنبال انتشار اوراق برای جبران هزینه های اضافه شده در بودجه هستیم

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این سوال که کسری بودجه ناشی از مصوبات مجلس چه تاثیری بر کنترل تورم خواهد داشت؟ گفت: امیدواریم در قانون بودجه 1403 بخش عمده تامین هزینه های پایدار حل شده باشد آن بخشی که باقی مانده باشد در دستور کار جلسه ستاد اقتصادی دولت قرار می گیرد. بنای ما این است که ولو با تحمیل شدن هزینه ها، مسیری که در سال 1401 و 1402 را که طی کردیم و اثرات بودجه ای را به سیاست های تورمی وارد نکردیم، همین مسیر را ادامه دهیم و از طرق مختلف، درآمد برای هزینه های ایجاد شده تامین کنیم؛ یکی از آنها انتشار اوراق است تا تورم در بودجه ایجاد نشود و این خط قرمز ماست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان