رشد گیشه سینمای ژاپن به لطف انیمه‌ها

سینمای ژاپن در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۴ درصدی به بالاترین سطح پس از همه گیری یعنی ۱.۵ میلیارد دلار (۲۲۱.۵ میلیارد ین) رسید.

گیشه سینمای ژاپن در سال 2023 با افزایش 4 درصدی به بالاترین سطح پس از همه گیری یعنی 1.5 میلیارد دلار (221.5 میلیارد ین) رسید.

به گزارش ایسنا، انجمن تولیدکنندگان فیلم های سینمایی ژاپن اعلام کرد مجموع فروش سینمای ژاپن در سال 2023 با افزایش 4 درصدی به بالاترین سطح پس از همه گیری و به 1.5 میلیارد دلار (221.5 میلیارد ین) رسید که به لطف اکران انیمه‌های قدرتمند و بازگشت مداوم مخاطبان به سینما بود و نکته جالب توجه اینجاست که چهار فیلم پرفروش ژاپن در سال گذشته انیمیشن و انیمه بودند.

فیلم‌های هالیوودی نیز همانند سال گذشته؛ سهم حدود 31 درصدی خود را در گیشه سینمای ژاپن حفظ کردند، اگرچه «ین» بسیار ضعیف درآمدها را بر حسب دلار کاهش داد.

کاهش ارزش پول ژاپن در برابر دلار به این معنی است که با تبدیل فروش سالانه به دلار، فروش سینمای ژاپن نسبت به 1.64 میلیارد دلار سال 2022  کاهش یافته است، حتی اگر درآمد ین از 213 میلیارد ین افزایش یابد. در مجموع 676 فیلم‌های وارداتی در ژاپن طی سال گذشته میلادی اکران شد که 452 میلیون دلار فروخت در حالی که 995 میلیون دلار نیز از محل اکران 555 فیلم داخلی حاصل شده است.

به گزارش ورایتی، در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های سال 2023 سینمای ژاپن، انیمیشن «اولین اسلم دانک» قرار دارد که بر اساس یک مانگای بسکتبال موفق ساخته شد و 107 میلیون دلار فروخت  پس از آن انیمیشن «برادران سوپرماریو» با 95 میلیون دلار و جدیدترین انیمیشن از مجموع «کاراگاه کونان» با  فروش 94 دلاری قرار گرفت.

این سه عنوان تنها عناوینی بودند که از فروش  10 میلیارد ین (68 میلیون دلار) در سال 2023 فراتر رفتند، اگرچه فروش کلی سال 2023 تنها پس از بالاترین رکورد تاریخ 1.77 میلیارد دلار (261 میلیارد ین) در سال 2019 قرار دارد.

انیمه «پسر و مرغ ماهیخوار» ساخته «هایائو میازاکی» هم با فروش 58 میلیون دلاری در جایگاه چهارم قرار گرفت و «ماموریت غیرممکن: روزشمار مرگ قسمت اول» با 37 میلیون دلار تنها فیلم هالیوودی بود که توانست به فهرست 10 فیلم برتر گیشه راه یابد.

مجموع بلیت فروشی‌ سینمای ژاپن با افزایش 2 درصدی به 155.5 میلیون نفر رسید و تعداد سالن‌های نمایش با افزایش جزئی به 3653 رسید.

موفقیت غیرمنتظره فیلم ژاپنی «گودزیلا منهای یک» در بازار آمریکا هم توجهات زیادی را به خود جلب کرد و «هیرویاسو ماتسوئوکا» مدیر عامل استودیو توهو، سازنده معروف‌ترین هیولای ژاپنی گفت که این فیلم برای اولین بار درامد این استودیو را به 100 میلیارد ین (680 میلیون دلار) رساند.

«گودزیلا منهای یک» بیش از 55 میلیون دلار در ایالات متحده فروخت و سومین فیلم پرفروش غیرانگلیسی زبان در بازار ایالات متحده نام گرفت و از فیلم برنده اسکار «انگل» پیشی گرفت و رکوردهای متعددی مانند بزرگترین فروش افتتاحیه یک فیلم خارجی را به نام خود ثبت کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان